کد خبر: ۹۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
نوری قزلجه نماینده مجلس: این نوع  فیلترینگ خیلی کارآیی ندارد؛ به غیر از این که به فعالیت‌های اقتصادی مردم در پلتفرم‌های متعارف آسیب رسانی می کند، در حوزه‌ مسائل امنیتی شاهدیم  اخبار و تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد و در این بین، فقط کسب و کارها و استارتاپ‌ها آسیب می‌بینند

مصوبه فیلترینگ شورای عالی امنیت ملی موثر نیست

به گزارش آرانیوز  آن طور که مسئولان کشور گفته اند فیلترینگی که در حال حاضر اعمال می‌شود بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور می باشد که نسبت به شرایط حاضر کشور پیش آمده است. ولی با توجه به آن چیزی که الان در فضای مجازی وجود دارد، معتقدم این نوع فیلترینگ خیلی کارآیی ندارد؛ ضمن این که به فعالیت‌های اقتصادی مردم در پلتفرم‌های متعارف آسیب می رساند. در حوزه‌ مسائل امنیتی نیز شاهدیم اخبار و تصاویر لازم با دسترسی های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد و در این بین، فقط کسب و کارها و استارتاپ‌ها آسیب می‌بینند؛ زیرا گردش مالی آن‌ها عددهای بزرگی نیست و برای همین با کوچکترین تلنگری آسیب می‌بینند. در این میان بعضی از کاربرانی که اطلاعات رسانه‌ای‌شان در حوزه فضای مجازی پایین است، یک مقدار گرفتار شدند که این هم به کسب و کارهای خرد و کوچک خانگی برمی‌گردد که راه انداخته بودند. مابقی افراد حرفه‌ای، با کسب درآمد مناسب، کارشان را انجام می‌دهند. به نظر می رسد ادامه این روند، مضر بوده و کمک کار مشاغل متکی به اینترنت نیست. هیچ طرح عملی در ارتباط با فیلترینگ وجود ندارد، تا بخشی از مشکلات را حل یا در حوزه‌های دیگر، به ما کمک کند. برداشت من این است که فیلترینگ در حال حاضر هیچ خاصیت مثبتی ندارد و مشکلات زیادی را برای گروه‌های خاص و عام به وجود آورده است.

در تاریخ معاصر همواره هرکجا محدودیت‌هایی گذاشته شده، حساسیت های گسترده ای را نیز ایجاد کرده که هیچگاه نتیجه‌ مثبتی از آن اخذ نشده است؛ به عنوان مثال، در بحث ماهواره، ویدئو پلیر یا سی دی پلیر، چه نتیجه‌ای عاید کشور شده است؟ همه منفی بوده است. در حال حاضر سرعت تکنولوژی بیشتر شده و تغییرات در آن خیلی سریع و به روز است، در نهایت به نظر می رسد این نوع برخوردها نتیجه نمی‌دهد. ما به جای اینکه فضاها را ببندیم و با آن تقابل کنیم باید در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی‌، تعاملی هم با پلتفرم‌های خارجی برقرار کنیم. وقتی برخوردهای ما تعاملی باشد بعضی از مشکلاتی که در کشور از ناحیه فعالیت آن ها ایجاد می‌شود قابل حل است، ولی وقتی ارتباط تعاملی وجود ندارد و به نوعی این ارتباط، تقابلی است، میزان تخریب افزایش می یابد . به عبارت دیگر ارتباط تقابلی از طریق وی‌پی‌ان و فیلتر شکن و .. میسر شده و سازندگان آن ها نیز هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند. در حالی که ما می‌توانیم با وضع مقررات و با تعامل با این ها برای کشور مفید واقع شده و منافع مردم را بیشتر در نظر بگیریم، به هر صورت، این نوع محدویت‌ها به طور قطع یکسری فعالیت‌های زیرزمینی و فعالیت‌های غیر مجاز و توسعه وی‌پی‌ان‌ها و فیلتر شکن‌ها را به دنبال دارد که خود هزینه اضافی بر مردم تحمیل می‌کند؛ حتی در فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی نیز به جای این که در فضای شفاف و روشن دنبال اطلاعات بگردند، احتمالا در یک شرایط زیرزمینی و محدود دنبال اطلاعات می‌گردند و شاید از این منظر نیز، آسیب‌هایی به کشور وارد شود. این نوع برخوردها به اعتماد عمومی نیز برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی، آسیب می رساند. باید به یاد داشته باشیم که پلتفرم‌های داخلی در کنار سایر پلتفرم‌ها بهتر می‌توانند جلب اعتماد و جلب مشتری کنند، وقتی اجبار می‌کنیم که همین است و بس! این یکسری واکنش‌های منفی در جامعه ایجاد می‌کند که حتی به ضرر پلتفرم‌های داخلی است.

*نماینده مجلس

 

 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار