کد خبر: ۹۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
رئیس کمیته دارو و غذا در نشست این کمیته مطرح کرد باید مرکزی در کشور باشد که مصوباتش مانند ستاد کرونا بوده و فراتر از مجلس و دولت در مورد مباحث حوزه سلامت از جمله دارو تصمیم گیری کند و در این رابطه نیاز به تشکیل شورای عالی نظام سلامت دیده می شود تا بتواند حرف آخر را بزند.

 نشست کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت مجلس با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان صنعت دارو به منظور بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع دارو در کشور و تشریح برنامه های سازمان برگزار شد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست، گفت: برای اجرای طرح کارآمد دارویار که تحولی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند باید ستادی زیر نظر رئیس جمهور و با ریاست فردی بالاتر از سطح وزیر و مشارکت و عضویت تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله روسای بانک مرکزی و شورای عالی بیمه و وزرای اقتصاد، بهداشت، صمت و کار و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود و برای رفع مشکلات حوزه دارو تلاش کنند؛ در حال حاضر با دستور معاون اول رئیس جمهور تخصیص ارز از 30 روز به یک روز رسیده در حالی که می توانستیم این موضوع را در گذشته مورد توجه قرار دهیم.

نشست کمیسیون بهداشت مجلس با حضور رئیس سازمان غذا و دارو
وی ادامه داد: می طلبد در سطح کلان ملی رئیس جمهور یا فرد ویژه‌ای از جانب ایشان مأمور به پیگیری طرح دارویار شود؛ در این رابطه هشدار می‌دهم در بازدیدی که از سامانه‌های تی‌تک و جلساتی که با تولیدکنندگان و بازدیدهای میدانی که از بیمارستان ها داشتیم ممکن است در آینده علاوه بر کمبود دارو با کمبود قطعات و ملزومات پزشکی نیز مواجه شویم بنابراین برای تأمین و تخصیص ارز، رفع مشکلات گمرک و همچنین پیشگیری‌ها و جلوگیری از کارشکنی‌ها، تشکیل ستاد مذکور بسیار لازم و ضروری است.

رئیس کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: تشکیل ستادی ویژه برای رفع مشکلات و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها در حوزه دارو امری بسیار ضروری است که باید مورد توجه رئیس جمهور قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس یادآور شد: باید مرکزی در کشور باشد که مصوباتش مانند ستاد کرونا بوده و فراتر از مجلس و دولت در مورد آن تصمیم گیری شود و در این رابطه نیاز به تشکیل شورای عالی نظام سلامت دیده می شود تا بتواند حرف آخر را بزند.

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدا تمامی هشدارها را در مورد کمبودهای دارویی دادیم، گفت: پیش از اجرای طرح دارویار دغدغه های سیاستگذاران دارو و غذا مطرح شد؛ متاسفانه برخی از بانک ها بحث 15 هزار میلیارد تومان را اجرا نمی کنند و بانک مرکزی بارها نسبت به تامین تسهیلات دارویی تاکید کرده اما بانک های عامل با ارائه بهانه‌هایی از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند.

تسریع در تخصیص ارز نیمایی/ تخصیص ارز از 30 روز به 7 روز کاهش یافت

وی ادامه داد: تسریع در تخصیص ارز نیمایی تعیین تکلیف و حل شد و در حال حاضر طی 24 ساعت انجام می شود، در گذشته تخصیص ارز 30 روز بود که به 7 روز کاهش یافت؛ در ابتدای سال ۱ میلیارد دلار تخصیص یافت که ۴۰۰ میلیون آن در قالب مابه التفاوت به خزانه برگشت همچنین 500 میلیون دلار دوم را نیز بانک تخصیص داد و با مصوبه ستاد تنظیم بازار مجددا ۵۰۰ میلیون دلار بابت تامین اقلام دارویی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و شیرخشک در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

معافیت واردات تجهیزات داخلی از مالیات/ ضرورت حمایت دولت از صنایع داروسازی

محمدی یادآور شد: همچنین بحث مربوط به حمایت از صنعت دارو مورد توجه قرار گرفت که براساس آن واردات تجهیزات ساخت صنایع داروسازی معاف از مالیات باشد که البته مشخص نیست چه میزان اجرایی شده و به صورت جدی می طلبد دولت از صنایع داروسازی حمایت کند البته حمایت های هدفمندی که مستقیم به صنایع برسد؛ بسیاری از کمبودهای دارویی در ابتدای زنجیره حل و فصل می شود اما رفع کمبودها تا انتهای زنجیره کمی زمان بر است و نیاز به حمایت بیمه ای داریم و بیمه ها باید تقویت شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: باید پذیرفت که در طول سال و بر اساس نرخ رشد تورم دارو نیاز به افزایش قیمت دارد و ما سیستم حمایت بیمه ای داریم تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد و با حمایت مجلس این کار در حال انجام است البته تا زمانی که ساختار بیمه ای تقویت نشود مشکلات حل نخواهد شد و باید به این مهم توجه شود.

اصلاح سیاست های ارزی در طرح دارویار

وی با یادآوری اینکه سیاست های ارزی در طرح دارویار اصلاح شد، گفت: پرداخت از جیب مردم باید ثابت باشد و چنانچه قیمت دارویی اصلاح شد باید قیمت ها به روزرسانی شود؛ در فاز اول 50 تن آنتی بیوتیک و همچنین ۲۵۰ هزار شیشه سوسپانسیون طی روزهای اخیر وارد کردیم و در ۲ مرحله هر بار حدود ۶۵ تن معادل حدود ۲.۵ میلیون شیشه سوسانسیون آنتی بیوتیک نیز وارد خواهیم کرد تا میزان موجودی آنتی بیوتیک به ثبات برسد و دغدغه و نگرانی مردم رفع شود و امیدواریم کمبودهای اساسی در آذرماه مرتفع شود.

محمدی ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان طبق برنامه‌ریزی انجام شده بخش زیادی از اقلام دارویی را در آذر ماه تأمین کنند و افزود: برخی از تأمین کنندگان که مشکل قیمت داشتند با بررسی‌های انجام شده مشمول قیمت گذاری شدند و بخشی هم مشمول نبودند که از آنها خواستیم کمافی‌السابق ادامه دهند؛ چند محموله آنتی‌بیوتیک و سرم وارد کشور شده و طی هفته جاری نیز محموله‌ های بزرگی وارد کشور خواهد شد و در آذرماه به ذخیره مناسبی از دارو خواهیم رسید.

فاطمه محمدبیگی عضو کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه با بیان اینکه بانک ها باید تسهیلات مناسب را در اختیار صنعت دارو، قرار دهند، گفت: باید از صنعت دارو حمایت شود البته نقش مدیریت دولت هم مهم است که می طلبد معاونان اجرایی و معاون اول رئیس جمهور این موضوع را مدیریت کند.

ضرورت تغییر کارکرد ستاد مبارزه با کرونا

وی ادامه داد: انتظار می رود کارکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا که در حال حاضر کرونا موضوع اصلی کشور نیست، تغییر کند و به بررسی موضوعات حوزه سلامت مانند دارو پرداخته شود و همچنین می طلبد تهدیدهای حوزه دارویی در برنامه هفتم توسعه به صورت سند ویژه دیده و در سند برنامه گنجانده شود البته برنامه ریزی برای بیمه های تکمیلی هم مهم است و این موارد باید در سبد بیمه های جدید و مکمل در نظر گرفته شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم، یادآور شد: می طلبد مدل جدیدی از پوشش بیمه ای داروها به ویژه در مورد پرمصرف ها در بیمه ها مدنظر قرار گیرد.

نشست کمیسیون بهداشت مجلس با حضور رئیس سازمان غذا و دارو
سلمان اسحاقی عضو کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در ادامه این نشست، گفت: ضروری است مسئولان مربوطه به جای صرف وقت برای ارائه مشکلات به دولت نمایندگان مجلس را در جریان مسائل قرار دهند در این رابطه می توان از ظرفیت هلال احمر و NGOهای بین المللی برای واردات دارو استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت های بین المللی در دولت سیزدهم در حال کمرنگ شدن است

وی ادامه داد: متاسفانه استفاده از ظرفیت های بین المللی در دولت سیزدهم در حال کمرنگ شدن است و هنوز سفرای دولت قبل مشغول فعالیت هستند و در واقع دولت حوزه بین الملل را رها کرده است.

مختاری از مرکز پژوهش های مجلس، یادآور شد: کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مدت ها قبل نسبت به کمبودهای دارویی هشدارهای لازم را داد و چنانچه این کمبودها ناشی از اجرای طرح دارویار نباشد جای نگرانی دارد و باید به دنبال بررسی علت ها باشیم، البته ممکن است اجرای این طرح دست عده ای را برای کارشکنی و کمبودهای دارویی باز کرده باشد.

وی ادامه داد: عدم همکاری بین بخشی امری مهم است و باید به دنبال عوامل کمبود دارو باشیم، البته وضعیت بیمه های پایه هم مطلوب نیست و تزریق منابع امری مهم است.

محمد پیکان پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این نشست، گفت: 59 درصد کمبودهای دارویی مربوط به تیپیکو است.

وی با اشاره به مصوبات لازم در حوزه دارو، افزود: برای جلوگیری از معوق شدن بدهی سازمان های بیمه گر به داروخانه ها، وزارت اقتصاد مکلف به راه اندازی سامانه پرداخت آنلاین شد که به محض ثبت نسخ در داروخانه، در صورت حساب بستانکاری داروخانه از بیمه بنشیند و تراکنش های هر روز در پایان آن روز به حساب داروخانه واریز شود؛ این موضوع باعث همراهی کامل داروخانه ها در توسعه انبارشان و جلوگیری از کمبودهای آتی می شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، ادامه داد: ضمن تقدیر از ۲۴ ساعته شدن تخصیص ارز نیمایی حوزه دارو، می طلبد سوئیفت ارز تامین شده به حساب فروشنده خارجی نیز طی 24 ساعت انجام شود (در حال حاضر 7 روز یا بیشتر به طول می انجامد و همچنین نیاز است ضمن اصلاح یا تکمیل ترکیب اعضای هیات مدیره شرکت های داروسازی خصولتی و هلدینگ های مربوطه، هلدینگ ها مکلف شوند که تولید داروهای کم مصرفی که توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ می شود را به هر نحو در دستورکار داشته و بابت آن به حاکمیت پاسخگو باشند.

پیکان‌پور یادآور شد: ضروری است به سازمان غذا و دارو اجازه داده شود تا پایان سال برای جبران کمبودهای اورژانسی موارد مربوطه را با ترک تشریفات تامین کند و الزاما محدود به فراخوان تامین نباشد.

وی یادآور شد: موضوع اعمال مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد به یک درصد بعد از تاخیر ۸ ماهه بالاخره از آغاز سال 1401 اعمال شده اما با اختلالاتی در اجرا در مبادی گمرکی مواجه است که رفع این مشکلات باید در دستورکار قرار بگیرد، همچنین کنترل قیمت مواد جانبی و بسته بندی توسط وزارت صمت و تضمین تامین این اقلام برای صنعت دارو امری جدی است؛ شرکت های تولیدکننده مواد بسته بندی با هر نوسان نرخ ارز قیمت محصولات خود را براساس نرخ روز افزایش می دهند در حالی که قیمت محصول نهایی به روز تغییر نمی کند.

ضرورت تسریع در تسویه حساب بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش

وی افزود: بیمارستان ها از آذر 1400 از سازمان تامین اجتماعی طلبکار هستند و تسویه حساب بدهی این سازمان به بیمارستان ها و بیمارستان ها به شرکت های پخش باید در دستور کار قرار بگیرد؛ متاسفانه لیست و اطلاعات داروهای موجود در گمرک علیرغم مکاتبه به ما داده نمی شود./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار