کد خبر: ۹۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق؛
دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اگرچه صادرات ایران به عراق در ماه‌های اخیر به لحاظ ارزشی با کاهش مواجه شده بود، اما پیش‌بینی می‌شود که این افت در ماه‌های آتی جبران شود.

صادرات به عراق کاهش یافت؛ جبران میکنیم

به گزارش آرانیوز، به نقل از صدا و سیما، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: در ۷ ماهه سال جاری در زمینه صادرات کالا به عراق به لحاظ وزنی به میزان قابل توجهی با افت مواجه بودیم.

وی با اشاره به دو عامل اصلی در افت صادرات ایران به عراق گفت: امسال پروفرمای صادرات گاز در شهریور و مهر به گمرک اظهار نشد بنابراین با توجه به اینکه میزان صادرات این کالا به صادرات غیرنفتی اضافه می‌شد و امسال این رقم در میزان صادرات لحاظ نشد در نتیجه با افت صادرات به لحاظ ارزش به عراق مواجه شدیم، لذا پیش‌بینی می‌شود که با اضافه شدن میزان صادرات این بخش به صادرات در ماه‌های آینده وضعیت صادرات جبران شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: یکی دیگر از عوامل افت صادرات به عراق موانع تعرفه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها مربوط به کردستان عراق است.

جهانبخش سنجابی اظهار داشت: در تجارت با عراق نسبت به پیش‌بینی عقب‌تر هستیم، اما خوشبین هم هستیم که بخشی از عقب‌ماندگی در نیمه دوم سال جبران شود.

وی در رابطه با عوامل تأثیرگذار داخلی بر افت صادرات ایران به عراق اظهار داشت: محدودیت‌هایی برای صادرات محصولات معدنی و فولادی در کشور ایجاد شده بود که خوشبختانه به علت ورود دیوان عدالت اداری، بخشنامه‌های محدود کننده ملغی شد بنابراین یکی از دلایلی که پیش‌بینی می‌شود افت تجارت به عراق در نیمه دوم سال جبران شود لغو این قبیل محدودیت‌ها است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق بیان با اشاره به برخی دیگر از محدودیت‌های صادراتی گفت: به دلیل سیاست تنظیم بازار و امنیت غذایی صادرات برخی از اقلام غذایی و حبوبات مانند لوبیا سفید و نخود ممنوع است در حالی که بازار هدف از کشش برخوردار است.

وی اظهار داشت: مواد شیمیایی، فولادی، کودهای عالی و معدنی از اقلامی بود که صادرات این اقلام به عراق شامل محدودیت و ممنوعیت شده بود، اما در حدود سه هفته پیش بخشی از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها برداشته شد.

سنجابی شیرازی گفت: براساس اعلام سازمان دامپزشکی جهانی در صورت مشاهده آنفلوانزا مرغی تا یک سال واردات مرغ و تخم مرغ به کشورهای عضو اتحادیه سازمان دامپزشکی بین‌المللی از منبع که آنفلوانزا در آن مشاهده شده، ممنوع می‌شود، ممنوعیتی که در صادرات مرغ و تخم‌مرغ ما به عراق ایجاد شده بود تا یک ماه دیگر رفع می‌شود و بعد از آن امکان صادرات مرغ و تخم مرغ ما به عراق فراهم می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه سال گذشته ارزش صادرات ما به عراق ۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار بود، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود صادرات ما تا پایان سال به عراق به ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار