کد خبر: ۹۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
باتوجه به افزایش خیزش گردوغبار، آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در برخی روز‌ها و غلظت بالای آلاینده تداوم خشکسالی در خاورمیانه احتمال افزایش روز‌های غبارآلود وجود دارد این در حالیست که به گفته مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امکان سنجش این آلاینده در همه ایستگاه‌های کیفیت هوا وجود ندارد.

ضرورت اندازه گیری ذرات معلق در همه مناطق تهرانبه گزارش آرانیوز، احمد طاهری درباره آخرین وضع ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران گفت: سال گذشته بیست و دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوای متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا در منطقه ۱۲ تجهیز و آغاز به کار کرد.وی درباره برنامه‌های این شرکت برای گسترش ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا افزود: برنامه ما در ابتدا تکمیل شبکه سنجش‌مان است سپس به توسعه ایستگاه‌ها خواهیم پرداخت.طاهری ادامه داد: با توجه به وسعت شهر تهران و تعداد ایستگاه‌های شهرداری تهران و اداره کل محیط زیست پوشش مکانی مناسبی در تهران وجود دارد البته هر قدر تعداد نقاط اندازه‌گیری بیشتر شود، به‌طور قطع دقت بالاتری برای تخمین آلودگی هوا در شهر خواهیم داشت.
وی درباره قابلیت سنجش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: به‌صورت کلی ما به قابلیت سنجش تمام آلاینده‌ها در همه ایستگاه‌ها نیاز نداریم و طراحی شبکه سنجش مشخص می‌کند که چه آلاینده‌هایی در کدام ایستگاه‌ها اندازه‌گیری شود.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: تلاش کرده‌ایم که در همه ایستگاه‌ها قابلیت سنجش تمام آلاینده‌ها را داشته باشیم. باتوجه به اینکه در فصول سرد سال ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون افزایش می‌یابند، اولویت ما این ذرات هستند که قابلیت سنجش آن را در همه ایستگاه‌ها داشته باشیم بنابراین در سال ۱۴۰۰ علاوه بر منطقه ۱۲، تجهیزات فنی اندازه‌گیری این آلاینده را به ایستگاه منطقه ۱۹ اضافه کردیم.

طاهری درباره ایستگاه‌های دارای قابلیت سنجش ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون گفت: در تمامی ایستگاه‌ها قابلیت سنجش حداقل یکی از ذرات معلق را داریم و هیچ ایستگاهی نیست که اندازه گیری ذرات معلق را انجام ندهد. در ۱۹ ایستگاه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و در ۱۸ ایستگاه ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون اندازه‌گیری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نسبت قرارگیری تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در همه مناطق شهر تهران یکسان نیست، گفت: مرزبندی موجود بین مناطق تهران بر اساس سطح زمین است و این محدودیت‌ها برای هوا وجود ندارد. به عبارتی در تمام مناطق تهران با توجه به وسعت‌های متفاوتی که دارند، نیاز به ایستگاه‌های سنجش متفاوت است.



 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار