کد خبر: ۹۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
گروه هزار دستان از تعدیل نیرو در بلد خبر داده است. یکی از دو اپلیکیشن ایرانی که با فیلترینگ ویز با حمایت گسترده ، توسعه داده شدند. حالا در روزهایی که وزارت ارتباطات سرمایه گذاری وسیعی روی جانشیان ایرانی اینستاگرام داشته ، این بیانیه خداحافظی می تواند هشداری جدی برای آینده اپلیکیشن هایی باشد که برای توسعه نیاز به بودجه های هزاران ملیایردی دارند.

«بلد»،نسخه وطنی «ویز» غزل خداحافظی خواند/ آینه عبرت پلتفرم های ناکارآمد ایرانی

به گزارش آرانیوز گروه هزار دستان با انتشار بیانیه‌ای از تعدیل چند ده همکار در مسیریاب بلد خبر داده است. از سوی دیگر بلد در بیانیه‌اش می‌گوید که تا پایان سال جاری، ارائه خدمات نقشه و مسیریاب بلد به همه کاربرانش را تضمین می‌کند؛ جمله‌ای که آینده‌ای نامشخص را در برابر بلد قرار می‌دهد.

آنچه بیش از همه در بیانیه بلد دیده می‌شود، نامشخص و مبهم بودن آینده این شرکت است. اگرچه بلد مستقیما به پایان فعالیتش اشاره‌ای نمی‌کند اما نکات مهمی را مطرح می‌کند که همگی اشاره‌هایی به این موضوع دارند. بیانیه بلد با اشاره به پایان همکاری با ده‌ها نفر از کارکنانش آغاز می‌شود و سپس به بحث نبود سرمایه‌گذار و بلاتکلیفی مرحله خروج از استارتاپ می‌رسد:

بیانیه بلد به فضای پر ابهام فعلی و همچنین تلاش برای جابه‌جایی افراد شاغل در بلد به سایر شرکت‌های گروه می‌گوید: «ما از بابت شرایط به وجود آمده برای همکارانمان متاسفیم و تمامی تلاش خود و دیگر شرکت‌های گروه را به کار می‌گیریم که در فضای سخت و پر ابهام فعلی، جابجایی این افراد توانمند و با استعداد در گروه، با سختی‌های کمتری همراه شود. ما ارائه خدمت توسط نقشه و مسیریاب بلد به کاربرانش را تا پایان سال جاری تضمین می‌کنیم. در عین حال به زودی در مورد آینده این محصول و تبعات آن برای میلیون‌ها کاربری که تمام این سال‌ها به آن اعتماد کرده‌اند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام خواهیم داد.»

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که «ایمان محمدی»، مدیرعامل نقشه و مسیریاب بلد به تازگی از عدم تمایل خود برای کار در ایران سخن گفته بود.

آنچه اکنون از این بیانیه مشخص است اینکه بلد با بخش زیادی از همکاران خود خداحافظی کرده و نارضایتی‌هایی جدی از وضعیت محدودیت‌های اینترنت و بلاتکلیفی اکوسیستم استارتاپی، مخصوصا در بحث «خروج» دارد. از سوی دیگر می‌گوید تا پایان سال سرویس خود را به کاربران ارائه می‌دهد که همین نکته، احتمال مطرح شدن تعطیلی این مسیریاب را تقویت کرده است. در نهایت اما بیانیه، همه چیز را به تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی‌های آینده موکول می‌کند.

«بلد»،نسخه وطنی «ویز» غزل خداحافظی خواند/ آینه عبرت پلتفرم های ناکارآمد ایرانی

بلد در سال‌های گذشته به دنبال کشف مسیرهای جدید نوآوری بود اما در کنار ایده‌هایی عالی، ظاهرا در لایه اجرا با ترمز مواجه می‌شد. بزرگ‌ترین مثال این موضوع، ویژگی Street View یا تصاویر واقعی از خیابان‌هاست. «حسام آرمندهی» موسس هزار دستان در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ خبر داده بود که این شرکت مشغول تصویر برداری از خیابان‌های تهران با خودروهایی خاص شده است. از سوی دیگر استراتژی ارائه این ویژگی در نشست خبری رسمی سال ۱۳۹۸ این شرکت با جدیت بیشتری مطرح شد. آرمندهی در شهریور ۱۳۹۸ درباره این تلاش بلد برای ارائه این ویژگی گفت:

«این خودروها مشغول ثبت تصاویر ۳ بعدی و ۳۶۰ درجه از تهران و شهرهای دیگر هستند. وجود چنین قابلیتی در بلد می‌تواند کمک بزرگی به کسب‌وکارها باشد. برای مثال در زمینه اجاره خانه، وقتی کاربر در آی‌هوم، دیوار یا سایت‌های دیگر دنبال خانه می‌گردد می‌تواند بدون اینکه به محل مراجعه کند، نمای ساختمان، وضعیت محله و امکانات آن را مشاهده کند.»

قابلیت «واقعیت افزوده» نیز از ویژگی‌های جذاب دیگری بود که بلد تصمیم داشت آن را در آینده ارائه دهد. واقعیت افزوده قرار بود کمک کند تا با ترکیب با تصاویر ۳۶۰ درجه، وقتی دوربین موبایل به سمتی نگه داشته شود، بلد مسیر را به شکل تابلوهای ساختگی نشان دهد.

بلد اگرچه در شرایط کرونا قابلیت‌های مختلفی ارائه کرد و حتی عملکرد موفقیت‌آمیزی نیز در راهنمایی کاربران به مراکز واکسیناسیون داشت اما در نهایت بسیاری از قابلیت‌هایی که مدیران این شرکت وعده داده بودند به دست کاربران نرسید. همه این موضوعات در کنار دوره بسیار طولانی رسیدن به درآمد و سود در پلتفرمی مانند مسیریاب، احتمالا از دلایل ابهام در آینده بلد است. اکنون شنیده‌هایی وجود دارد که بلد قرار است بیشتر مصرف داخلی در هلدینگ هزاردستان و ارائه سرویس به استارتاپ‌هایی مثل «دیوار» داشته باشد، هر چند آینده واقعا نامشخص است و حتی شاید ایده فروش این پلتفرم نیز روی میز باشد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار