کد خبر: ۹۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
یادداشت/ سمانه حسن‌خانی
اتحادیه اروپا به جای اینکه تحت تاثیر تبلیغات سیاسی در مورد ایران، مقامات کشوری و لشکری را تحریم کند و تصمیم خطایی بگیرد به فکر حل مشکلات اقتصادی و تنظیم روابطش با سایر کشورها براساس واقعیت‌ها باشد.

خطای راهبردی اتحادیه اروپا در رفتار سیاسی غیر سازنده علیه ایرانگروه اخبار داخلی آرانیوز _ سمانه حسن‌خانی؛ اتحادیه اروپا چند روز پیش با تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای مدعی شد که روسیه در جنگ اوکراین از پهپاد ایرانی استفاده می‌کند. این موضوع در حالی مطرح شد که روسیه این مطلب را تکذیب کرد. اما اتحادیه اروپا مجددا با دنباله روی از آمریکا و لابی صهیونیستی علیه ایران دوباره مسیر خطای خود را در پیش گرفته است.

جالب اینکه به دنبال این اتفاق سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح را هم در فهرست تحریم‌های خود قرار دادند و در این خطای آشکار خود متضرر خواهند شد.

این رفتار‌ها و برخورد‌ها برای جمهوری اسلامی ایران چیز جدیدی نیست ما در طول چند سال است که در مذاکرات برجام و احیای آن همواره شاهد رفتار‌های دوگانه و متضاد از سوی اروپایی‌ها بودیم که نسبت به ایران دچار خطای تحلیلی می‌شوند و دود این اشتباه بدون تردید به چشم خود مردم اروپا خواهد رفت.

حتی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اخیرا به دنبال اغتشاشات در ایران در انداختن توپ در زمین کشورمان و سلب مسئولیت از آمریکا و اروپا در اجرای تعهداتشان، دوباره به دروغ‌پراکنی پرداخته است. او مدعی شده است که: «من انتظار هیچ پیشرفتی در پرونده توافق هسته‌ای ایران را ندارم. این در حالی است که ما به توافق بسیار نزدیک بودیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که چند هفته‌ای است رویکرد دیپلماتیک را کنار گذاشته و نقش پلیس بد در مذاکرات با ایران را از فرانسه هم شدیدتر اجرا می‌کند، این بار با دستاویز قراردادن جنگ اوکراین، مدعی شده است که تعدادی از کشور‌های اروپایی در نشست امروز خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به‌دلیل صادرات پهپاد‌های نظامی به روسیه هستند.

ایران در تحولاتی که در کشورهای مختلف رخ می‌دهد همچون جنگ و اختلافات سیاسی، همواره نقش میانجی و مستشاری را ایفا می‌کند و به دنبال آرام کردن تنش و درگیری است و از تعامل و همکاری استقبال می‌کند اما در صورت اتخاذ رفتارهای مداخله‌جویانه، گزینشی و استفاده از سیاست‌ها و معیارهای دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل نشان خواهد داد.

طبق گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، «جمهوری اسلامی ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها بلافاصله تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم نتیجه گفت‌وگوهایی که تا الان انجام شده باعث شود اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول و منطقی در قبال ایران داشته باشد.»

جان کلام و بهترین واکنش، پاسخ کنایه‌آمیز رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به تحریم از سوی اتحادیه اروپا بود که گفت ما در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: «کوری عصاکشِ کورِ دگر شده است.» یا به قول انگلیسی‌ها: «The blind leading the blind.»

اما یک پیشنهاد انسان‌دوستانه به اتحادیه اروپا دارم. از امروز به آن‌ها وکالت می‌دهم در اجرای تحریمی که تدارک دیده‌اند، مجازند همه اموال و دارایی‌های سرلشکر محمدحسین باقری در بانک‌های سراسر جهان را شناسایی و مصادره و صرف خرید ذغال‌سنگ برای شهروندان اروپایی کنند. زمستان سختی در پیش است.»

تحلیلگران اقتصادی جهان بر این باورند که سال آینده اروپا با بحران انرژی و غذا رو به رو خواهد بود بنابراین به جای اینکه تحت تاثیر تبلیغات سیاسی در مورد ایران تصمیم خطایی بگیرند به فکر حل مشکلات اقتصادی و تنظیم روابطش با سایر کشورها براساس واقعیت‌ها باشند.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار