کد خبر: ۹۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
عضو کمیسیون انرژی مجلس بر ضرورت تدوین الگوهای قراردادی مناسب برای جلب سرمایه‌گذار در میادین مشترک نفتی و گازی توسط وزارت نفت تاکید کرد.

امیر دیانت مهر- مصطفی نخعی، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم، گفت: 3 محور "افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک"، "افزایش ضریب بازیافت در میادین مشترک" و "افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز" که در سیاست‌های کلی مطرح شده، جزء ضروریات در حوزه نفت و گاز هستند چراکه ما میادین مشترک بسیاری با کشورهای همسایه داریم لذا اولویت بهره‌برداری و افزایش تولید نفت را باید از طریق این میادین بگذاریم اما تاکنون سرمایه‌گذاری کمتری در این میادین شده و کشورهای رقیب بهتر از ما در میادین مشترک عمل کرده‌اند.

ضرورت تدوین الگوهای قراردادی مناسب برای جلب سرمایه‌گذار در میادین مشترک نفتی و گازی توسط وزارت نفت

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم اینکه در سال‌های اخیر به میادین مشترک توجه بیشتری شده اما هنوز با ایده‌ال‌ها فاصله بسیاری داریم بنابراین باید سازو کار لازم برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک فراهم کرد، طبیعتا یکی از وظایف دولت و مشخصا وزارت نفت در این مسیر این است که الگوهای قراردادی مناسبی را برای جلب سرمایه‌گذار تدوین کند.

سرمایه‌گذاری‌ صرفا متکی بر منابع دولتی نمی‌‎تواند ما را به اهداف خود نزدیک کند

وی با بیان اینکه انتظار اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها صرفا متکی بر منابع دولتی انجام شود انتظار دور از دسترسی است و نمی‌‎تواند ما را به اهداف خود نزدیک کند، افزود: در این مسیر تدوین الگوهای قراردادی -که بخش خصوصی داخلی و خارجی را وارد این سرمایه گذاری‌ها کند ضروری است- چراکه تنها در این شرایط می‌توان نفت خام بیشتری را با تکیه بر منابع مشترک تولید کرد.

نخعی در تحلیل محور دیگر سیاست‌های کلی برنامه هفتم در حوزه صنعت نفت و گاز به ضرورت "افزایش ضریب بازیافت در میادین مشترک" اشاره کرد و گفت: این مسئله به بهره‌وری بیشتر در بخش بالادستی نفت و گاز مرتبط می‌شود، درواقع هر "یک درصد ضریب بازیافت" می‌تواند منابع مالی بسیاری را نصیب کشور کند لذا به مجموعه‌ای از اقدامات علمی و اجرای نیاز داریم، بنابراین علاوه‌بر پای کار آمدن مراکز علمی، دانشگاهی و نوآوری کشور، مجموعه‌های اجرایی نیز باید اراده کافی داشته باشد تا افزایش ضریب بازیافت از چاه‌های نفتی محقق شود.

این نماینده مجلس مطرح کرد: "افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز" به‌عنوان محور سوم در سیاست‌های کلی برنامه هفتم در حوزه صنعت نفت و گاز نیز جزو مسائل مهم کشور است چراکه در بخش پالایش نفت خام، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی دچار خلاء‌های بسیاری هستیم، به عنوان مثال در حوزه پتروشیمی علیرغم پیشرفت‌های خوب در تولید اما به ارزش‌افزوده کمتری رسیده‌ایم و این وضعیت در حوزه نفت خام و میعانات گازی نیز دیده می‌شود.

نبود نهاد سیاست‌گذار مناسب در حوزه پتروشیمی به خوبی احساس می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نبود نهاد سیاست‌گذار مناسب در حوزه پتروشیمی به خوبی احساس می‌شود، اظهار کرد: برای تحقق سیاست‌ها، تاسیس این نهاد سیاتگذار به‌منظور تبدیل محصولات پتروشیمی به محصولاتی با ارزش‌افزوده بیشتر و تکمیل زنجیره‌های تولید محصول ضروری است.

پتروشیمی‌ها هرطور می‌خواهند عمل می‌کنند/"شرکت ملی صنایع پتروشیمی" هنوز اساسنامه ندارد

به گفته نخعی اکنون پتروشیمی‌ها هرطور می‌خواهند عمل می‌کنند و "شرکت ملی صنایع پتروشیمی" عملا نمی‌تواند نقش بالادستی خود به دلیل خلاءهای قانونی و تصویب نشدن اساسنامه شرکت ایفا کند و بیشتر جایگاه تشریفاتی دارد به همین دلیل یکی از تکالیف دولت تاسیس این نهاد یا تصویب هرچه سریع‌تر اساسنامه "شرکت ملی صنایع پتروشیمی" با هدف نقش در بحث سیاستگذاری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امید است در تدوین برنامه هفتم به این ملاحظات توسط مورد توجه قرار بگیرد تا برنامه‌ای معقول، منطقی و واقع‌بینامه با اهداف قابل دسترس مبتنی بر ظرفیت‌های کشور تدوین شود تا با دستیابی به این اهداف مورد نظر اتفاقات خوبی در کشور بی‌افتد.

به گزارش خانه ملت، ضریب بازیافت به میزان بازیافت هر میدان نسبت به نفت خام در جای اولیه گفته می شود و ضریب بازیافت میدان‌های نفتی به شرایط فیزیکی سنگ مخزن، نوع سیال، فشار، درجه حرارت، مکانیسم طبیعی تولید و نحوه بهره‌برداری در طول زمان بستگی دارد./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار