کد خبر: ۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گزارش آژانس درباره مسائل گذشته و حال گفت: از نظر ما گزارش آژانس پایان رسیدگی به این موضوع را اعلام کرده بنابراین جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مختومه می‌بیند.

نادیده گرفتن دست‌آورد برجام به خاطر دیدگاه‌های سیاسی به مصلحت کشور نیست

به گزارش آرانیوز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور اظهار داشت: اوج اختلافات ایران، آژانس و شورای امنیت به این موضوع باز می‌گشت که با وجود این‌که ما از ابتدا اعلام کرده بودیم سلاح هسته‌ای نداریم و داشتن آن را هم مغایر با سیاست‌ها، اصول و منافع ملی خود می‌دانیم و بر این اصل پافشاری کردیم، ولی باز هم در این سال‌ها همچنان بحث‌ها در این زمینه در جریان بود. مخالفان جمهوری اسلامی ایران این بحث را مطرح کرده بودند که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است.

وی ادامه داد: این مساله در سال 2011 میلادی تبدیل به موضوعی شد که به عنوان "ابعاد احتمالی نظامی" در گزارش آژانس مطرح و به یکی از معضلات تبدیل شد. قبل از آن هم سال‌ها بود این موضوعات به صورت جسته و گریخته به عنوان مطالعات ادعایی مطرح شده بود و لاینحل باقی مانده بود. متاسفانه در سال 2011 از این موضوعات حل نشده استفاده شد و پس از آن به یک گزارش مفصل تبدیلش کردند که به گزارش نوامبر 2011 آژانس پیوست و تبدیل به یک "موضوع" شد.

 

مهم‌ترین نکته‌ گزارش آمانو از نگاه ظریف

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به توافق ایران و آژانس بر سر نقشه راه تصریح کرد: با اجرای نقشه راه اختلافات برای برداشتن تحریم‌ها پایان یافت؛ یعنی برای برداشتن تحریم‌ها تنها شرط طرف مقابل اجرای نقشه راه بود. نقشه راه از سوی ایران به طور کامل اجرا شد و در مقابل هم آژانس اعلام کرد که نقشه راه (از سوی ایران) اجرایی شده است.

ظریف گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که آژانس در گزارش خود ذکر کرد، این است که در تمام این دوران هیچ نشانه‌ای و نه حتی دلیلی پیدا نکرده است که مواد هسته‌ای در ایران به سمت فعالیت‌های نظامی منحرف شده باشد. بر اساس NPT این به آن معنا است که ایران هیچ کار خلافی انجام نداده است و این اصل گزارش است.

 

آژانس تلاش کرد تا حدی مسیری میانه را در گزارش خود طی کند

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به بخش‌های دیگری از گزارش یوکیا آمانو اضافه کرد: با توجه به این‌که سال‌ها آژانس ادعاهایی را مطرح کرده بود در آن حوزه‌ها آژانس تلاش کرد تا حدی مسیری میانه را طی کند؛ از ابتدا هم همه می‌دانستیم نتیجه سیاسی این روند این‌گونه خواهد بود. اما حتی در بدترین جاهایی که آژانس ادعای خلاف دیدگاه ما را اعلام کرد و گفت مطالعات محدودی انجام شده، در همان‌جا هم این را گفته است که این مطالعات در حد برنامه تسلیحاتی نبوده است. این نشان‌دهنده آن است که آن‌چه ایران از ابتدای شروع بحث هسته‌ای اعلام کرده بود؛ این‌که ما برنامه تسلیحاتی هسته‌ای نداریم، توسط آژانس تایید شده است. در هر حال هر کس ادعاهای خود را مطرح می‌کند. ما هم نسبت به بخش‌هایی که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند معتقدیم مبنای واقعی و عینی ندارد؛ بلکه بر اساس تحلیل و جمع‌بندی داده‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند. از جمله این ادعاها می‌توان به ادعایی اشاره کرد که در سال 2000 اعلام شد که محفظه‌ای وجود دارد، همه وجود این محفظه را پذیرفته بودند، اما وقتی آژانس محلی را که چنین ادعایی در مورد آن شده بود در پارچین بازرسی کرد آمانو دید که چیزی وجود ندارد. بر اساس حرف‌هایی که قبلا گفته بودند و ادعا شده بود، یک تحلیل جدید ارائه کردند ولی هیچ یک از این تحلیل‌ها ناقض این واقعیت نیست که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای (نظامی) نداشته و این یک مرحله از کار بود.

از نظر ایران پایان دادن به رسیدگی به موضوع مسایل گذشته و حال برعهده آژانس است

وزیر خارجه کشورمان در ادامه درباره مرحله بعدی کار یعنی تدوین پیش‌نویس قطعنامه بستن موضوع مسایل گذشته و حال ایران توسط 1+5 است اظهار کرد که پیش‌نویس قطعنامه بر اساس توافق برجام باید "موضوع‌های باقی‌مانده گذشته و حال" را ببندد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که آژانس خواهد داشت برنامه‌ریزی نحوه رسیدگی برجام و اجرای آن توسط آژانس را تدوین خواهد کرد. یکی از موضوعات این جلسه بحث گزارش آژانس است که در پیش‌نویس در دو پاراگراف به آن پرداخته است. در یک پاراگراف اشاره به گزارش آژانس، بدون هیچ‌گونه قضاوت و بدون اشاره به هیچ قسمت مشخصی از آن بوده و تنها به گزارش اشاره دارد. در پاراگراف بعدی تاکید دارد که از نظر اجرای نقشه راه، این کار تمام شده و تاکید می‌کند که شورای حکام موضوع را مختومه می‌داند.

ظریف با بیان این‌که از نظر ما (ایران) پایان دادن به رسیدگی به این موضوع از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید صورت گیرد افزود: در یک بند دیگر آژانس تمامی قطعنامه‌های قبلی خود را لغو کرده است. همان‌طور که شورای امنیت تمامی قطعنامه‌های قبلی خود را لغو کرده، آژانس هم تمامی قطعنامه‌های قبلی خود را لغو می‌کند. البته تاریخ اجرای لغو قطعنامه‌های قبلی مثل شورای امنیت، تاریخی است که ایران اقدامات خود را انجام داده باشد. همان‌طور که قطعنامه 2231 هم تصمیم می‌گیرد روزی که مدیرکل گزارشی بدهد، مبنی بر این‌که ایران اقدامات خود را انجام داده است، تمامی قطعنامه‌های قبلی لغو می‌شود، این هم همان‌طور است. بنابراین این نکته دوم است که تمامی قطعنامه‌های متعددی که از سال 1382 آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده است به یک‌باره لغو می‌شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: نکته مهم دیگری که در این قطعنامه وجود دارد و باید به آن توجه شود این است که شورای حکام رسیدگی به این موضوع را هم می‌بندند و موضوع جدیدی را باز می‌کند که اجرای برجام است. برخی از دوستان ممکن است بگویند که این ادعاها می‌تواند مجددا تکرار شود. حتما اگر کشوری بخواهد ادعا کند، ادعاها تکرار می‌شود. کما این‌که وقتی این ادعا‌های کنونی تکرار شد هیج سابقه‌ای هم وجود نداشت و بدون هیچ سابقه‌ای ادعاهایی تکرار شد.

ظریف با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران موضوع کنونی را مختومه می‌بیند افزود: شورای حکام بر اساس این قطعنامه موضوع را بسته است. این‌که در آینده چه اتفاقی می‌افتد ما امیدوار هستیم با شکست پروژه ایران‌هراسی و تهدیدانگاری ایران که در چارچوب پروژه صهیونیستی از طریق این اتهامات بی‌اساس به ایران پیگیری می‌شد تحول مثبتی صورت بگیرد. در هر صورت نباید شرایط آینده را با شرایط 7 یا 10 سال پیش مقایسه کرد. باید به گوش باشیم و رفتارها را رصد کنیم.

 

نادیده گرفتن برجام به خاطر دیدگاه‌های سیاسی داخلی به مصلحت کشور نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ضرورت رصد اجرای درست برجام در کشور با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که کمیته نظارت بر اجرای برجام تشکیل و این روند را رصد کند اظهار کرد: این امر یک ضرورت است که انجام خواهیم داد. اما این‌که بی‌جهت نگران باشیم یا خدای نکرده به خاطر دیدگاه‌های سیاسی داخلی، دستاورد (برجام) مهمی را که جمهوری اسلامی ایران 12 سال برای آن تلاش کرده است، نادیده بگیریم به مصلحت کشور نیست.


منبع : ایسنا
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار