کد خبر: ۹۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
ارزآوری صنعت پتروشیمی بر رونق اقتصادی طی یک سالهای گذشته و میزان اثرگذاری این صنعت بر صنایع حمل و نقل ، شبکه بانکی و بیمه ای و صنایع تکمیلی قطعا فرصت مناسبی است تا بنگاههای اقتصادی نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

صنعت پتروشیمی بعد از نفت دومین صنعت اثرگذار در کشور از جهت ضریب نفوذ در بین صنایع است و در بین ۷۱ بخش اقتصادی دارای جایگاه ششم بوده که این موضوع نشان دهند ه درجه اهمیت و میزان ارزش افزوده آن می باشد. اما برای توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی طی سالهای آتی نیاز به برنامه ای مدون از سمت سایر بخشهای اقتصادی خصوصاً در طرحهای توسعه ای و محصولات جدید احساس می شود که لزوم مشارکت مدیران بخشهای مختلف را ایجاب می کند.

ارزآوری صنعت پتروشیمی بر رونق اقتصادی طی یک سالهای گذشته و میزان اثرگذاری این صنعت بر صنایع حمل و نقل ، شبکه بانکی و بیمه ای و صنایع تکمیلی قطعا فرصت مناسبی است تا بنگاههای اقتصادی نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

در حال حاضر کشورمان دارای بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی و ۱۵۷ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام قابل برداشت که این مسئله بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را جذب کشور کرده و زمینه بسیار مناسبی جهت برخورداری سایر بخشها از فرصت ایجاد شده وجود دارد.

متأسفانه باید اذعان کرد علیرغم شعار عدم وابستگی اقتصاد به نفت طی سالهای اخیر، هنوز  جایگزین های این رویکرد به درستی پاسخگو نبوده و به عقیده کارشناسان صنعت پتروشیمی اولین حوزه ای است که می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده آلترناتیو مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.

با تشدید و اعمال تحریمهای چندلایه خصوصاً از دهه ۸۰ چابکی واحدهای تولیدی در این بخش تحت تأثیر قرار گرفت و این مسئله به صورت جدی حضور شبکه های پولی مالی برای مرتفع کردن چالش های موجود در این صنعت در بخش تأمین منابع مالی و ایجاد سرمایه در گردش را اجتناب ناپذیر کرد. این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که می بینیم مواد اولیه بسیاری از بخش‌های اقتصاد را محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی، تشکیل می‌دهند و شاید این مسئله باعث شده تا در لیست برخی وزارتخانه ها چندین شرکت زیرمجموعه فعال در بخش پتروشیمی قابل مشاهده باشد.

 

براساس چشم انداز صنعت پتروشیمی در افق ۱۴۰۴ ایران باید اولین تولید کننده مواد و کالاهای پتروشیمی از لحاظ ارزش در منطقه باشد که هرچند دستیابی به این موضوع غیرممکن نیست اما همراهی سایر بخشها موجب تسریع در دستیابی به این تارگت خواهد بود.

از ذکر این نکته نباید غافل شد که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت پتروشیمی خاورمیانه و ۳ درصد ظرفیت محصولات جهانی پتروشیمی به ایران اختصاص دارد که منبع بسیار مهمی برای ارزآوریست.

از دیگر مزایای صنعت پتروشیمی در کشور می توان موارد ذیل را بر شمرد

۱.جلوگیری از خام فروشی

۲.رشد و توسعه صنایع تکمیلی و افزایش زنجیره ارزش افزوده

۳.ارزش آفرینی در تولید

۴.جایگاه ویژه در صادرات

۵. ارزآوری قابل توجه در صنایع

بانک تجارت که سابقه حضور حمایت طولانی از صنعت پتروشیمی را در کارنامه دارد طی سالهای گذشته به انحای مختلف نسبت به تقویت این حوزه استراتژیک اقدام نمود این بانک ضمن اعطای تسهیلات قابل توجه به صنعت پتروشیمی در سنوات گذشته گام بلندی در جهت سرمایه گذاری بلند مدت در سهام شرکتهای پتروشیمی نمود و علاوه بر این عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به برخی پتروشیمی ها از طریق منابع صندوق توسعه ملی بود.

علاوه بر اقدامات انجام شده بانک تجارت در راستای تقویت حوزه پتروشیمی از طریق سرمایه گذاری و و تسهیلات، گروه متبوع این بانک در لیست سرمایه گذاریهای بلند مدت خود شرکتهای پتروشیمی زیادی را می بیند که مجموع این اقدامات منجر به افزایش بنیه تولید و صادرات در این بخش خواهد شد.

این بانک در شروع سال جاری نیز با بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور یعنی پتروشیمی خلیج فارس تفاهمنامه ای را به امضا رساند و طی آن بر لزوم همکاریهای چندجانبه تأکید شد. بانک تجارت که به گفته وزیر نفت عملاً بانک سازمانی این وزارتخانه است در ادامه حمایتهای گسترده از بخش پتروشیمی با پتروشیمی لردگان وارد گفتگوهای همکاری شد.

بانک تجارت به منظور توسعه نقش آفرینی خود در حوزه پتروشیمی در بیست و ششمین  نمایشگاه نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی حضور پیدا کرد که این مسئله نیز منجر به خلق فرصتهای سرمایه گذاری گردید. حضور مدیرعامل بانک تجارت در عسلویه و دیدار با مدیران ۲۲ شرکت فعال در حوزه پتروشیمی باعث شد تا بانک تجارت ریل حرکتی و حمایتی خود را بیش از گذشته در این بخش تبیین کند.

این بانک در تیرماه سال جاری تفاهمنامه ای را با اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به امضاء رساند. تأمین تامین مالی طرح جامع شرکت پالایش نفت تبریز از دیگر اقدامات بانک تجارت در راستای حمایت و تقویت بخش پتروشیمی بود که در تیرماه صورت گرفت.

اما مهمترین حضور بانک تجارت در بخش پتروشیمی به مشارکت فعال این بانک در طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس که سابقه ای قابل توجه دارد. گفتنی است در حال حاضر بانک تجارت با اعطای تسهیلات، تعیین حد اعتباری سالانه و موردی، گشایش اعتبارات اسنادی، خرید ارز، انتشار اوراق به بخش پتروشیمی کشور خدمات رسانی می کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار