کد خبر: ۹۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
شیلات داران استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر خسارات ناشی از سیل مشکلاتی از جمله گرانی نهاده‌های تولید، پایین بودن قیمت ماهی، سنتی بودن مزارع دارند که حالا با زیان سیل و عدم جبران آن از مدار تولید خارج شدند.
خسارت سیل اخیر به ۷۰ مزرعه شیلات چهارمحال و بختیاری

به گزارش آرانیوز از شهرکرد، در مردادماه سال جاری بارش‌های مانسونی خسارات زیادی به استان چهارمحال و بختیاری وارد آورد، در واقع یکی از بخش‌هایی که آسیب جدی دید شیلات این استان بود، شیلات دارانی که سرمایه خود را با تسهیلات و بدهی جمع کردند و موقع سودآوری دچار زیان شدند.

شیلات داران استان علاوه بر خسارات ناشی از سیل مشکلاتی از جمله گرانی نهاده‌های تولید، پایین بودن قیمت ماهی، سنتی بودن مزارع دارند که حالا با زیان سیل و عدم جبران آن از مدار تولید خارج شدند.

تولید سالانه 23 هزار تن ماهی در استان چهارمحال و بختیاری

محمد کریمی، مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حدود 250 مزرعه شیلات در حال ساخت و 420 مزرعه شیلات ساخته شده و در حال تولید در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی افزود: مجموع ظرفیت این مزارع درحال تولید طبق پروانه آن‌ها حدود 15 هزارتن در سال است اما با توجه به تجربه و مدیریت صحیح تولیدات بیشتری دارند لذا میزان تولید سالانه ماهی استان چهارمحال و بختیاری حدود 23 هزار تن در سال است.

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اگر امسال این 23 هزار تن تولید ماهی در استان محقق شود، استان چهارمحال و بختیاری مقام اول در تولیدات ماهیان سردآبی کشور را خواهد داشت.

وی با اشاره به مهمترین مسئله در خصوص مزارع شیلات، بیان داشت: سنتی بودن روش تولید و عدم استفاده از تجهیزات و مکانیزاسیون موجب عدم مصرف بهینه آب، کاهش هزینه تولید و کاهش تولید شده است که این مسئله یکی از مشکلات اصلی استان در زمینه مزارع شیلات است.

کریمی باتاکید بر لزوم برق‌رسانی به مزارع شیلات برای توسعه مکانیزاسیون، افزود: بسیاری از مزارع شیلات از نعمت برق محروم هستند و عمدتا به دلیل فاصله شیلات از شبکه اصلی، هزینه‌ برق رسانی بسیار سنگین است که باید از طریق تسهیلات و همکاری دولت به مزارع شیلات برق رسانی شود.

70مزرعه شیلات استان از سیل اخیر آسیب دیدند

وی با اشاره به عدم وجود اتحادیه قوی آبزی پروری در استان، مطرح کرد: چنین اتحادیه‌ای در استان برای پیگیری مشکلات شیلات داران نیست، در بازار قیمت‌ها با هزینه‌ها همخوانی ندارد و تولید سنتی به صورت عرضه نوین همچون فرآوری و عمل آوری، اتفاق نمی‌افتد در حالی که روش عرضه نوین ارزش افزوده برای ماهی به دنبال دارد.

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: متاسفانه شیلات داران استقبال چندانی از بیمه نمی‌کنند و چند سالی است که شرایط بیمه برای آبزی‌پروران نسبتا خوب است. حدود 70 مزرعه شیلات استان چهارمحال و بختیاری در سیل آسیب دید که عمدتا در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل، بروجن و لردگان بود.

وی افزود: با 70 مزرعه شیلات حدود 15 درصد از مزارع استان خسارت دیده است اما از این تعداد مزارع شیلات یک الی دو مزرعه بیمه بودند. در واقع این بیمه تنها خسارات بچه ماهی را پوشش می‌دهد چرا که بیشتر خسارات شیلات در این زمینه است اما با توجه به سیل اخیر عمده تلفات در بخش ماهی‌های آماده ارائه به بازار بود که کمکی در این زمینه توسط بیمه صورت نمی‌گیرد.

مدیرشیلات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه شیلات‌داران زیان دیده از سیل هنوز به چرخه تولید بازنگشتند، گفت: خسارات سیل ضربه مهلکی به شیلات داران استان زد و اکثرا با وام کسب و کار خود را می‌گرداند و منتظر سوددهی بودند که با سیل اخیر تمام زحمات آنها هدر رفت و بدهی‌های سنگینی برای آنها به بار آمد.

باید پرورش دهندگان ماهی، بیمه را جدی بگیرند

وی خاطرنشان کرد: آمار خسارات ناشی از سیل اخیر به سازمان شیلات ایران داده شد که پس از جمع بندی کشوری موارد به وزارت جهاد اعلام شده است اما مابقی تصمیمات مربوطه باید در هیئت دولت گرفته شود که برای آسیب دیدگان از سیل چه اقداماتی صورت می‌دهند که هنوز ابلاغی به استان ارائه نشده است.

وی با تاکید بر اهمیت بیمه، تصریح کرد: باید پرورش دهندگان ماهی، بیمه را جدی بگیرند و با پرداخت حداقل هزینه، سرمایه خود را بیمه کنند. این بیمه برای بچه ماهی‌ها است اما در خیلی از مواقع می‌تواند خسارات مربوطه را جبران کند.

 

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های شدید مردادماه، خسارات زیادی به شیلات داران وارد شد و آب گل آلود ناشی از سیل در استخرها رسوبات خود را به جای گذاشت که تخلیه این گل بسیار مشکل است، امید است دولت هرچه سریعتر تصمیمات جدی در رابطه با خسارات بگیرد تا شیلات داران دوباره به مدار تولید بازگردند‌‌ و از بلاتکلیفی دربیایند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار