کد خبر: ۹۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز طرح جهش تولید دیم‌زار در استان خبر داد و گفت: کشت گلخانه‌ای باید توسعه یابد.
آغاز طرح جهش تولید دیم‌زار در استان فارس

به گزارش آرانیوز از شیراز، مجتبی دهقان‌پور پیش از ظهر امروز در همایش کشت شتوی استان فارس با بیان اینکه امید است این همایش به برنامه‌ریزی منسجم و نظامند کمک کند تا بهره‌وری تولید بالا رود، اظهارداشت: کشاورزی استان فارس نیازمند حمایت‌های لجستیکی است که از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که این حمایت‌ها محقق شود.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی و تاکید رهبری بر اینکه تحقق تولید 90 درصد از محصولات اساسی در برنامه هفتم، گفت: یکی از رویکردهای اساسی در کشاورزی این است که در این راستا نقش‌آفرینی کنیم و استان فارس می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

دهقان‌پور با اشاره به وضعیت کشاورزی استان افزود: در سال زراعی گذشته 495 هزارتن گندم از استان فارس تحویل انبارها شده که میزان تولید 670 هزار تن بوده است البته 7 درصد کاهش تحویل نسبت به سال قبل از آن داشتیم که دلیل آن این بوده که 77 هزار هکتار از اراضی پایین دست سد درودزن به دلیل ذخیره پایین سد به تولید نرسید‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به کاهش 36 درصدی بارندگی بیان کرد: با این وجود استان فارس در تولید گندم کشور رتبه 4 را کسب کرده است که اگر توانسته بودیم اراضی پایین سد درودزن را به زیر کشت ببریم این جایگاه ارتقا پیدا می‌کرد.

دهقان‌پور با بیان اینکه در سال زارعی گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن در محصول چغندر پاییزه از 47 تن به 56 تن ارتقا پیدا کرد، تصریح کرد: با وجود اینکه پراکنش بارندگی از بهمن‌ماه نداشتیم اما سعی کردیم بهره‌وری را بالا ببریم و با تمهیداتی در همین شرایط می‌توان اقدامات خوبی در کشاورزی انجام داد.

وی با بیان اینکه آرایش کشت اقدام دیگری بود که با دو رویکرد دنبال شد گفت: یکی از رویکردها کشت بر روی خشکه است که صرفه‌جویی 30 تا 50 درصدی در آبیاری را داشته است و امسال افق برنامه این نوع کشت بر 20 هزار هکتار است همچنین رویکرد دیگر کشت بر لب شور بود که افزایش عملکرد 25 درصدی داشتیم و امسال به 50 هزار هکتار می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس امسال سه مرحله سرمازدگی را تجربه کرد ولی 12 درصد نسبت به واحد سطح افزایش تولید در محصول گندم داشته است، افزود: در توسعه کشت مکانیزه نیز اقدامات خوبی انجام شده و شهرستان‌ها تقسیم‌بندی شدند تا در این زمینه نیز موفقیت بیش از گذشته باشد و ضریب مکانیزاسیوم در استان فارس 2 دهم از میانگین کشوری بالاتر است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در بحث برداشت فارس معین 19 استان است، افزود: 4100 بهره‌بردار در سطح استان کشت‌های قراردادی را انجام دادند که 3600 نفر گندم را تحویل داده و استان فارس درصد تحویلش براساس تعهد 70 درصد بوده است البته در تعیین قیمت گندم امسال کمک خوبی شد و این قیمت بارقه امیدی است برای اینکه در گندم تولید خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده در بخش کشاورزی افزود: تاکنون 674 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده یا در شرف پرداخت است که در این زمینه نیز استان فارس رتبه نخست را در کشور دارد البته تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد: در توسعه گلخانه از اصفهان و یزد بسیار عقب هستیم البته باید تلاش کنیم این نقاط ضعف برطرف شود همچنین جهش تولید در دیم‌زارها در استان فارس شروع شده و امیدواریم از این فرصت برای افزایش تولید در محصولات اساسی استفاده کنیم.

شیبانی، رئیس نظام صنفی کشاورزی استان فارس نیز در این همایش با بیان اینکه روز به روز از تعداد کشاورزان کاسته می‌شود و فرزندان ما انگیزه‌ای برای کشاورز بودن ندارد، خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفت: در کشور نسخه واحدی برای کشاورزی همه استان‌‌ها پیچیده نشود.

وی با اشاره به مشکلات بیمه کشاورزان و محدود بودن اختیارات استان افزود: در بحث کشت گیاهان دارویی مشکل بیمه وجود دارد و باید اختیار برای حل این مشکل در استان وجود داشته باشد؛ سوخت تراکتور از دیگر مشکلات کشاورزان است که هر سه ماه یکبار سوخت به آنها نمی‌رسد.

شیبانی با بیان اینکه درخواست داریم که کارت سوخت کشاورزی صادر شود، به مشکل نهاده‌ها اشاره و عنوان کرد: با وجود اینکه کشت قراردادی مشکل نهاده را تا حدودی حل کرده اما هنوز دستورالعمل کشت قراردادی داده نشده و درخواست داریم در این زمینه نیز تفویض اختیار به استان داده شود.

وی با بیان اینکه در بحث اسناد کشاورزی مشکلی وجود دارد و آن این است که این اسناد نمی‌تواند وثیقه بانک باشد، عنوان کرد: پروانه زمین کشاورزی در مراجع رسمی به عنوان وثیقه پذیرفته نمی‌شود که درخواست داریم این روند اصلاح شود.

سیروسی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به توانمندی‌های استان فارس در زمینه کشاورزی استان گفت: زمانی تعدد محصولات کشاورزی زیاد نبود اما با اجرای طرح محوری گندم و حرکت برای استقلال و خودکفایی گندم هم ارقام با کیفیتی تولید شد و هم کمیت محصول افزایش یافت‌.

وی با اشاره به اینکه امروز در دیگر محصولات نیز این ظرفیت وجود دارد و وجود کارشناسان خبره‌ و کشاورزان دلسوز می‌تواند جهش تولید در دیم‌زارها را محقق کند، افزود: حمایت از کشاورزی توسط نمایندگان و مسئولان می‌تواند این استان را در کشاورزی پیشرو کند.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه امروز خشکسالی کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است، عنوان کرد: لازم است که برای موفقیت در آینده همه کمک کنند چون آینده کشاورزی راه سختی است و این بخش باید تجهیز شود، هزینه تولید بالا رفته باید کشاورز حمایت شود.

سیروسی با تاکید بر حمایت از کشاورز عنوان کرد: با حمایت در زمینه تامین نهاده‌ها و دیگر زمینه‌های کشاورزی می‌توان دوباره جایگاه فارس در کشاورزی را احیا کرد مشروط بر اینکه حمایت مالی امکانات و ابزار تولید فراهم شود.

وی با بیان اینکه ادوات کشت دیم بسیار خوبی است که حتی در اروپا نیز استفاده می‌شود، گفت: کشاورزان باید ترغیب شوند تا با استفاده از تسهیلات از این ادوات در کشت استفاده کنند و به بانک‌ها نیز تاکید شود که همکاری بیشتری با کشاورزان داشته باشند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار