کد خبر: ۹۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
سمنان- چند روزی است که داروخانه‌های سمنان با کمبود سرُم روبرو و مردم با مشکل مواجه شده اند، مسئولان علوم پزشکی سمنان اما می گویند این مشکل تا هفته آینده رفع خواهد شد.

آرانیوز : «سمنانی‌ها برای تهیه سرم تا هفته آینده صبر کنند» این بخشی از صحبت‌های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پاسخ به مطالبات مردم در خصوص کمبود مقطعی سرم در داروخانه‌ها است. داروخانه‌هایی که به خصوص در روزهای اخیر با کمبود انواع سرم شامل شستشو، تزریقی و… روبرو هستند.

کمبود سرم در داروخانه‌های استان سمنان طی روزهای گذشته گروهی از مردم را با مشکل روبرو کرده است در عین حال اما برخی آن را مقدمه‌ای برای افزایش قیمت سرم می‌دانند و گروهی نیز شرکت‌های پخش و توزیع دارو را مقصر می‌دانند در این بین مسئولان در تلاش هستند تا مشکلات را برطرف کنند.

سرم نداریم!

یک شهروند با بیان اینکه سرم در داروخانه‌های سمنان کمیاب و بعضاً نایاب شده است، به خبرنگار مهر، می‌گوید: در ماه‌های گذشته به راحتی می‌توانستید در هر داروخانه‌ای سرم مورد نیاز خود را تهیه کنید اما اخیراً سرم در داروخانه‌ها از دسترس بیماران خارج شده و برای تهیه آن باید تمام داروخانه‌های سطح شهر را جستجو کرد.

احسان علوی با بیان اینکه برای درمان بیماری خود باید هفته‌ای یک بار سرم تزریق کند، بیان داشت: دو روزی است که به هر داروخانه‌ای مراجعه می‌کنیم، به ما اعلام می‌شود «سرم نداریم» و حتی یک عدد سرم را نمی‌توانیم در شهر سمنان پیدا کنیم لذا سوال ما از مسئولان این است که در صورت نبود سرم در داروخانه‌ها باید به کجا مراجعه کنیم؟

مریم شمشادی یکی دیگر از بیمارانی است که برای پانسمان زخم خود، نیاز به سرم دارد وی با بیان اینکه دیالیز سیستم بدنی وی را ضعیف کرده و اگر از سرم استفاده نکند به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شود، می‌گوید: داروخانه در ابتدا گفت که سرم ندارد اما پس از اینکه فهمید دیالیز می‌شوم، یک عدد سرم را در نایلون مشکی قرار داد و تاکید کرد کسی متوجه وجود سرم در داروخانه نشود.

کمبود سرم در داروخانه‌های سمنان/مشکل تا هفته آینده رفع می‌شود

کمبود دارو فقط در سمنان نیست

این دست اظهارنظرها از سوی شهروندان سمنانی اما گمانه‌ها و شائبه‌هایی را نیز مبنی بر افزایش قیمت سرم‌ها مطرح کرده موضوعی که مسئولان بهداشت و درمان کشور و دو دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود آن را تأیید نکردند. همچنین حضور میدانی خبرنگار مهر و گفتگو با داروخانه داران نیز این موضوع را به تأیید نرساند هرچند داروخانه داران آن را تکذیب هم نکردند.

موضوع کمبود سرم اما تنها به سمنان هم معطوف نیست. علی ناصری ساکن شهر گرمسار است و با اشاره به کمبود سرم در داروخانه‌های این شهر به خبرنگار مهر، می‌گوید: پسر من تازه عمل جراحی انجام داده و بر اساس تجویز پزشک باید محل جراحی را با سرم شستشو و ضد عفونی کنیم حال آنکه سرم در داروخانه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تمام داروخانه‌های شهر را زیر رو کردم اما سرمی پیدا نکردم سرانجام با مراجعه به یکی از داروخانه‌ها و با کلی التماس و خواهش توانستم سرم پیدا کنم، ابراز کرد: البته سرم شستشو با قیمت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود اما داروخانه سرم را با قیمت ۱۸ هزار تومان به من فروخت.

متقاضیان سرم و دارو در استان سمنان به وضوح دو مطالبه از شبکه بهداشت و درمان دارند نخست اینکه بازار عرضه سرم و دارو را ساماندهی کنند و سپس جلوی سو ءاستفاده برخی افراد از وضعیت موجود نیز گرفته شود.

شرکت‌های پخش مقصر هستند

یک داروخانه دار که البته نام خود را عنوان نکرد با بیان اینکه کمبود سرم به دلیل عدم پخش آن توسط شرکت‌های دارویی است وگرنه هر میزان سرم که به داروخانه بیاید ما ملزم به پخش هستیم، گفت: در مجموع دو الی سه سرم در داروخانه برای بیمارانی که واقعاً وضعیت حادّ دارند، نگه داشته و مابقی را فروخته‌ایم از سوی دیگر افزایش قیمت از سوی داروخانه‌ها رقم نخورده و اگر هم باشد ما اطلاعی نداریم و در خرید جدید از شرکت‌های دارویی اعمال می‌شود.

کمبود سرم در داروخانه‌های سمنان/مشکل تا هفته آینده رفع می‌شود

کمبود مختص استان سمنان نیست

مسئولان استان سمنان اعلام کردند که کمبود سرم در داروخانه‌ها در سراسر کشور وجود دارد و تنها استان سمنان با این مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به کمبود کشوری محلول‌های تزریقی از تصمیم سازمان غذا و دارو برای رفع کمبود محلول‌های تزریقی خبر داد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده سرم با سه شیفت کاری و تمام وقت کار می‌کنند تا نیاز کشور به سرم را رفع کنند.

شهرام یغمایی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، بخشی از نیاز محلول‌های تزریقی در کشور از منابع خارجی تأمین و تهیه می‌شود، بیان کرد: در هفته اخیر دو محموله به کشور وارد شد و محموله‌های دیگر نیز در حال بارگیری و آماده حمل هستند تا در هفته آینده مشکل بازار سرم‌های تزریقی در داروخانه‌های سطح شهر سمنان رفع شده و شهروندان نیز به سرم دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو با صدور دستورالعملی بیمارستان‌ها را در اولویت توزیع سرم قرار داده است، اظهار کرد: بر پایه این دستورالعمل اولویت بندی با بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و داروخانه‌های سطح شهر خواهد بود لذا در هفته آینده مشکل برطرف خواهد شد.

بیمار برای درمان خود باید رنج‌های زیادی را تحمل کند اما در این میان مشکلات توزیع و کمبود دارو و قیمت تجهیزات پزشکی، کمر بیمار و همراهان بیمار را خم کرده است. مسئولان باید در این زمینه تمام تلاش خود را کنند تا بیماران با خیال راحت به درمان خود ادامه دهند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار