کد خبر: ۹۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: به محض مشاهده هر نوع ساخت‌وساز غیرمجازی در اراضی ملی آن را تخریب خواهم کرد و در این زمینه گرفتار روندهای اداری نخواهیم شد.
هر نوع ساخت‌وساز غیرمجازی در اراضی ملی قزوین به‌سرعت تخریب می‌شود

به گزارش آرانیوز از قزوین، حسین رجبی بعد ازظهر امروز در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال که در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات مهم قوه قضائیه به ویژه در دوره تحول مقابله جدی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و ملی بوده و استان قزوین هم به گواه آمار در زمینه مقابله با تغییر کاربری در اراضی کشاورزی عملکرد خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: با این حال در حوزه تغییرکاربری و تصرف غیرمجاز اراضی ملی مشکلاتی دیده می‌شود که برطرف کردن آنها و مقابله با تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی نیاز به عزم جدی‌تر دستگاه‌های متولی دارد. در این حوزه رویکرد ما برخورد جدی با متخلفان است و باید هر گونه ساخت‌وساز در اراضی ملی که به هر بهانه‌ای انجام شده، تخریب شوند.

رجبی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان قزوین گفت: هدف از راه‌اندازی این سامانه مقابله سیستماتیک با تغییرکاربری غیرمجاز و پدیده‌هایی مثل زمین‌خواری است و به همین خاطر دستگاه‌های مسئول از جمله اداره‌کل منابع طبیعی باید به محض رصد تحرکات برای تصرف و تغییرکاربری اراضی ملی ورود کرده و مراتب را هم به دادستانی اطلاع دهد.

وی ادامه داد: به محض مشاهده هر نوع ساخت‌وساز غیرمجازی در اراضی ملی آن را تخریب خواهم کرد و در این زمینه گرفتار روندهای اداری نخواهیم شد. در این بخش به برخورد بازدارنده اعتقاد داریم و اجازه نخواهیم داد تا زمین‌های ملی و دولتی هم مانند بخشی از اراضی کشاورزی دستمایه سودجویی برخی افراد شوند.

اسناد قطعی برای اراضی طرح هادی به سرعت صادر شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه یکی از الزامات اجرای طرح‌های هادی انتقال زمین از سوی منابع طبیعی به بنیاد مسکن است، گفت: با توجه به فاصله زمانی که بین انتقال اراضی ملی به نام طرح هادی و صدور سند وجود دارد، بسیاری از تصرفات غیرقانونی و ساخت‌وساز در این حوزه رخ می‌دهد.

اصغر گونجی افزود: امروز یکی از مشکلات ما در حوزه اجرای طرح‌های هادی اختلافات ملکی بین مردم و منابع طبیعی است که منجر به ایجاد پرونده‌هایی در دادگاه‌ها شده و باید در این حوزه وحدت رویه حاکم شود تا پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و اراضی مختص طرح هادی به سرعت در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین یکی از تقاضاهای ما از شورای حفظ حقوق بیت‌المال تسریع در فرآیند صدور اسناد قطعی برای زمین‌های طرح‌ هادی است که باید از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک صادر شود و در این حوزه وقفه طولانی منجر به سوء استفاده برخی افراد شده و نتیجه‌ای به جز طی فرآیندهای دادگاهی و عقب افتادن اجرای طرح ندارد.

 

راه و شهرسازی سهم شهرداری را از اراضی بالای کمربندی تاکستان نمی‌دهد

شهردار تاکستان هم در این جلسه به موضوع تفکیک اراضی بالای کمربندی این شهر اشاره کرد و گفت: مطابق قانون شهرداری برای اینکه فضاهای خدماتی و عمومی برای این ناحیه ایجاد کند، باید 25 درصد از اراضی را در اختیار بگیرد که در این حوزه اختلافاتی بین شهرداری و راه و شهرسازی وجود دارد و راه و شهرسازی سهم شهرداری را تحویل نمی‌دهد.

یدالله رحمانی اضافه کرد: اگر سهم شهرداری از شوارع و مشاعات پرداخت شود، اجازه تفکیک اراضی را صادر خواهیم کرد و در ضمن به دنبال این هستیم که متراژ اراضی تفکیک‌شده را از 600 به 200 متر برسانیم تا تعداد بیشتر از شهروندان بتوانند این اراضی را خریداری کنند. اگر ساخت‌وساز در این منطقه اتفاق بیفتد، یکی از بهترین مناطق تاکستان ایجاد خواهد شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار