کد خبر: ۹۵۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مُشترکان عمومی(اداری) ۸۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان بدهی به شرکت توزیع نیروی برق دارند.
ادارات کهگیلویه و بویراحمد ۹۰ میلیارد تومان بدهی برق دارند

به گزارش آرانیوز از یاسوج، جمال مُعتمدی زاده ظهر امروز در نشست شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد با تشریح آخرین وضعیت آماری مطالبات این شرکت از مُشترکین برق اظهار داشت: بیشترین مطالبات مربوط به ادارات دولتی، شرکت‌های خدمات رسان و شهرداری ها با روند صعودی نگران کننده بوده و انتظار می‌رود بدهکاری برق مصرفی خود را پرداخت کنند.

وی با اظهار تاسف از همکاری نکردن برخی از ادارات دولتی، شرکت‌های خدمات رسان و شهرداری‌ها در پرداخت بدهی‌های شان به این شرکت، افزود: شرکت توزیع نیروی برق استان 188 میلیارد و 800 میلیون تومان تا پایان مردادماه امسال از مُشترکین خانگی، عمومی(اداری)، تجاری، صنعتی و کشاورزی طلبکار است.

معتمدی‌زاده با اشاره به آمارهای تفکیکی این مطالبات، خاطرنشان کرد: مُشترکین عمومی(اداری) با 89 میلیارد و 580 میلیون تومان بیشترین بدهی به شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد را دارند و با وجود تمام پیگیری ها، متاسفانه برخی از مشترکین این تعرفه (عمومی - اداری) در پرداخت بدهی های خود سهل انگاری کرده که این سهل انگاری باعث می شود این شرکت، در اجرای پروژه های زیرساختی صنعت برق با مشکلاتی روبرو شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از بدهی 36 میلیارد و 520 میلیون تومانی مشترکین خانگی بعنوان دومین بدهکار به این شرکت هم خبرداد و یادآورشد: حدود 210 هزار اشتراک خانگی در این استان داریم که 150 هزار مشترک آن شهری و مابقی روستایی است.

مُعتمدی زاده با بیان اینکه در ساعات پیک بار مصرف برق در تابستان امسال تمام تلاش مان را کردیم تا برق مشترکین خانگی قطع نشود، اظهارداشت: اکنون از این مشترکین انتظار داریم در پرداخت بدهی های خود با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم با اجرای برخی از پروژه های عمرانی زیرساختی شبکه های توزیع نیروی برق ، برقی پایدارتر در اختیار مشترکین خانگی قرار دهیم.

وی گفت: سومین مُشترکین بدهکار به شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد مشترکین تجاری در این استان با بدهی معادل 36 میلیارد و 300 میلیون تومان است که با وجود داشتن درآمدهای لازم برای پرداخت بدهی برق مصرف محل درآمد، متاسفانه از پرداخت بدهی شان خودداری می کنند.

مدیر ارشد صنعت برق در استان کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری های مُستمر گروه های وصول مطالبات برای جمع آوری این بدهی ها خبرداد و یادآورشد: علاقه ای به قطع برق مشترکین هیچ تعرفه ای را برای پرداخت نکردن بدهی نداریم اما قانون این اجازه را درصورت پرداخت نکردن بدهی به ما داده است.

مُعتمدی زاده با بیان اینکه مُشترکین صنعتی در این استان با بدهی 20 میلیارد تومانی در ردیف چهارم بدهکاران شرکت توزیع نیروی برق استان قرار دارند، اظهارداشت: اغلب مُشترکین این تعرفه (صنعتی) از درآمدهای لازم برای پرداخت برق مصرفی محل کار خود نظیر کارگاه ها، سنگ شکن ها یا واحدهای صنعتی دیگر دارند اما حاضر نیستند نسبت به این بدهی اقدام کنند.

وی گفت: مُشترکین کشاورزی با شش میلیارد و 400 میلیون تومان پنجمین بدهکار شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که البته جزء خوش حساب ترین مشترکین برق محسوب می شوند اما انتظار ما این است این مُشترکین هم اجازه ندهند بدهی آنان بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، درصد بدهی مشترکین برق به این شرکت را به ترتیب 48 درصد تعرفه عمومی(اداری)، 19 درصد تعرفه خانگی، 19 درصد تعرفه تجاری، 11 درصد تعرفه صنعتی و سه درصد تعرفه کشاورزی برشمرد.

مُعتمدی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به سهم بدهی شهرستان ها در 188 میلیارد و 800 میلیون تومان مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره و ادامه داد: شهرستان بویراحمد با 84 میلیارد تومان و 44 درصد دراین مطالبات، بیشترین سهم بدهی در پنج تعرفه عمومی، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی را دارد.

وی گفت: مُشترکین برق شهرستان گچساران با 46 میلیارد و 200 میلیون تومان و 25 درصد بدهی، شهرستان کهگیلویه با 24 میلیارد تومان و 13 درصد، شهرستان دنا 10 میلیارد تومان با پنج درصد، شهرستان چُرام با هفت میلیارد و 700 میلیون تومان با چهاردرصد، باشت هفت میلیارد و 170 میلیون تومان با چهاردرصد، بهمئی با پنج میلیارد و 670 میلیون تومان با سه درصد  و شهرستان لنده هم با چهار میلیارد و 250 میلیون تومان و 2 درصد بدهی به ترتیب در رتبه های دوم تا هفتم قرار دارند.

مُدیر ارشد صنعت برق در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان نقدینگی که از سوی شرکت توانیر به شرکت های توزیع پرداخت می شود به میزان وصول مطالبات این شرکت بستگی دارد، در واقع می توان گفت براساس قانون هدفمندی یارانه ها، درآمد حاصل از فروش انرژی به عنوان یکی از حامل های مهم انرژی از منابع تامین پرداخت یارانه ها محسوب می شود و شرکت توزیع برق این استان به نمایندگی از وزارت نیرو موظف به وصول بهای برق مصرفی مشترکین استان و انتقال وجوه حاصل از آن به حساب خزانه دولت است.

مُعتمدی زاده با بیان اینکه به هر میزان درصد وصول مطالبات بالاتر باشد، اعتبارات بیشتری به استان در جهت خدمت رسانی و توسعه زیر ساختی شبکه توزیع برق استان اختصاص می یابد، اظهارداشت: مساله وصول مطالبات مهمترین موضوعی است که شرکت های توزیع با آن سر و کار دارند چرا که به جهت تامین اعتبارات مورد نیاز بخش‌های عملیاتی و اجرایی پروژه‌ها، به منابع حاصل از فروش انرژی تکیه دارد.

 

وی هُشدار های مکرر و قطع برق مُشترکان بدهکار را آخرین راه وصول مطالبات این شرکت خواند و ادامه داد: در صورت نادیده گرفتن اخطارهای شفاهی و کتبی از طریق مامورین، این شرکت برابر آئین نامه تکمیلی تعرفه های برق، در خصوص مشترکین بدهکار و بدحساب، عمل خواهد کرد زیرا تنها منبع تامین نقدینگی شرکت توزیع برق پس از فروش انشعاب که آن هم مبلغ ناچیزی است وصول مطالبات مُشترکان است که درصورت تحقق نیافتن این مهم، خدمت رسانی شرکت توزیع برق به مُشترکین استان در نقاط مختلف به دلیل کمبود نقدینگی با مشکل مواجه خواهند شد.

مُعتمدی زاده اظهار امیدواری کرد مشترکین برق با پرداخت های به موقع  بهای برق مصرفی خود، شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد را در تامین برق مطمئن و پایدار یاری کنند.

 

برچسب ها: وزارت نیرو
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار