کد خبر: ۹۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی از آغاز صدور اسناد اراضی کشاورزی استان خبر داد و گفت: توسعه کشت قراردادی در دستور کار جدی سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.
آغاز صدور اسناد اراضی کشاورزی استان مرکزی

به‌گزارش آرانیوز از اراک، علی صفری ظهر امروز در همایش سراسری گلخانه‌داران سبزی و صیفی استان مرکزی با اشاره به اینکه مقوله آموزش در زندگی ما جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: یکی از گلایه‌های بخش کشاورزی بحث آموزش است که کمتر به بحث آموزش و جوانب آن پرداخته شده است.

وی افزود: یکی از علل آموزش گریزی نحوه آموزش، بیان و ارائه مطالب است که باید برطرف و جدی گرفته شود و از آموزش استفاده بهینه شود چراکه استفاده از ابزارآلات و بهره‌وری جز آموزش حاصل نمی‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه صدور اسناد اراضی کشاورزی استان آغاز شده است، عنوان کرد: افزایش راندمان آب، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه کشت قراردادی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی، توسعه صادرات و توسعه صنایع تبدیلی از جمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که به عنوان سیاست‌های جهاد کشاورزی مطرح شده است.

صفری بیان کرد: امید است اهداف وزارت جهاد کشاورزی محقق شود بنابراین اگر مقداری جنبه آموزش قوی شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

استانداردسازی محصولات کشاورزی گامی در جهت افزایش بهره‌وری و تولید

" محمد زاهدی" معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوزی در این نشست اظهار داشت: استانداردسازی محصولات کشاورزی گامی در جهت افزایش بهره‌وری و تولید است، سال‌ها در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام شده ولی میزان بهره‌وری پایین است اما در تولیدات محصولات سبزی و صیفی بهره‌وران توانسته‌اند مشکل را با بهره‌وری بالا در مراکز تولید رفع کنند.

وی با بیان اینکه محصولات صادراتی باید استانداردهای لازم را داشته باشد عنوان کرد: محصولی که صادر می‌شود باید استانداردهای مورد نیاز را رعایت کند تا در بازار جهانی و حتی بازار داخلی قابلیت رقابت و ارائه داشته باشد.

قابلیت رقابت در بازارهای جهانی وجود دارد

" احمد اسدی" معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست اظهار داشت: طی دهه‌های گذشته دغدغه تولیدکنندگان این بود که چه محصولی تولید کنند تا در بازار جهانی قابلیت عرضه داشته باشد ولی هم اکنون از نظر کشت محصولات گلخانه‌ای به حدی رسیده‌ایم که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی وجود دارد.

وی افزود: محصولاتی که تولید می‌شوند باید شناسه QR کد را داشته باشند چراکه در محصول تولید شده تمام اطلاعات فرایند تولید در محصول تولیدی درج شود و مصرف کننده از ویژگی‌های محصول اطلاعاع کافی داشته باشد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: اگر تا پایان شهریور ماه محصولات تولیدی شناسه QRکد نداشته باشند در فرایند صادرات با مشکل مواجه می‌شوند حتی این کد در بازارهای داخلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدی با تاکید بر اینکه گلخانه‌داران موظفند واحد کنترل کیفیت را در داخل گلخانه ایجاد کنند، بیان کرد: واحد کنترل کیفیت واحدی است که تمام اطلاعات تولید مربوط به کمیت و کیفیت محصول با استفاده از کارشناسان ثبت و در واحد نگهداری می‌شود و در نهایت تعیین کننده این است که محصول استاندارد لازم را داراست.

وی عنوان کرد: حداقل 9 متر فضا باید برای واحد کنترل کیفیت در نظر گرفته شود و موارد به حداقل 4 زبان فارسی، روسی، انگلیسی و عربی در تابلو درج شود.

اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای ایجاد درخواست تولید محصول سالم با ورود به سامانه سماک اقدام به دریافت مجوزهای بخش کشاورزی کنند، در سامانه سماک مجوز‌های تولیدات دامی، طیور و شیلات، تولیدات گلخانه‌ای، حفظ کاربری اراضی، صنایع غذایی، پروانه مرتع‌داری، حد مجاز آلاینده‌های محصولات کشاورزی همچنین مجوز‌های الکترونیکی کشاورزی از جمله انواع پروانه و مجوز‌های کسب و کار در حوزه‌های کشاورزی، خدمات حمایتی و تشویقی در این حوزه صادر می‌شود.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار