کد خبر: ۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
امام جمعه قزوین گفت: نظام آموزشی ما باید خلاقیت‌محوری و رشد خلاقیت در دانش‌آموزان و دانشجویان را جایگزین رویکرد حفظیات‌محور کند و نباید انبار کردن مطالب بدون استفاده در حافظه را افتخار و ارزش تلقی کنیم.
نظام آموزشی باید خلاقیت‌محوری را جایگزین حفظیات‌محوری کند

به گزارش آرانیوز از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی پیش از ظهر امروز در نشست شورای علمی نخبگان استان که در دفتر امام‌جمعه قزوین برگزار شد، اظهار داشت: نظام آموزشی ما باید خلاقیت‌محوری و رشد خلاقیت در دانش‌آموزان و دانشجویان را جایگزین رویکرد حفظیات‌محور کند و نباید انبار کردن مطالب بدون استفاده در حافظه را افتخار و ارزش تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه کمتر در این بخش آسیب دیدند، اضافه کرد: اما نظام آموزشی ما در دانشگاه و به ویژه آموزش و پرورش به خاطر الگوبرداری غلط از نظامات آموزشی غربی در این بخش صدمه‌ دیده و نخبگان ما در استان و کشور تلاش کنند که تحول بنیادین در نظام آموزشی را از طریق مطالبه آموزش خلاقانه و مهارت‌محور رقم بزنند.

عابدینی با اشاره به صدمات نمره‌محوری در نظام ارزیابی دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: اینکه یک دانش‌آموز یا دانشجو می‌تواند جواب سؤال‌ها را بر مبنای حفظیات خود بدهد، نباید مبنای عمل ما در ارزیابی آموزشی قرار بگیرد؛ بلکه باید به سمتی برویم که بهترین نمره به دانش‌آموز و دانشجویی داده شود که قدرت تحلیل و خلاقیت دارد و می‌تواند از دانش خود در امور کاربردی استفاده کند

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تولید و تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب در طول یک دهه اخیر بر رشد و جهش در این حوزه باید دانشجویان ما تولید محصولات در رشته‌های مهندسی را از دوران دانشگاه تمرین کنند و به همین خاطر باید به مدرک‌گرایی در این بخش پایان دهیم و حتی می‌توانیم برای پذیرش دانشجویان در مقاطع برتر تولید چنین محصولاتی را به جای نمره و کنکور ملاک قرار دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های حوزه علمیه و دانشگاه‌های استان گفت: این همکاری‌ها به ویژه در حوزه علوم انسانی و برای اسلامی‌سازی این علوم باید جهش قابل توجهی پیدا کند و باید رفت‌وآمدهای متقابل بین حوزه و دانشگاه و همچنین اجرای کارهای پژوهشی بسیار بیشتر شود.

 

عابدینی افزود: حوزه علمیه از روش‌های آموزشی غنی برخوردار است که می‌تواند آنها را در اختیار دانشگاهیان قرار دهد که مباحثه‌محوری و تحقیق‌محوری از شاخصه‌های آن است. همچنین دانشگاه‌ها هم می‌توانند با تزریق دستاوردهای نوین آموزشی به حوزه علمیه به رشد و ارتقای شیوه‌های آموزشی رایج در حوزه کمک کنند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار