کد خبر: ۹۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با توجه به مسائل اصلی که سیاست رئیس‌جمهور نیز است، هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد.

سلاجقه: هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ‌زنی نشد

به گزارش آرانیوز، درحال حاضر مسائل مربوط به بحران‌های محیط زیستی و گرمایش کره زمین، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تمامی انسان‌ها و نسل بشریت است. کارشناسان معتقدند به دلیل فرامرزی بودن این بحران‌ها، حل آن‌ها فقط با یک برنامه جامع بین‌المللی و همکاری برابر تمامی کشورها ممکن است. در کشور ما نیز بحران ریزگردها و آلودگی هوا و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها، بخشی از آثار منفی ناشی از مشکلات محیط زیستی است.

در راستای حل این بحران‌ها در منطقه ما، تیرماه سال جاری اجلاس وزیران محیط زیست کشورهای همسایه با هدف رفع چالش‌های زیست محیطی به ویژه مسئله گرد و غبار، با حضور 11 کشور در تهران برگزار شد که در نهایت منجر به صدور اعلامیه نهایی این نشست شد.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: با هدف ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی که منطقه جغرافیایی گسترده‌تری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شرکت‌کنندگان بر این موضوع تصریح کردند که سند حاضر مبنایی کلی بر همکاری‌ها و هماهنگی‌های بیشتر در منطقه بوده و بر لزوم اقدامات دوجانبه و چند جانبه و نیز برنامه‌های اقدام برای پیگیری اهداف این سند تأکید کردند.

در همین مورد و درباره راهکارهای سازمان محیط زیست برای حل بحران‌های این حوزه و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه، گفت‌وگویی با علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره جدید چه برنامه‌هایی برای کنترل بحران‌های محیط زیستی در کشور دارد و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مربوطه در این زمینه را چگونه دنبال می‌کنید؟

سلاجقه: آنچه در موضوع تغییر اقلیم و مباحث مربوط به گرمایش کره زمین در دنیا اتفاق می‌افتد، ارکان حیات را در تمام کشورها تحت تاثیر قرار داده و کشور ایران نیز با توجه به شرایط میانگینی که به سمت وضعیت خشک و نیمه خشک دارد، از این شرایط بیشتر تاثیر می پذیرد، یعنی آستانه‌های ما به نحوی است که در حقیقت ضریب تأثیرپذیری ما در مباحث مرطوب به تغییر اقلیم نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی بیشتر است، هر چند ما در بعضی قسمت ها مقاوم‌تر هستیم؛ به عنوان مثال ما در بحث مقاومت در برابر ضرایب خشکی و به تبع آن، کاهش بارش‌ها، نسبت به کشورهای اروپایی وضعیت بسیار مناسب‌تری داریم، زیرا اگر دقت کنید، این کشورها وقتی به میانگین درجه حرارت ۳۸ درجه می‌رسند، با مشکل مواجه می شوند، اما در کشور ما وقتی دما به ۵۰ درجه یا حتی بیشتر هم برسد، مشکل خیلی خاصی پیش نمی‌آید، زیرا این ذات کشور ما و به تبع آن سیستم‌های فیزیولوژیکی است و ما ایرانی ها نسبت به این قضیه سازگار شدیم.

* لزوم هم‌گرایی جهان در مسائل محیط زیستی

واقعیت امر این است که دنیا باید در مسائل مربوط به تغییر اقلیم و تبعات آن و مسائل محیط زیستی به یک هم‌گرایی برسد. محیط زیست پدیده‌ای درون یک کشور نیست و کاملاً فرابخشی و فرامرزی است و هر اتفاقی که در کشور ما بیافتد، حتماً کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بالعکس این قضیه نیز صدق می‌کند؛ در نتیجه اینجا دستگاه‌های بین المللی، به خصوص مجموعه‌های UNDP (برنامه توسعه ملل متحد) و UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد) و سایر سازمان‌هایی که به نحوی مربوط به مسائل محیط زیست هستند، باید به شکل مطلوب در کنار هم قرار گیرند تا این مسائل حل شود.

* سال گذشته یکی از پرکارترین سال‌های سازمان محیط زیست بود

به عنوان مثال ما در مسئله آب‌های بین‌المللی قوانین خیلی خاصی نداریم و بیشتر، آن چیزی که اتفاق می‌افتد این است که کشورها به صورت دوجانبه با یکدیگر مسائل را مرتفع می‌کنند که می‌طلبد ما سریع‌تر این بحث را با کشورهای همسایه انجام دهیم و در مباحث مربوط به گرد و غبار و آلاینده‌ها به شکل‌های مختلف نیز همین بحث است. خوشبختانه سالی که گذشت یکی از پرکارترین سال‌های سازمان محیط زیست کشور بود و دستاوردهای بسیار عالی در بُعد منطقه‌ای و بین المللی برای کشور حاصل شد.

* در دوره فعلی هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد

در داخل کشور نیز خوشبختانه با توجه به مسائل اصلی که سیاست ریاست محترم جمهور مبنی بر این بود که هیچ طرح عمرانی بدون مجوز سازمان محیط زیست کلنگ نخورد، این اصول رعایت شد و خوشبختانه وضعیت بسیار مناسبی داشتیم و دیپلماسی محیط زیست در بُعد داخل و خارج از کشور انجام شد. منظور بنده از دیپلماسی محیط زیست در داخل کشور این است که میان دستگاه‌های اجرایی خوشبختانه یک رویکرد بسیار مناسبی نسبت به محیط زیست اتفاق افتاده و در خارج مرزها نیز شاهد بودیم که اجلاس وزیران محیط زیست کشورهای همسایه برگزار و تفاهم‌نامه‌های متعدی امضا شد.

 

 

فارس: با توجه به خروج برخی دولت‌های گذشته از اصول کلی کشور در ارتباط با سازمان‌های بین المللی محیط زیستی، در دوره فعلی چگونه از بروز چنین حوادثی جلوگیری می‌کنید؟

سلاجقه: خوشبختانه تمام اقدامات بین‌المللی ما در دوره فعلی در چارچوب موازین جمهوری اسلامی ایران و با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران است و مطمئن باشید که دست برتر در تمام مسائل با ما است، به این دلیل که ما در همه مسائل و ظرفیت‌ها برتر هستیم و خوشبختانه براساس این دست برتر، کار انجام شد و در اعلامیه پایانی نشست وزیران محیط زیست کشورهای منطقه نیز که یازده کشور همسایه حضور داشتند، مسائل ما پذیرفته شد. ان‌شاءلله این روند ادامه پیدا خواهد کرد و مطمئن باشید اگر شرایط اقلیمی نیز کمک کند، در سال‌های آینده شرایط ایده‌آل‌تر نیز خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار