کد خبر: ۹۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
نبود مدرسه در شهرک‌های اقماری یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش استان زنجان در سال تحصیلی جدید است.
معضل کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری زنجان/ خیران مدرسه‌ساز پای کار آیند

به گزارش آرانیوز از زنجان ، یک ماه تا بازگشایی مدارس باقی مانده است و پس از وقفه دو ساله دانش آموزان باید از اول مهرماه به مدرسه و فضای تعلیم و تربیت باز گردند.

این روزها مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس و معلمان در تکاپو و تلاش برای آماده‌سازی مدارس هستند اما در این بین یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم می کند کمبود مدارس در برخی از مناطق استان به ویژه شهرک‌های اقماری شهر زنجان است.

این موضوع مهم در برخی از شهرک‌های اقماری به‌خصوص شهرک‌های جدیدالتاسیس و در میان برج‌سازی‌ها و ساخت مسکن‌های ملی به کلی فراموش شده است. شهر زنجان به رغم مرکز استان بودن از بابت وجود مدارس در شهرک‌های اقماری محروم بوده و برخی از دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه باید فاصله زیادی از خانه تا مدرسه را طی کنند که هم سبب شده علاوه بر خطرات و مشکلات برای دانش آموزان و اولیای آن‌ها، افزایش ایاب و ذهاب و ایجاد ترافیک‌های سنگین در مرکز شهر  را ایجاد کند. همچنین این موضوع سبب تراکم بیش از حد دانش‌آموزان در مدارس و کلاس‌ها می‌شود‌ به طوری که کیفیت آموزش به پایین‌ترین سطح خود برسد و برخی مدارس به صورت دو شیفت فعالیت کنند.

با این حال با افزایش شهرک‌ها و افزایش روز به روز جمعیت آن‌ها، متاسفانه مسئولان متولی فکری برای مدرسه دانش‌آموزان ‌نمی‌کنند و تنها هدف آنها ساخت مسکن است. این در حالی است که ساخت فضاهای آموزشی در میان مسکن سازی فراموش شده و این کار باعث شده کمبود مدرسه در این مناطق به یک مشکل بزرگ برای آموزش و پرورش استان تبدیل شود.

در این راستا علی اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری اظهار داشت: با توجه به تراکم بالای جمعیتی دانش آموزان در مدارس شهرک‌های اقماری، آموزش و پرورش به دلیل کمبود فضای آموزشی با مشکل جدی در در سال تحصیلی جدید مواجه است.

 

وی افزود: متاسفانه بی‌توجهی‌ و ترک فعل از سوی برخی مسئولان اجرایی دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باعث شده مشکلات زیادی برای آموزش و پرورش به وجود آید و ساخت مدرسه جزء مطالبات ما از دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد: در حال حاضر در شهرک‌های اقماری شهر زنجان، با کمبود 57 مدرسه و آموزشگاه مواجه هستیم و در اول مهرماه و بازگشایی مدارس شاهد‌ خواهیم بود بخش عظیمی از دانش‌آموزان این مناطق ناخودآگاه به آموزشگاه‌های داخل شهر بیایند.

 وی ادامه داد: این امر باعث ترافیک سنگین مرکز شهر، مشکلات ایاب و ذهاب برای دانش آموزان و اولیای آن‌ها و بسیاری از مسائل دیگر می‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: در حال حاضر این جدیت و پیگیری در مسئولان استان وجود دارد که برای دو تا سه سال آینده بتوانند بخشی از کمبودها را جبران و مقداری از مشکلات شهرک‌های اقماری در این زمینه را مرتفع کنند.

وی به خیران مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت: خیران بازوی بسیار قدرتمند برای آموزش و پرورش هستند و بخش عمده‌ای از فضاهای مورد نیاز توسط آن‌ها ساخته شده و اگر کمک خیرین در استان و حتی کشور نبود با توجه به شرایط حال حاضر وضعیت مدارس استان بدتر از وضعیت فعلی بود و کمک‌های خیرین در مدرسه سازی فرصتی ارزشمند است که این  عمل بسیار مهم ارزش نهادن به علم و دانش است.

همین‌طور منصور مرادلو، عضو شورای شهر زنجان چندی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه با انتقاد از اداره‌کل راه و شهرسازی بابت نادیده گرفتن فضاهای آموزشی در شهرک‌های اقماری گفت: جمعیت بسیار زیادی در این شهرک‌ها ساکن هستند و متاسفانه بدون هر گونه امکانات از جمله فضاهای آموزشی و مدرسه هستند.

وی  بیان کرد: در منطقه پونک 40 هزار نفر ساکن هستند، سؤال ما این است که اداره‌کل راه و شهرسازی چه زیرساخت‌ها و امکاناتی برای آنجا در نظر گرفته و همین طور در فاز هشت گلشهر مدرسه‌ای وجود ندارد و دانش آموزان آن منطقه در شهرک‌های اطراف همانند بهارستان و زیباشهر تحصیل می‌کنند.

مرادلو گفت: مدارس زیباشهر به صورت دو شیفت و هر شیفت با تعداد 500 نفر مدیریت می‌شوند و اگر در گلشهر و پونک مدارس خوبی ساخته می‌شد امروز با کمبود مدارس در شرق زنجان مواجه نبودیم.

وی در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد که در خصوص این موضوع از مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی توضیح بخواهند.

انسیه ابوبصیر، عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: عدم وجود امکانات و زیرساخت‌ها از جمله فضاهای آموزشی در شهرک‌های اقماری شهر زنجان، از معضل خارج و به بحران تبدیل شده است.

ابوبصیر افزود: ساخت واحدهای مسکونی و شهرک‌سازی در یک منطقه باید با اتخاذ تدابیر لازم با در نظر گرفتن تمامی زیرساخت‌های لازم انجام گیرد اما در شهرک‌های اقماری شهر زنجان به جز چهار دیواری به نام آپارتمان، شاهد عدم هرگونه زیرساخت‌های اولیه هستیم و مردم در سختی به سر می‌برند.

عضو شورای شهر زنجان به عدم امکانات فرهنگی در شهرک‌های اقماری اشاره کرد و گفت: نبود آن باعث آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری می‌شود زیرا از یک طرف نمی‌توانیم خلا‌های فرهنگی را پر کنیم و از طرف دیگر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی هزینه‌های زیادی صرف می‌کنیم و در این میان پیشگیری بهتر از درمان است.

ابوبصیر با انتقاد از اداره‌کل راه و شهرسازی زنجان گفت: این اداره فقط به فکر منافع خودش است و درصدی به فکر رفاه حال شهروندان نیست. به نظر بنده باید مدیرکل راه و شهرسازی در زمینه کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری پاسخگو باشد.

لازم به ذکر است که مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان حاضر به مصاحبه با خبرنگار تسنیم در این زمینه نشد.

با این تفاسیر ساخت مدارس در این شهرک‌ها در زمان کوتاه اتفاق نمی‌افتد و نیاز به زمان چند ساله است، با توجه به اینکه شهرک‌ها جدید تاسیس هستند اگر مسئولان برنامه‌ریزی صحیح برای امکانات این شهرک‌ها از جمله ساخت مدرسه و فضاهای فرهنگی انجام می‌دادند، در حال حاضر آموزش و پرورش و خانواده‌ها با این معضل مواجه نمی‌شدند.

با این حال نبود مدرسه معضل است و باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به ساخت و ساز آن‌ها شود و اگر مسئولان فرصت را از دست ندهند در خوشبینانه‌ترین حالت در سه ساله آینده شاهد بهره‌برداری از مدارس خواهیم بود اما با توجه به صحبت‌های مسئولان در خصوص عدم اعتبارات کافی و همچنین با روند فعلی مسئولان که تصمیم عملی برای ساخت مدارس در این شهرک‌ها را ندارند، می‌توان گفت این مشکل در چند سال‌ آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار