کد خبر: ۹۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
موکب به موکب رهسپار اربعینیم -۹؛
اهواز - به منظور تردد آسان زائران اربعین حسینی در جاده های خوزستان به منظور رسیدن به دو مرز شلمچه و چذابه، محدودیت‌های ترافیکی در استان اعمال شده است.

اعطای بلیط نیم بها به زوار/محدودیت‌های ترافیکی درخوزستان اعمال شد

آرانیوز؛ گروه استان‌ها: راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی این روزها در مرزهای کشور به خصوص در مرزهای استان خوزستان حال و هوای خاصی دارد چرا که مریدان و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بعد از سه سال آن هم به دلیل شیوع کرونا بار دیگر به وصال محبوبشان می‌رسند.

هم اکنون مرزهای شلمچه و چذابه پذیرای زوار حسینی هستند و شرایط تردد در این مرزهای خوزستان بسیار روان، آسان و ایمن گزارش شده و زائران با کمترین معطلی رهسپار عتبات عالیات عراق می‌شوند.

ایجاد زیرساخت‌های تردد نظیر وجود ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و به خصوص زمینی برای زوار در مرزهای کشور از جمله در خوزستان از عواملی است که در روان شدن تردد زائران حسینی بسیار تأثیر گذار است.

طبق اعلام رسمی از سوی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در روز گذشته در مجموع ۳۷ هزار و ۸۸ نفر از این دو مرز خوزستان به سوی عتبات عالیات عراق عازم شدند و و پنج هزار و ۷۴۴ زائر به کشور پس از زیارت برگشتند.

اعطای بلیط نیم بهای جاده‌ای

«شهریار افندی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این باره بیان کرد: امسال نرخ بلیط‌های اتوبوس به مقصد مرزهای کشور با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سال‌های گذشته به خاطر یک سر خالی رفتن ۷۵ درصد افزایش دارد اما این رقم از مرز به نقاط مختلف کشور ۵۰ درصد اعمال می‌شود.

معاون حمل و نقل وزارت راه با تاکید بر اینکه تراکم جمعیت زوار در روزهایی پایانی سبب خواهد شد تا خدمات رسانی با دشواری مواجه باشد، افزود: این تخفیف ۵۰ درصد بلیط اتوبوس تنها تا تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از آن کرایه‌ها با ۷۵ درصد اعمال می‌شود.

وی در ادامه تردد پنج میلیون زائر از ایران به عراق به قصد زیارت اربعین را پیش‌بینی کرد و گفت: با افزایش حجم زوار پیش بینی می‌شود در سال جاری ۹۵ درصد جابه‌جایی‌ها از طریق جاده‌ای انجام شود و سهم حمل و نقل ریلی و هوایی به میزان پنج درصد باشد.

معاون حمل و نقل وزارت راه ادامه داد: همچنین پیش بینی می‌شود در موسم اربعین امسال بیش از چهار میلیون ۷۵۰ هزار نفر از حمل و نقل جاده‌ای برای عزیمت و بازگشت استفاده کنند.

اختصاص ۸ هزار اتوبوس

وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی جاده‌ای کشور در اختیار ستاد اربعین قرارگرفته تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۴۰۰ اتوبوس در کشور وجود دارد که هشت هزار دستگاه برای اربعین در نظر گرفته شده و با وزارتخانه‌ها نیز مکاتبه شده که ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود را در اختیار قرار دهند و این امر به استانداری‌ها محول شد.

معاون حمل و نقل وزارت راه با بیان اینکه اجازه فروش ۵۰ درصد از بلیط‌های اتوبوس به طور اینترنتی و به صورت ۲ روزه صادر شد، تاکید کرد: تنها صدور مجوز فروش بلیط بر عهده پایانه‌ها و شرکت هواپیمایی است و فروش توسط شرکت‌ها انجام می‌شود.

افندی زاده به توزیع سوخت میان ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: برای تأمین سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی مجوز ۲.۵ برابر عملکرد مردادماه در کارت‌های شارژ در مهر ماه امسال تسویه می‌شود و برای حمل و نقل شخصی هم ایجاد جایگاه‌های سوخت رسانی ثابت و سیار در پایانه‌ها پیش‌بینی شده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه از افزایش دو برابر ظرفیت ریلی از تهران به مقصد خوزستان - کرمانشاه و ثابت ماندن نرخ بلیط قطارها خبر داد و میزان استفاده از خطوط ریلی را بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی در ادامه نرخ مصوب برای پرواز تهران به مقصد نجف و بغداد را ۶ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به مشکلات ایجاد شده در فروش بلیط هواپیماها به شرکت‌های هواپیمایی ایرلاین‌ها ابلاغ شد که فروش از طریق نمایندگی مجاز نیست و بلیط‌ها باید از طریق سایت شرکت‌ها و با نرخ مصوب به فروش برسد.

معاون حمل و نقل وزارت راه از ممنوعیت پرواز چارتر و ایجاد میز خدمت در فرودگاه‌ها برای ثبت شکایات خبر داد.

افندی زاده از برخورد با سه شرکت مسافربری به دلیل دریافت هزینه بیشتر از نرخ مصوب از زائران در ازای فروش بلیط خبر داد و تاکید کرد: نرخ مصوب در پایانه‌های زمینی، ریلی و هوایی نصب شده و افراد در صورت مشاهده تخلف به منظور برخورد با متخلفان حتماً موضوع را به میز خدمت مستقر در آن مکان‌ها گزارش دهند.

معاون حمل و نقل وزارت راه به آمار گذر از پایانه‌های کشور اشاره و به تربیت مرزهای مهران، شلمچه و چذابه را از نظر میزان تردد در جایگاه اول تا سوم اعلام کرد.

بنابراین با توجه به اهمیت مرزهای خوزستان به ویژه مرز بین‌المللی شلمچه برای ایاب و ذهاب زوار از جمله اتباع خارجی، حصول تردد روان برای زائران ضروری و حائز اهمیت است به گونه‌ای که نباید هیچ‌گونه ترافیکی و انسداد راهی صورت بگیرد.

استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی

در این راستا سرهنگ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در این زمینه اظهار کرد: با توجه به نزدیکی زمان برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان در کنار سایر همکاران انتظامی استان به منظور تسهیل تردد آسان زائران در مرز بین‌المللی شلمچه مستقر شدند.

«فرید کریمی زاده» افزود: با توجه به رصد و پایش‌های مرکز مانیتورینگ معابر منتهی به مرز شلمچه دارای بار عادی و ترافیک روان هستند و هیچ‌گونه انسداد و گره ترافیکی وجود ندارد.

وی بیان کرد: از زائران حسینی درخواست می‌شود که نهایت سعی خود را به کار ببرند تا سفر خود را مدیریت کنند؛ همچنین زوار باید سفر خود را به روزهای منتهی به اربعین حسینی موکول نکنند تا به راحتی و در کمال آسایش و آرامش به زیارت عتبات و عالیات مشرف شوند.

سرهنگ کریمی‌زاده با تأکید بر اینکه رانندگان از انجام هرگونه حرکات مخاطره آمیز در حوزه رانندگی اجتناب کنند، تصریح کرد: خط قرمز پلیس سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و استفاده نکردن از کمربند ایمنی است و برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان اضافه کرد: رانندگان در طول مسیر رفت و برگشت باید استراحت کافی داشته باشند و با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند.

وی گفت: از زائران اربعین حسنی که با وسیله نقلیه به مرزها مراجعه می‌کنند، درخواست می‌شود وسایل نقلیه خود را به پارکینگ‌ها تعیین شده منتقل و از هرگونه توقف در سطح معابر خودداری کنند.

سرهنگ کریمی‌زاده با اشاره به اینکه در برخی از معابر ممکن است محدودیت‌های ترافیکی اجرا شود و رانندگان باید همکاری لازم را با پلیس داشته باشند، گفت: مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی با کمال افتخار خدمتگذار زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

اعمال محدودیت ترافیکی

بنا اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان مبنی بر اینکه ممکن است محدودیت‌های ترافیکی اجرا شود و رانندگان باید همکاری لازم را با پلیس داشته باشند، رئیس پلیس راه خوزستان از اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای مواصلاتی خوزستان خبر داد.

سرهنگ رضا دولتشاهی در این راستا به اجرای طرح ترافیک در محورهای استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: تردد همه کامیون‌ها و تریلرها از ۱۱ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ در جاده اهواز -خرمشهر و بالعکس ممنوع است.

رئیس پلیس راه خوزستان افزود: همچنین خودروهایی که قصد رفتن به خرمشهر را دارند می‌توانند از مسیر اهواز- آبادان- خرمشهر و بالعکس عکس باید تردد کنند.

وی تاکید کرد: تردد اتوبوس‌ها از ۱۵ شهریورماه تا یکم مهرماه ۱۴۰۱ در محور هفتکل- باغملک- ایذه - دهدز - شهرکرد و بالعکس ممنوع بوده و مسیر اهواز - اندیمشک- خرم آباد- الیگودرز - اصفهان- شهرکرد و بالعکس به عنوان مسیر جایگزین تعیین شده است.

سرهنگ دولتشاهی گفت: بر اساس مصوبه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی، تردد همه خودروهای ترانزیت و کامیون‌های حامل بارهای صادراتی و وارداتی از ۱۵ شهریورماه تا یکم مهرماه ۱۴۰۱ در محورهای منتهی به مرزهای درگیر طرح اربعین ممنوع اعلام شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار