کد خبر: ۹۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان‌ گفت: یکی از اهداف مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری در سند آمایش ارتقاء بخشیدن به خدمات است که موجب می‌شود اقتصاد استان بزرگ‌تر و رونق سرمایه‌گذاری بیشتر شود.
توسعه بخش خدمات سال آینده جزء اولویت‌های مهم استان زنجان است

به گزارش آرانیوز  از زنجان ، رامین میرزایی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته دولت با اشاره به وظیفه اصلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار داشت: وظیفه اصلی این سازمان ،برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و همینطور نظارت است و می‌توان گفت پایش رصد استان مهمترین مأموریت و وظیفه سازمان به شمار می رود.

 وی افزود: هماهنگی نظام راهبردی استان، برنامه‌ریزی سهم استان از جی تی پی‌ کل کشور، تهیه نقشه راه اقتصادی استان، برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بیکاری، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، توسعه صادارات غیر نفتی، پیاده‌سازی و اجرای طرح آمایش سرزمین، هماهنگی با تغییر ساختار بودجه مبتنی بر رشد اقتصادی، اثر بخشی بودجه تدوین برنامه توسعه استان و شهرستان، تهیه، تنظیم ،توزیع، ابلاغ و مبادله موافقت‌نامه و بسیاری از وظایف دیگر از جمله وظایف این سازمان محسوب می‌شود.

رئیس‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بودجه استان در سال جاری در اعتبارات عمرانی از محل پیوست قانون جدول 10، سهم استان زنجان، 525 میلیارد تومان و از محل سه درصد درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، 214 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به  اعتبارات استان از محل توازن را 394 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: به دو بخش استانی و ملی  است که 197 میلیارد تومان از این بخش سهم استان و 197 میلیارد تومان سهم ملی است.

میرزایی در خصوص اعتبارات عمرانی گفت:  اعتبارات عمران ملی استان 339 میلیارد تومان و اعتبارات بین استانی 356 میلیارد تومان است و 321 میلیارد تومان هم اعتبارات بخش محرومیت زدایی است.

وی تصریح کرد: اعتبارات محرومیت زدایی فقط در بخش راه و روستایی، عشایری، آب روستایی، بهداشت، مدارس، بازآفرینی شهری، آبخیزداری و قنوات قابل هزینه است.

رئیس‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان مجموع  کل اعتبارات عمرانی استان زنجان در سال جاری را 2 هزار و 151 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای توزیع اعتبارات طبق اولویت‌بندی انجام شده که آب شرب شهری و روستایی، ساخت مدرسه مخصوصاً در شهرک‌های اقماری شهر زنجان ، عمران شهری و روستایی و توسعه زیرساخت‌های صنعتی و کشاوری، تکمیل فضاهای ورزشی توجه به راه های اصلی و فرعی روستایی جزء این موارد هستند.

 

میرزایی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم این است که برای نخستین بار تصمیم گرفته شد که 10 درصد از اعتبارات استانی جدول 10 برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود که 45 میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی استان به این موضوع اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه و جاری استان  گفت: بودجه جاری 560 میلیارد تومان که به 24 دستگاه تابعه نظام بودجه استان ابلاغ شده است که این اعتبارات شامل حقوق و مزایای پرسنل، امور جاری، قراردادها و پشتیبانی یک درصد سهم پژوهش استان و مباحث فرهنگی و اجتماعی مناسبت‌های مربوط در قالب فصل پنج است.

رئیس‌سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، بیان کرد: دستگاه‌های ملی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای از سطح ملی دریافت می‌کنند که درآمد عملکرد استان در پایان سال گذشته 4 هزار و  312 میلیارد تومان بوده که در کتاب قانون برای سال جاری 6 هزار میلیارد تومان برای استان زنجان پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: در بودجه سال گذشته، راهبری و اجرای استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد به بنده تفویض و استان زنجان متولی آن شد، به گونه‌ای که فرماندهی 30 سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور بر عهده ما است و برنامه و بودجه استان زنجان، اطلاعات مربوط به 750 دستگاه اجرایی را در سطح کشور جمع آوری و رصد می‌شود.

میرزایی به سند آمایش سرزمین ایتان اشاره و بیان کرد: در اجرای ماده 26 قانون برنامه ششم توسعه سند در سال 99 همراه با اسناد کشوری به تصویب رسید و در سند آمایش سرزمین استان زنجان به پنج منطقه همگن برنامه‌ریزی زنجان، ابهر، خرمدره و سلطانیه منطقه یک ، طارم منطقه دو، خدابنده و ایجرود منطقه دو ماهنشان و قسمتی از شهرستان زنجان تا نیک پی منطقه پنج تقسیم شده است.

وی تصریح کرد: سند آمایش استان یکی از اسناد اصلی بالادستی است که تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند در تمام مسائل مطالب جلسات و تصمیماتی گرفته می‌شود به عنوان سند بالادستی مد نظر قرار گیرد.

رئیس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان بیان کرد: مساحت استان بیش از 22 هزار کیلومتر مربع از نظر وسعت در کشور در رتبه 20 هستیم و شاخص جمعیتی ، یک میلیون و  57 هزار نفر است و بر آورد سازمان برای سال‌ جاری رسیدن جمعیت به آمار یک میلیون و 101 هزار و 700 نفر است که در کشور از نظر جمعیتی در رتبه 25 هستیم.

وی در خصوص شاخص تولید ناخالص داخلی استان بر مبنای آمار سال 98  گفت: این شاخص 35 هزار میلیارد تومان برای استان محاسبه شده که رتبه 26 کشوری را داریم  و شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی 31 میلیون تومان ارزش افزوده است، یعنی به ازای هر نفر 31 میلیون تومان تولید انجام می شود و جزء شاخص‌هایی است که قصد ارتقای آن را داریم.

میرزایی افزود: استان زنجان در شاخص مزیت‌های نسبی استان در کشاورزی رتبه در کشور 22، بخش صنعت رتبه 16 و بخش خدمات رتبه 25  است و یکی از اهداف مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری در سند آمایش ارتقا بخش خدمات در استان است که موجب می‌شود اقتصاد استان بزرگ‌تر و رونق سرمایه گذاری بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های گردشگری در استان زنجان، زیرساخت های استان در این بخش بسیار ضعیف است گفت: تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را تکمیل و استان زنجان را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: شاخص نرخ بیکاری در استان از بازه سنی 15 سال و بیشتر در سال گذشته براساس طرح نیروی کار 6.5 درصد است که رتبه نخست را در کشور داریم و شاخص نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته 45.5 درصد رتبه سه کشور را داریم و شاخص تورم 36.4 درصد است.

وی با اشاره به دستاورد دولت سیزدهم، این بود که بودجه ریزی را کنار گذاشته و به دنبال برنامه محوری رفت گفت: براین اساس دولت به سراغ رشد اقتصادی رفت و برای سال جاری رشد اقتصادی برای کشور 8 درصد ابلاغ شد و سهم استان زنجان 8.7 درصد پیش‌بینی شده که در بخش کشاورزی 7 درصد، بخش صنعت و معدن 10.9 درصد و بخش خدمات 7.6 درصد به عنوان تکلیف به استان محول شد.

میرزایی برنامه محوری و رشد اقتصادی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: در استان زنجان برای 3.5 درصد رشد بهره وری اقداماتی انجام داد‌ه‌ایم که شامل توسعه صادرات غیر نفتی استان، احیای واحدهای تولیدی غیر فعال، تکمیل پنجره واحد سرمایه گذاری، ساماندهی دپوی پسماند روی، توجه به بخش اقتصاد دانش بنیان، توجه به منطقه ویژه اقتصادی استان است.

وی با اشاره به اجرای برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور که باید از سال جاری آغاز می‌شد گفت: برنامه هفتم توسعه که از دستاوردهای دولت است در حال تدوین است که برنامه‌ریزی موضوعی متمرکز شده و مشکلات، هسته‌های کلیدی کشور و مسائل اولویت دار مورد تأکید دولت است و برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس در حال انجام است و در سال آینده اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان ادامه داد: برنامه هفتم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باعث ثبات اقتصادی کشور، رشد فراگیر، توجه به دانش بنیان‌ها، توجه به آمایش سرزمین است و مسائل اولویت دار برنامه هفتم از جمله آب، محیط زیست ،آسیب های اجتماعی، فقر و توزیع درآمد، مدیریت انرژی، امنیت غذایی و اصلاح ساختار بودجه بر مبنای رشد اقتصادی مد نظر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت مردم در برنامه هفتم مهمترین مسئله است و با پشتیبانی مردم است که برنامه‌ها در کشور محقق می شود.

میرزایی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان زنجان، گفت: این سفر 125 مصوبه داشت که 28 مصوبه تسهیلات حمایتی و سرمایه گذاری، 19 مصوبه مجوزهای خاص و پیگیری‌های ویژه و 78 پروژه بزرگ مقیاس بود.

وی بیان کرد: میزان اعتبار عمرانی مصوبات سفر را  4 هزار و 76 میلیارد تومان بود که قرار شد سازمان برنامه و بودجه کشور، استان، وزارتخانه‌ها و نهادهای غیردولتی چهار منبع پول تأمین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: 807 میلیارد تومان به استان  ما تخصیص و تعهدات نقدینگی اختصاص داده شده است و پروژه‌های سفر فعال هستند 6  هزار و 664 میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری تسهیلاتی به استان کمک خواهد شد و 280 میلیون یورو به صورت قرضی به استان کمک شده است.

وی به دو خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طول این خط 173 کیلومتر است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که در سال جاری بخش زنجان تمام شود عملیات عمرانی قطعه اول و سوم 100 درصد تمام شده و قطعه دوم 80 درصد و قطعه چهارم 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. خوشبختانه 800 میلیارد تومان در سفر ریاست محترم جمهور در سال گذشته به آن تزریق اعتبار شد.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار