کد خبر: ۹۴۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
معاون وزیر علوم تاکید کرد؛
شیراز - معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به نقش مهم اساتید برای دستیابی به دانشگاه‌های حکمت ‌بنیان، گفت: بانی دانشگاه‌های حکمت‌بنیان، جامعه‌ اسلامی بوده است.

نقش مهم اساتید برای دستیابی به دانشگاه‌های حکمت ‌بنیان

به گزارش آرانیوز ، قاسم عموعابدینی در آئین افتتاح نخستین مرکز تعالی تدریس کشور در دانشگاه شیراز که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه شیراز برای راه‌اندازی مرکز تعالی تدریس کشور به ضرورت برخورداری از مهارت‌های مختلف برای یک آموزش اثربخش و متعالی ازسوی اساتید پرداخت و عنوان کرد: از جمله مهارت‌های فنی که یک استاد باید از آن برخوردار باشد، داشتن منش استادی، حسن خلق، بیان خوب، آراستگی ظاهر و باطن، شوخ‌طبعی، انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری است.

او با تأکید بر اینکه باید برای رسیدن به دانشگاه‌های حکمت‌بنیان تلاش کرد، اظهار کرد: بانی دانشگاه‌های حکمت‌بنیان، جامعه اسلامی بوده است؛ ما در قدیم، مکتب‌خانه‌ها و حوزه‌های علمیه‌ای که داشتیم، همگی حکمت‌بنیان بوده‌اند و دستاوردهای خوبی داشته‌اند که علامه طباطبایی‌ها حاصل همین مراکز هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به برخی از مهارت‌های اثربخش بودن تدریس نیز همچون تسلط استاد به محتوای مطالب و شیوه ارزشیابی و همین‌طور برخورداری از فنون تدریس اشاره و اظهار کرد: آنچه در مجموع می‌شود عنوان کرد این است که در راستای دستیابی به یک دانشگاه حکمت‌بنیان، نقش استاد به‌عنوان شاگردپروری بسیار مهم است و برای اینکه به آن تعالی لازم در حوزه‌ی آموزش و تربیت نیروی انسانی برسیم، یک استاد باید از هر دو نوع مهارت‌های فنی و اثربخشی برخوردار باشد.

لازمه یک آموزش خوب در نظام اسلامی، انتقال مفاهیم همراه با ارزش‌های فرهنگی است

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه همیشه بحثی میان دانشگاهیان مطرح است که در دانشگاه آموزش مهم‌تر است یا پژوهش، عنوان کرد: اگر ما برای دانشگاه‌های کشور سه وظیفه اصلی را درنظر بگیریم، اولین وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص برای بخش‌های مختلف جامعه هست، دوم تولید علم و حرکت در مرزهای دانش و سوم حل مسائل جامعه وظیفه اول به حوزه‌ی آموزشی و وظایف دوم و سوم به حوزه‌ی پژوهشی بازمی‌گردد و اگر به این سه وظیفه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که حوزه آموزشی از اهمیت بیش‌تری برخوردار است؛ چراکه محصول آموزش خوب، تربیت انسان‌های شایسته است و هر نیروی انسانی متخصص خوبی که تربیت شود، خود می‌تواند نیروهای شایسته دیگری را تربیت کند و هریک از آن‌ها در بخش‌های مختلف جامعه مؤثر باشند و این زایندگی ادامه خواهد داشت.

محمد مؤذنی افزود: در مبانی دینی و فرهنگ اسلامی ما، علم و دانش دارای منزلتی خاص و جایگاهی ممتاز است، چنانکه در آیات قرآن و روایات مکرر به این موضوع اشاره شده است، از همین‌رو شأن و منزلت معلم و استاد در جامعه بسیار بالا و والاست.

او با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی، هرگاه بخواهیم مفهوم آموزش را تعریف کنیم، این توصیف باید یک تناسبی با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: آموزش خوب در نظام جمهوری اسلامی، آموزشی است که همراه با انتقال مفاهیم علمی، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به دانشجویان منتقل شود؛ درواقع محصول دانشگاه‌های نظام اسلامی باید تربیت انسان‌هایی دانا و توانا، صالح و امانتدار و متعهد و خدمتگزار باشد.

مؤذنی در ادامه به برخی از ویژگی‌های آموزش مطلوب از نگاه خود پرداخت و به لزوم تسلط اساتید به دانش روز، مدیریت زمان در کلاس درس، معرفی منابع معتبر علمی به دانشجویان، ایجاد شور، نشاط و انگیزه در دانشجویان، تدریس مطالب متناسب با نیاز جامعه و بازار کار و قابل فهم بودن مطالب درسی اشاره کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار