کد خبر: ۹۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:
مشهد ـ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار دانش آموز استثنایی در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

۱۸ هزار دانش آموز استثنایی در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند

به گزارش آرانيوز  جواد روحانی شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از مدارس اسثثنایی مشهد و همزمان با پویش «صحن حرم، مدرسه‌ام» اظهار کرد: ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۱۸ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: از این ۱۸ هزار دانش‌آموز پنج هزار نفر در مشهد حضور دارند.

وی گفت: در مجموع ۲۵۰ مدرسه در خراسان رضوی به این دانش‌آموزان خدمات‌رسانی می‌کند.

روحانی ضمن بازدید از اتاق‌های مخصوص دانش آموزان ٱتیسم افزود: تراکم دانش آموزان در اتاق‌های کلاس‌های آموزشی ٱتیسم بین ۳ الی ۵ نفر است و روش‌های مختلفی برای آموزش فرزندان از جمله (روش تیچ) و روش‌های تصویری به منظور سازماندهی کردن محیط آموزشی وجود دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: دانش آموزان نیاز به توانبخشی دارند لذا در اتاق تاریک، اتاق بازی درمانی و کار درمانی آموزش‌های لازم را می‌بینند.

وی افزود: دانش آموزان بیشتر در حواس ۵ گانه خود مشکل دارند لذا به منظور تحریکات حسی، لامسه و … آنان و شکل گیری یکپارچگی حسی در اتاق تاریک آموزش‌های لازم صورت می‌گیرد.

روحانی با اشاره به فعالیت مدرسه تبسم ۲ ویژه طیف دانش‌آموزان اوتیسم تصریح کرد: در همین مرکز آموزشی ۸۰ دانش‌آموز اوتیستیک حضور دارند که گاه رفت و آمد آنان با دشواری‌هایی همراه است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: فعالیت در اتاق بازی درمانی به کنترل رفتار کلیشه‌ای دانش آموزان و اتاق کار درمانی در زمینه افزایش تحریکات حسی دانش آموزان کمک خواهد کرد.

وی افزود: متأسفانه ما با کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در خراسان رضوی مواجه هستیم.

روحانی بیان کرد: با توجه به وضعیت خاص آموزش‌پذیری دانش‌آموزان استثنایی ما مکلف به پذیرش حداقلی آنان در کلاس‌های درسی هستیم تا امکان یادگیری بیشتری برای آن‌ها فراهم شود اما با توجه به کمبود فضای آموزشی ناچاریم متناسب با فضای موجود دانش‌آموزان را ثبت نام کنیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی اظهار کرد: پیشرفت ساخت و سازهای مدارس ویژه از ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال انجام است. انتظار می‌رود سازمان نوسازی مدارس خراسان رضوی و مجمع خیران مدرسه‌ساز در این زمینه ما را همراهی کرده و افزایش سرانه آموزشی، مناسب‌سازی مدارس، تأمین نیازهای دانش‌آموزان و… را فراهم آورند.

وی با بیان اینکه از مشکلات فعلی آموزش و پرورش اسثثنایی ایاب و ذهاب دانش‌آموزان است، ادامه داد: به حدی که گاهی خانواده‌های این دانش‌آموزان به دلیل پرداخت ۴۰ درصد از هزینه سرویس فرزندان‌شان را به مدرسه نمی‌فرستند.

۶۵ تفاهم نامه جدید با خیران مدرسه ساز منعقد شده است

در ادامه محمد رنجبر، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی اظهار کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی کشور ۵.۲ متر مربع است، این درحالی است که خراسان رضوی یک متر کمتر از میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی برای هر نفر دارد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی افزود: از دستاوردهای مهم فعالیت مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی ایجاد ۵ هزار و ۲۰۰ پروژه آموزش و پرورشی از آغاز فعالیت این مجمع تا به امروز بوده است. همچنین حدود ۲۵ هزار کلاس درس به یاری خیرین مدرسه ساز احداث شده که در این زمینه خیران استان مقام نخست را در میان دیگر استان‌ها از آن خود کرده اند.

رنجبر گفت: در سال گذشته به همت خیران در استان خراسان رضوی ۱۹۴ پروژه با ۷۹۰ کلاس درس و حدود ۸۲ هزار متر مربع زیربنا به بهره برداری رسیده است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال جاری حدود ۶۵ تفاهم نامه جدید با خیران مدرسه ساز منعقد شده که تحقق این تفاهم نامه منجر به ایجاد ۲۵ هزار متر مربع فضای آموزشی و پرورشی در استان خواهد شد.

وی ادامه داد: مشارکت مالی خیران مجمع مدرسه ساز در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است. در این راستا یکی از اولویت‌های مهم مجمع، تأمین فضاهای آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

رنجبر اظهار کرد: همه افراد می‌توانند در امر مدرسه سازی مشارکت داشته باشند، افرادی که می‌خواهند حتی مشارکتی خرد در مدرسه سازی داشته باشند، می‌توانند از طریق پویش آجر به آجر در این امر خداپسندانه حضور داشته باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار