کد خبر: ۹۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قزوین:
قزوین - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اگر متوسط عملکرد تولید گندم در استان قزوین را از چهار تا پنج تن به ۶ تا هفت تن در هکتار برسانیم به خودکفایی این محصول در کشور خواهیم رسید.

متوسط تولید گندم در استان قزوین باید افزایش یابد

به گزارش آرانيوز ، رضا افلاطونی در همایش تغذیه گیاهی خاک با حضور مهرزاد محصص مستشاری معاون مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، ولی فیضی محقق مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشورو معاونان، مدیران ستادی و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کارشناسان تغذیه گیاهی استان با بیان این مطلب افزود: مهم‌ترین موضوع در تغذیه گیاهی خاک، افزایش عملکرد و راندمان تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: متوسط عملکرد تولید گندم در استان قزوین در هر هکتار چهار تا پنج تن است، درحالی که در همین استان کشاورزان پیشرویی وجود دارند که میزان تولید آن‌ها ۱۰ تا ۱۱ تن در هکتار است که تجربه علمی این کشاورزان باید سرلوحه سایر کشاورزان قرار گیرد.

افلاطونی تاکید کرد: اگر متوسط عملکرد تولید گندم در استان را از چهار تا پنج تن به ۶ تا هفت تن در هکتار برسانیم به عبارتی میزان تولید در کشور را یک تن افزایش دهیم، به خودکفایی این محصول در کشور خواهیم رسید.

این مسئول تاکید کرد: کارشناس کشاورزی باید علت مرغوب نبودن بذر را تحقیق و جستجو کند، صفات اکتسابی و محیطی خاک را بررسی کند و با به کار بستن شیوه‌های دانش بنیان این مهم را محقق سازد.

افلاطونی بیان کرد: میزان مواد آلی در خاک در حال کاهش است، یکی از عواملی که ساختمان خاک را تقویت می‌کند، کربن است که باید در خاک افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: نقشه خاک شناسی استان قزوین باید بروزرسانی شود و کارشناسان بر اساس نگاه کلی در منطقه خودشان به توصیه‌های علمی برای زراعت اقدام کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار