کد خبر: ۹۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه را می‌توان ادامه فصل تازه‌‌ی روابط ورزشی ایران و ترکیه دانست.

فصل تازه روابط ورزشی ایران و ترکیه/ از حضور بانوان محجبه ایرانی در لیگ‌های ترکیه تا بازدید مشترک وزرا  از دهکده بازی‌ها

به گزارش آرانیوز ، از ماه قبل و در پی سفر رجب طیب اردوغان و برخی از وزرای دولت ترکیه به تهران و دیدار با رییس‌جمهوری ایران و همکاران او در دولت می‌شد پیش‌بینی کرد که روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه تا چه حد در بخشهای مختلف با توسعه و تقویت همراه می‌شود؛ سیاستی که در راستای برنامه کلی دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه ارزیابی شد.

یکی از این حوزه‌ها «ورزش و جوانان» است که پس از دیدار مفصل وزیر ورزش و جوانان ایران با همتای ترکیه‌ای در تهران به گام نخست توسعه روابط دو کشور همسایه تبدیل شد.
تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و ترکیه توسط سجادی و غصاب اوغلو برای ایجاد و توسعه روابط ورزشی و در حوزه جوانان و امضای این تفاهم‌نامه توسط سجادی- اوغلو در حضور روسای جمهور دو کشور دو حرکت اساسی در تقویت این روابط بود که با سفر وزیر ورزش و جوانان ایران به ترکیه و دیدارهای مشترکش با همتای ترکیه‌ای ادامه پیدا کرد.

دعوت اردوغان از رییسی برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های کشورهای اسلامی اگرچه به دلیل مشغله کاری رییس‌جمهور ایران انجام نشد و وزیر ورزش و جوانان به نمایندگی از رییسی به قونیه سفر کرد اما بخوبی نشان‌دهنده مناسبات دو کشور در حوزه‌هایی به غیر از سیاست است.
تاکید دو طرف بر تقویت ارتباطات در دو حوزه «ورزش و جوانان»، بررسی تفاهم‌نامه امضا شده و نحوه اجرا، تعیین نمایندگان مشترک برای آماده سازی ورزشکاران دو کشور جهت حضور در المپیک پاریس، تبادل سمن‌های فعال دو کشور در حوزه جوانان و ایجاد ارتباط بین معاونان جوانان دو کشور از جمله دستاوردهای جلسه نود دقیقه‌ای سجادی و اغلو در حاشیه برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی بود.

مهمتر و جالبتر از همه این توافقات، پیگیری پیشنهاد وزیر ورزش و جوانان ترکیه برای حضور ورزشکاران زن محجبه ایرانی در رشته‌های مختلف در لیگ‌های ترکیه بود که با پاسخ مثبت و تاکید سجادی بر ایجاد این ارتباط همراه شد. اوغلو در صحبت‌هایش به اهمیت حجاب اشاره و انجام این کار را «اتفاقی مهم و عالی» ارزیابی کرد.

*بازدید شصت دقیقه‌ای وزرای ایران و ترکیه از دهکده
یکی از اتفاقات بی سابقه در رویداد بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه بازدید وزرای ورزش دو کشور از دهکده بازی‌ها بود. اوغلو پس از آگاهی از برنامه سجادی برای بازدید از دهکده بازی‌ها، پیشنهاد بازدید مشترک را ارائه کرد که پس از ایجاد هماهنگی‌های لازم این دو وزیر روز دوشنبه بطور مفصل از دهکده مسابقات بصورت مشترک بازدید کردند که این حضور مشترک بازتاب زیادی در رسانه‌های ترکیه‌ای داشت و انتشار ویدیوهای این بازدید در صفحه شخصی اوغلو و تعریف و تمجید او از ایران بخشی از بازخورد این اتفاق بود.

به هر حال آنچه پس از پایان سفر وزیر ورزش و جوانان ایران به قونیه می‌توان به عنوان نتیجه این سفر و دیدار دو وزیر ورزش و جوانان دو کشور ارزیابی کرد اهمیت بیش از پیش «دیپلماسی ورزشی» و برنامه دولت بر اجرای این سیاست است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار