کد خبر: ۹۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
مدیرکل گمرک فرودگاه امام:
مدیرکل گمرک فرودگاه امام از تحویل همه کالاهای متروکه موجود در انبارهای این فرودگاه به سازمان اموال تملیکی خبر داد.

انبار کالاهای متروکه گمرک فرودگاه امام تخلیه شد

به گزارش آرانیوز، ابوالفضل اکبرپور مدیرکل کمرگ فرودگاه امام با بیان اینکه درآمد گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان بود، گفت: در ۴.۵ ماهه نخست امسال حدود ۴ هزار میلیارد تومان گمرک فرودگاه امام درآمد داشته که رشد ۱۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کالاهای وارداتی به گمرک را کالاهای اساسی، ماشین آلات تولید و قطعات ماشین آلات خط تولید تشکیل می‌دهند، ادامه داد: از این گمرک صادرات به مقاصد مختلف انجام می‌شود و در کالاهایی مانند رادیاتور، سینک ظرفشویی، لامپ اتاق عمل و امثال آن که قبلاً واردکننده بودیم الان به صادرکننده به کشورهای اروپایی تبدیل شده ایم.

اکبرپور به بخشنامه‌های متعدد، خلق الساعه و دست و پاگیر مانع از حمایت از تولید اشاره و اظهار کرد: گمرک برای حمایت از تولید بسته‌های تشویقی تنظیم کرده، مثلاً برای صادرکنندگان خوشنام ضمانتنامه های با اعتبار یک ساله را می‌پذیرد.

این مقام مسئول درباره آمار واردات گفت: از ابتدای امسال تا ۲۴ مرداد ماه ۲۳ هزار و ۸۴۰ اظهارنامه وارداتی به وزن ۱۰ هزار تن و ارزش حدوداً ۲.۷ میلیارد دلار ثبت شده است.

وی درباره صادرات گفت: دو هزار فقره اظهارنامه صادراتی به وزن دو هزار تن و ارزش ۸۸ میلیون دلار از ابتدای امسال تا ۲۴ مرداد ثبت شده است که اگرچه رشد ۶ درصدی در تعداد اظهارنامه داشته ایم اما در ارزش دلاری کاهش ۱۷ درصدی را شاهدیم.

به گفته این مقام مسئول، اصلی ترین محصولات صادراتی اظهار شده از گمرک فرودگاه امام شامل مصنوعات طلا، زعفران و خشکبار است که مصنوعات طلا به صورت ورود موقت بوده و شمش طلا وارد کشور می‌شود پس از پردازش عیناً همان میزان طلا صادر می‌شود که ارزآوری برای کشور دارد.

اکبرپور درباره کالای همراه مسافر گفت: در عین حال که سختگیری برای کالای همراه مسافر نمی‌کنیم اما نباید اجازه داد از کالای همراه مسافر سوءاستفاده شود، مثلاً برای دارو در صورت داشتن نسخه پزشک معادل مصرف تا شش ماه اجازه ورود دارد. بیش از آن گمرک اجازه نمی‌دهد. همچنین تیم‌های ورزشی که برای انجام مسابقات از کشور خارج شده و سپس بر می‌گردند مانند سایر مسافران کالاهای همراه آنها بررسی می‌شود.

وی درباره تعداد مسافران ورودی و خروجی به کشور طی چهار ماهه نخست سال جاری تصریح کرد: در این بازه زمانی بیش از ۱.۲ میلیون مسافر با ۷۴۰۰ پرواز وارد شده اند که ۷۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است ضمن اینکه بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار مسافر طی ۷۲۰۰ پرواز از کشور خارج شده اند که رشد ۱۸۶ درصدی در مسافران خروجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

مدیرکل گمرک فرودگاه امام در خصوص کالای متروکه گفت: تا پیش از سال ۹۶ مدت زمان ماندگاری کالا در انبارهای ورودی کالا و مرزها در اختیار رئیس دستگاه متولی آن مرز بود که بعضاً بیش از یک سال هم امکان توقف کالا وجود داشت اما از سال ۹۶ به بعد که تکانه‌های ارزی آغاز شد برخی صاحبان کالا از ماندگاری کالا در انبارها سوءاستفاده می‌کردند لذا بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی میزان حداکثر ماندگاری کالا در انبارهای عمومی دو ماه اعلام شد. بعد از دو ماه گمرک مکلف به تعرفه و ارزش گذاری کالا و تحویل آن به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است. اگر مشکل صاحب کالا طی این دو ماه حل شود می‌تواند کالا را ترخیص کند در غیر این صورت باید به سازمان تملیکی مراجعه و دو و نیم درصد ارزش کالا را پرداخت کند.

به گفته اکبرپور، پس از ورود مرجع قضائی در روزهای اخیر به موضوع کالاهای متروکه در گمرک فرودگاه امام، ۳۸ هزار اظهارنامه کالای متروکه به سازمان اموال تملیکی ارائه شد که این سازمان تاکنون ۲۶ هزار اظهارنامه کالای متروکه را تحویل گرفته و ۱۲ هزار اظهارنامه دیگر طی روزهای آتی به انبارهای سازمان تملیکی منتقل خواهد شد. ۲۵۰۰ اظهارنامه متروکه بدون صاحب نیز به ستاد اجرایی فرمان امام تحویل داده می‌شود.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار