کد خبر: ۹۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹
در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بر احیای آداب و رسوم گیلان، جلوگیری از تحریف آئین‌ها و راه‌اندازی خانه تشکل‌های مردم‌نهاد گیلان تأکید شد.

به گزارش آرانیوز از رشت، ولی جهانی ظهر امروز در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در موزه باستان‌شناسی رشت با بیان اینکه جلسات تشکل‌ها باید در مناطق مختلف گیلان برگزار شود، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در روزهای اخیر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۷ شهرستان گیلان ۱۷ اداره داریم، افزود: از گذشته ۲۰ پایگاه‌ حفاظتی نیز داریم اما از سال ۱۳۸۵ نیرویی به ما اضافه نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان‌ با بیان اینکه تشکل‌ها خیلی کمک حال ما هستند، گفت: سازمان های مردم نهاد به ویژه در زمینه گردشگری و صنایع دستی خیلی پویا و فعال هستند.

جهانی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه خلاق و خوراک توانمندی بالایی دارند، بیان کرد: زمینه خوبی برای فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ثبت ماسوله در فهرست جهانی را در حال پیگیری هستیم، گفت: تاکنون ۹۶ درصد از ایرادات وارد به پروژه جهانی شدن شهرک تاریخی ماسوله برطرف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان‌ با تأکید بر اینکه در راه جهانی شدن ماسوله، رقیب سنتی به نام هگمتانه همدان داریم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم که این اتفاق برای گیلان رخ دهد و باید موانع را به زودی برطرف کنیم زیرا در بخش پسماند مشکلاتی داریم که باید در مدیریت شهرک ماسوله برطرف شود.

جهانی با اشاره به اینکه وقتی ماسوله ثبت جهانی شود باید خیلی بیشتر به آن منطقه توجه شود، گفت: این زمان بهترین فرصت برای ثبت جهانی ماسوله است و سازمان‌های مردم نهاد باید کمک‌حال ما در این زمینه باشند.

وی با تأکید بر راه‌اندازی خانه تشکل‌های مردم نهاد بیان کرد: حدود ۸۰۰ مدرسه بلااستفاده در گیلان داریم که می‌توانیم در هر شهری از ساختمان‌های این مدارس به عنوان خانه تشکل‌های شهرستان‌های گیلان استفاده کنیم.

حضور ۴۰۰ تشکل مردم نهاد در استان گیلان

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان نیز در این نشست با اشاره به حضور ۴۰۰ تشکل مردم نهاد در استان گیلان، اظهار کرد:  از این تعداد حدود ۱۷۱ تشکل دارای مجوز رسمی هستند و مابقی در حال تمدید مجوز هستند.

پریسا خیرخواه با تأکید بر اینکه باید برای تشکل‌ها وقت لازم گذاشته شود، بیان کرد: باید مسؤولان مربوطه تمام وقت در کنار تشکل‌ها باشند تا بتوانیم در تحقق اهداف‌شان به آنها کمک کنیم.

وی با بیان اینکه باید آداب و رسوم گیلان در سطح شهرها قابل رؤیت باشد، گفت: باید مفاخر گیلان را به مردم معرفی کنیم و در این راه هرچقدر کار شود باز کم است.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان با اشاره به اینکه آمادگی هرگونه همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد را داریم، افزود: برای تمام تشکل‌ها ۲۰ جلسه جداگانه گذاشتیم تا مشکلات خود و انتظارات‌شان را مطرح کنند.

در ادامه این نشست مدیرعامل‌های سازمان‌های مردم نهاد گیلان، دغدغه‌های خود در زمینه احیای آداب و رسوم استان گیلان، جلوگیری از تحریف آداب و رسوم استان، استفاده از ظرفیت‌های توانمند گیلان، تشکیل انجمن میراث هیرکانی گیلان، جهانی شدن آداب و رسوم گیلانی‌ها، جلوگیری از منفعت‌طلبی و سیاسی‌بازی، استفاده از ظرفیت‌های بومی گیلان، استفاده از منابع محلی، تشکیل مؤسسه آموزشی گردشگری، تأمین منابع پایدار سازمان‌های مردم‌نهاد و تأمین سهم دولت در برنامه‌های سمن‌ها را مطرح کردند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار