کد خبر: ۹۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
آمار نشر در بازه زمانی فرودین تا امروز در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته از کاهش یک هزار و ۵۴۰ عنوانی در حوزه‌های کودک و نوجوان و ادبیات حکایت دارد. همچنین قیمت کتاب با افزایش حدود ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

بررسی عملکرد مقایسه‌ای حوزه نشر/ چاپ کتاب کم شد، قیمت‌ها 40 درصد گران‌تر

به گزارش آرانیوز، بررسی عملکرد حوزه نشر و ادبیات در چند ماه گذشته از سال جاری در قیاس سال گذشته می‌تواند روند این حوزه را در ابعاد مختلف به نمایش بگذارد. به همین دلیل با توجه به آمار خانه کتاب در سال گذشته و امسال، دو بخش مهم حوزه نشر، شامل ادبیات و کودک و نوجوان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

کاهش چاپ یک میلیون نسخه‌ای کتاب در حوزه ادبیات!

از فروردین ماه سال گذشته تا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ تعداد عناوینی که در خانه کتاب ثبت شدند، ۶ هزار و ۱۳۷ عنوان است که از عدد مذکور ۴ هزار و ۲۵۹ عنوان تألیفی و یک هزار و ۸۷۸ عنوان آثار ترجمه‌ای بوده است. امسال ۵ هزار و ۲۴۰ عنوان به طور کلی ثبت و به ترتیب ۳ هزار و ۱۳۷ عنوان تألیفی و ۲ هزار و ۶۰۷ عنوان ترجمه‌ای در خانه کتاب ثبت شده است.

 آمار به طورکلی نشان دهنده کاهش عناوین در بازه امسال نسبت به سال گذشته است و به طور جزء افزایش نرخ آثار ترجمه‌ای نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. افزایش نرخ آثار ترجمه‌ای با کاهش آثار تألیفی همراه است. اگر رشد آثار ترجمه‌ای به همین منوال پیش برود، بدنه نحیف ادبیات را شکست خواهد داد.

آثار ترجمه‌ای در برابر آثار تألیفی هزینه‌های کمتری برای ناشر و حاشیه سود زیادی را در بر دارد. خوب است که در این وضعیت گرانی کاغذ و نوسانات اقتصادی کشور به این موضوع اهمیت بدهیم که اگر حواسمان از تألیف دور شود، ترجمه به سرعت جای آن را پُر خواهد کرد.

بازه زمانی مشابه سال پیش حدود ۵ میلیون نسخه به چاپ رسید و این عدد امسال به حدود ۴ میلیون نسخه رسیده است که نشان دهنده کم کاری‌هایی در حوزه نشر است. به ازای آن که در حوزه نشر پیشرفت داشته باشیم و بر محصولات فرهنگی خود بیفزاییم عواملی دست به دست هم می‌دهند تا در این میدان عقب نشینی کنیم. یکی از عواملی که باعث این کم کاری‌ها شده است، در مرتبه اول بلاتکلیفی بازار داخلی کاغذ و افزایش نرخ جهانی کاغذ در پنج ماه گذشته از سال جاری است. دلیل دوم افزایش هزینه‌های چاپ و مشتقاتش برای ناشر و نویسنده است. به عنوان مثال در سال گذشته هزینه هر صفحه کتاب به طور متوسط حدود یک هزار و ۹۸۷ ریال بوده و امسال به ۳ هزار و ۲۹ ریال رسیده است.

میانگین قیمت هر کتاب با توجه به آمار خانه کتاب در تیرماه سال جاری حدود ۷۴ هزار تومان است که همین نرخ در بازه مشابه سال گذشته حدود ۵۵ هزار تومان بوده است.

اختلاف آثار تألیف و ترجمه کودک و نوجوان به کمتر از ۵۰ عنوان رسید! 

آثار مرتبط با کودک نوجوان هم سیر نزولی خود را در مواردی که در حوزه ادبیات ذکر شد، طی کرده است و اختلاف میان آثار تألیف و ترجمه به کمتر از ۵۰ عنوان رسیده است که باید توجه بیش‌تری به این بخش کرد. البته در این بخش ادبیات جایگاه بهتری دارد.

میانگین قیمت هر صفحه در آثار کودک و نوجوان نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را شاهد بود که همین عاملی است تا در این حوزه ناشران و مترجمان شوق بیش‌تری برای آثار ترجمه‌ای داشته باشند؛ چرا که دیگر نیازی نیست هزینه مؤلف، تصویرگری و غیره را بپردازند و حاشیه سود بیش‌تری را برای ناشر و افراد دخیل در این حوزه به همراه دارد.

میانگین قیمت هر کتاب با توجه به آمار خانه کتاب در تیرماه سال جاری حدود ۵۰ هزار تومان است که همین نرخ در بازه مشابه سال گذشته حدود ۳۲ هزارتومان بوده است.

عناوین کمتری چاپ شده اما کتاب ۴۰ درصد گران‌تر شد

آمار نشر در بازه زمانی فرودین ماه تا به امروز در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته از کاهش یک هزار و ۵۴۰ عنوانی در حوزه‌های کودک و نوجوان و ادبیات نشان می‌‌دهد که بیش‌تر کاهش عنوان‌ها در حوزه تألیفات است، اما در حوزه قیمت با افزایش حدود ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار