کد خبر: ۹۴۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
یکی از شرکت‌های فناور عایقی را ساخته است که از ویژگی‌هایی چون ممانعت از انتقال حرارت از طریق تابش و تولید نکردن دود یا آلاینده شیمیایی بر اثر قرارگیری در شعله مستقیم برخوردار و جایگزین مناسبی برای عایق های سنتی فعلی است.

مصرف بهتر انرژی در ساختمان‌ با نانو عایق حرارتیبه گزارش آرانیوز،  رئیس هیئت‌مدیره این شرکت گفت: استفاده از نانومواد موجب بهبود عملکرد این عایق حرارتی شده، به طوری که ضریب انتقال حرارت در این محصول کاهش و گرمای ویژه پوشش افزایش یافته است. این پوشش در ضخامت‌های بسیار کمتر نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع در تاسیسات ساختمان اهمیت زیادی دارد.
خانم نرگس صفاریان، ماندگاری بالای این عایق و خورده نشدن رایج در پوشش‌های صنعتی را از مزایای این پوشش عنوان کرد و افزود: این عایق به سطح می‌چسبد و به دلیل حذف میعان، دوام زیادی دارد.
وی اضافه کرد: این محصول برای کاهش دمای سطوح خارجی تجهیزات صنعتی از قبیل مخازن و راکتور‌ها مناسب و همچنین موجب کاهش مصرف سوخت و انرژی در تجهیزات با دما و انرژی حرارتی زیاد به ویژه پتروشیمی‌ها، پالایشگاه ها و صنایع فلزی می‌شود. در صورت استفاده از این عایق نانو در ساختمان‌ها، جذب گرما کاهش می یابد و از انتقال سرما از طریق پشت بام‌ها، دیوار‌ها و شیروانی‌ها جلوگیری می‌شود. 
به گفته وی، ۱۵ سال قبل که دریافتیم نانومواد مورد استفاده در یک محصول خارجی در ایران تولید می‌شود، اقدام به مهندسی معکوس آن و این عایق را بازطراحی کردیم.
خانم صفاریان از تولید سفارشی این محصول خبر داد که براساس درخواست مشتریان، تولید و تحویل می‌شود و افزود: ظرفیت تولید این عایق با ویژگی‌هایی، چون انعطاف‌پذیری، سهولت استفاده و آب‌گریز بودن با قابلیت عبور بخار آب، یک تُن در ماه است.
عایق‌های حرارتی نانویی یکی از گزینه‌های مهم در این حوزه است که با ذخیره انرژی گرمایی در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع ملی می شود. ازآنجا که این مواد در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده‌اند و هوا را در بین ذرات به دام می‌اندازند، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت تشکیل می دهند که می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. برخی نانومواد خواص کم نظیری مانند سطح ویژه و تخلخل بالا، چگالی پایین، هدایت حرارتی کم، شفافیت بالا و ثابت دی‌الکتریک بسیار پایین دارند.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار