کد خبر: ۹۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
نماینده بهبهان در مجلس گفت: علیرغم وعده‌های مسئولان میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدامی موثری برای حفاظت از منطقه تاریخی چگاسفلی انجام نشده است.

نماینده مجلس: مسئولان میراث فرهنگی اقدام موثری برای حفاظت از منطقه تاریخی چگاسفلی انجام نداده‌اند

به گزارش آرانیوز، محمد طلا مظلومی آبزرگه، نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی ، در مورد شرایط حفاظت از منطقه تل چگاسفلی گفت: علیرغم وعده های مسئولان میراث فرهنگی تاکنون هیچ اقدامی موثری برای حفاظت از این منطقه مهم تاریخی انجام نشده و مطالبات قبلی برای جابجایی مردم روستا، هنوز عملی نشده است.

وی با تاکید بر اهمیت این منطقه تاریخی تصریح کرد: ما اصرار داریم که باید از میراث و آثار باستانی چگاسفلی که مانند گوهر و صدف درخشانی در تاریخ ایران زمین می درخشد، به خوبی نگهداری شود ولی در این زمینه از مسئولان میراث فرهنگی جز حرف چیزی نشنیده و ندیدیم.

نماینده مردم بهبهان در مجلس ادامه داد: بنیاد مسکن نیز قرار بود اگر مسئولان مربوطه برای اسکان و جابجایی مردم این روستا اقدامی بکند، تسهیلات و پروانه ساخت طرح هادی روستایی را تعریف کند ولی متاسفانه مسئولان مربوطه بدون کار کارشناسی زمینی که متعلق به روستای دیگر و افراد دیگری بود را برای این کار پیشنهاد کردند که در حد پیشنهاد ماند و به مرحله اجرا نرسید.

طلا مظلومی با بیان اینکه مردم این منطقه از آثار باستانی چگاسفلی به خوبی حفاظت می کنند، اظهار کرد: با وجود اقدامات موثر مردمی، متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی کاری برای حفاظت از این منطقه انجام نمی دهند و ما از این کم‌کاری گلایه‌مند هستیم. من مراتب نگرانی و گلایه‌مندی خودم را با طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی در مجلس اعلام کردم ولی اخیراً آقای ارسطو زاده، مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان با من تماس گرفتند و قرار است در آینده نزدیک برای بررسی اقدامات پیشنهادی ما، بازدیدی از منطقه داشته باشیم.

وی افزود: من حتماً پیگیری‌های لازم برای حفاظت کامل از منطقه تاریخی تل چگاسفلی را در مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهم و از طریق طرح سوالات از وزیر این موضوع را دنبال خواهم کرد. من مرتب با معاون پارلمانی وزارت میراث فرهنگی و مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان درحال رایزنی هستم و حتی به دعوت بنده، سفری با آقای نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به منطقه داشتیم و ایشان نیز پیگیر هستند تا برای ساماندهی این منطقه اقداماتی صورت بگیرد.

طلا مظلومی با تأکید بر اینکه مردم این منطقه در اصل نگهبانان و میراث داران اصلی این آثار باستانی هستند و در این باره دغدغه مندند، گفت: متاسفانه مردم این منطقه از خیلی از خدمات عمومی که حق هر شهروند ایرانی است محروم هستند. برای بحث گازرسانی به این منطقه حدود یک و نیم متر گودال حفر شد ولی امروز مردم حق ندارند حتی بیست سانت نوار حفاری انجام بدهند تا آب جوی جدول شان در کوچه و معابر عمومی رها نشود.

نماینده مردم بهبهان در مجلس در تشریح دلایل ممانعت مسئولان مربوطه از حفر چاه توسط مردم منطقه تأکید کرد: مسئولان سابق میراث فرهنگی یک سری اقدامات خارج از عرفی انجام دادند و مردم نیز در برابر آن‌ها ممانعت کردند و بنده نیز به عنوان نماینده مردم گفتم که هرگونه کاوش در این منطقه باید با نظارت یگان ویژه حفاظت باشد ولی این افراد به مذاق شان خوش نیامد فلذا از سر لجاجت و کینه توزی نه تنها برای منطقه بلکه برای میراث فرهنگی این ناحیه نیز کاری نکردند.

به گزارش آرانیوز،، تل باستانی چگاسفلی از آثار ملی ایران است که در جنوب شرقی استان خوزستان قرار دارد. این محوطه که قدمت آن به حدود ۷ هزار سال پیش باز می گردد، حدود ۵۰ سال پیش شناسایی شد. علیرغم اهمیت بسیار بالای تاریخی این منطقه، حفاظت مناسبی از آثار باستانی آن انجام نمی‌شود‌ و در معرض خطرات طبیعی و انسانی قرار دارد.

همچنین روستایی به همین نام بر روی بخش مهمی از ویرانه های باستانی این منطقه قرار دارد که در دولت قبل قرار بود با همکاری وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با جابجایی مردم این روستا به مکانی در نزدیکی همان منطقه، شرایط برای حفاظت مناسب و کاوش آثار باستانی این منطقه فراهم شود ولی تاکنون این امر محقق نشده است.

همچنین، سید امیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور مدنی چندی پیش خبر از در دستورکار قرار گرفتن تدابیری برای حفاظت از ابنیه تاریخی روستاها در جلسات آینده شورای عالی جهاد سازندگی خبر داد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار