کد خبر: ۹۳۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
یزد- استاندار یزد، برآورد اولیه خسارت سیل در استان یزد را بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

برآورد اولیه خسارت سیل یزد ۶ هزار میلیارد تومان است

مهران فاطمی در گفتگو با آرانیوز اظهار داشت: از حدود ۱۰ روز پیش ورود سامانه بارشی و درگیری ۱۸ استان و وقوع سیلاب گزارش و ۲۳ جلسه در این زمینه برگزار و ۲ میلیون پیامک هشدار به اقشار مختلف ارسال شد.

وی بیان کرد: همچنین از حدود ۲ هزار بند و سد و سیل‌بند موجود در سطح استان بازدید و مقاوم سازی‌ها انجام شد.

استاندار یزد ادامه داد: میزان متوسط بارندگی شهر یزد ۴۵ میلیمتر است اما در یک فاز سه ساعته ۷۵ میلیمتر و در یک فاز دو ساعته ۱۵ میلیمتر باران در سطح شهر یزد بارید یعنی بارش دو سال طی پنج ساعت در یزد انجام شد.

وی عنوان کرد: در همین حال، ۱۰۰ میلمتر بارندگی در شیرکوه و تفت و همزمان در تمامی شهرستانهای استان، بارش انجام و شهرهای مختلف درگیر سیلاب های شدید و هشدار قرمز شدند به همین دلیل توان تجهیزاتی استان نیز دیگر پاسخگو نبود.

فاطمی اظهار داشت: تمامی بندهای استان یزد به خوبی عمل کردند و ۹۰ درصد از ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعبی سدها، بندها و سیل‌بندها پر شد اما هیچکدام از آنها نشکست.

وی ادامه داد: سازه های سیل بند و سد در استان یزد بیشتر از بر اساس دوره بازگشت ۱۰۰ ساله ساخته شده بر این اساس، پاسخگو نبود ضمن اینکه به حریم تنها مسیل شهر یزد نیز تعدی شده است به همین دلیل با این بحران مواجه شدیم.

استاندار یزد یادآور شد: تمامی دستگاه ها، سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای مردمی، شهرداری و ... ورود کردند و تلاش شد تا کمترین خسارات اتفاق بیفتد اما متاسفانه وقتی آب وارد شهر به ویژه فضای خشت و گلی قدیمی و فرسوده شد، خسارت های سنگینی بر جا گذاشت.

فاطمی عنوان کرد: در این سیل، ۴ هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی شهری و ۴ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی روستایی و ۴۵۰ واحد تجاری و صنعتی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

وی در مورد نحوه رسیدگی به درخواست های مردم در شهر یزد بیان کرد: سامانه ای به این منظور طراحی شده که مردم خسارت دیده از صبح امروز می توانند با ارسال عدد یک به سامانه ۱۰۰۰۶۱۱۱ لینکی دریافت کنند و با ورود به این لینک و تکمیل فرم مشخصات واحد مسکونی و خسارات خود، در لیست قرار گیرند.

فاطمی با اشاره به اینکه ارزیابی از خسارتها در شهرستانها توسط بنیاد مسکن آغاز شده است، ادامه داد: بعد از ثبت اطلاعات توسط شهروندان مرکز استان، تیم های ارزیاب توسط بنیاد مسکن در سطح شهرستان یزد ورود پیدا خواهند کرد و به درخواست های مردم رسیدگی می کنند.

استاندار یزد تصریح کرد: برآورد اولیه خسارت های سیل اخیر، ۶ هزار میلیارد تومان است که این خسارت هم به زیرساختها و هم منازل مسکونی وارد شده است.

وی تاکید کرد: از ظرفیت بنیاد علوی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، خیران و ... استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم با ایجاد منابعی هم برای رهن منزل برای افرادی که منزل آنها تخریب شده و هم ساخت منازل و هم تهیه لوازم منزل، در کوتاه ترین زمان ممکن فرآیند زندگی مردم را به روال عادی برگردانیم.

فاطمی در مورد برنامه استان برای ایمن سازی نیز بیان کرد: دو هفته آینده دوباره احتمال ورود سامانه ای از جنوب غرب کشور را داریم و این امر رسیدگی مجدد به سیل بندها را ضروری می کند زیرا این سیل بندها اکنون نیازمند بازسازی و استحکام بخشی دوباره است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مطالعات جامع خطرپذیری سیل استان به ویژه در شهر یزد را باید انجام دهیم و باید یک فکر اساسی برای استان شود زیرا از سویی کف شهر کاملا ایزوله و آسفالت است و راهی برای نفوذ آب نیست و از سوی دیگر شهر یزد سطحی صاف قرار گرفته و تنها خروجی آن مسیلی است که به حریم آن تعدی شده و آزادسازی آن نیازمند میلیاردها تومان هزینه است.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از شخص رئیس جمهور و وزرای کشور و نیرو بیان کرد: به محض اینکه استان درگیر شد شخص رئیس جمهور تماس گرفتند و موضوع را پیگیری و دستوراتی صادر کردند و وزیر نیرو نیز به همراه فرمانده نیروی زمینی ارتش در یزد حضور یافتند و بلافاصله بعد از حضور آنها استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، گلستان و تهران نیروهای امدادی اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه سپاه و بسیج و نیروهای جهادی و در کنار آن برای کمک به سیل زدگان سنگ تمام گذاشتند، عنوان کرد: سخن امام راحل که فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» در سیل اخیر یزد به عینه مشاهده شد.

فاطمی تاکید کرد: از آنجا که بارش ها در نیمه شب انجام شد، اگر بسیج، سپاه و نیروهای جهادی و مردمی پای کار نبودند و منازل را در بخش های قدیمی تخلیه نمی کردند، خسارت های جانی شدت می یافت.

وی همچنین از اعضای شورای شهر یزد، شهرداران، مدیران خدمات شهری، معاونان شهردار، ستاد اجرایی فرمان امام، فرمانداران، مجموعه مدیریت بحران، نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش نشانی، دستگاه های خدمات رسان و تمامی دستگاه هایی که در این سیل به مردم خدمت رسانی کردند، قدردانی کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار