کد خبر: ۹۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
در حالی که در هر روز بیش از ۷۰۰ تن زباله بیمارستانی از نوع دولتی در کهگیلویه و بویراحمد و صدها تن نیز در مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی تولید می‌شود، بی‌خطر شدن زباله‌های عفونی همچنان یک دغدغه عمومی است.
تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله بیمارستانی در کهگیلویه و بویراحمد/ نظارت بر مطب‌ها و درمانگاه‌های خصوصی کافی نیست

به آرانیوز از یاسوج، حفاظت از محیط زیست یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در سراسر دنیاست و مسئولان در تلاش هستند بااستفاده از راهکارهای اصولی، علمی و عملی برای حفاظت از این سرمایه‌ارزشمند گام‌های موثری بردارند.

این درحالی است که با افزایش زندگی شهری و توسعه کشورها و صنعتی شدن آنها روز به روز روند آلوده شدن محیط پیرامون ما به دلیل افزایش حجم پس‌ماند شدت گرفته و به نوعی مشکلات متعددی در این زمینه ایجاد شده است.

برهمین اساس یکی از راهکارهای منطقی که در بیشتر کشورها به‌کار گرفته می‌شود موضوع بازیافت و مدیریت پسماند از مبداء تولید به ‌در زمینه پس‌ماند‌های بیمارستانی است، بخشی از پسماند که درصورت بی‌توجهی به روند حذف آنها بخصوص در شرایطی که بیماری‌های همه‌گیری مثل وبا، کرونا، ابله میمونی و ... در سراسر جهان شکل‌گرفته احتمال بروز چالشی بزرگ در افزایش بیماری دور از واقعیت نیست.

تجهیز مراکز درمانی به دستگاه‌های زباله‌سوز

محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این دغدغه‌ها گفت: همه هفت بیمارستان این استان یا دارای دستگاه تخصصی امحای زباله هستند یا قراردادهایی دارند که زباله‌های عفونی خود را آنجا می‌سوزانند.

شهامت افزود: زباله‌های عفونی در این کوره‌ها کاملاً بی‌خطر شده و بعد در کیسه‌های مخصوص زباله تحویل شهرداری می‌شوند تا همانند زباله‌های عادی دفن شوند، به این دلیل که در این شرایط با رعایت استانداردهایی که از نظر زیست محیطی برای آنها تعریف شده خطری برای محیط پیرامون خود ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکید مجدد بر بی‌خطر بودن زباله‌های بیمارستانی بعد از سوزانده شدن با بیان اینکه هر بیمارستان ما روزانه ده‌تن زباله تولید می‌کنند، تصریح کرد: بیمارستان‌های این استان روزانه بیش از 70 تن زباله تولید می‌کنند.



مطب‌های خصوصی پاشنه آشیل زباله‌های عفونی
این آمار در حالی است که صدها مطب خصوصی، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی نیز زباله زیادی تولید می‌کنند که عمدتا نظارتی بر آن‌ها نیست.

علی‌پور، کارشناس ارشد محیط زیست گچساران در همین زمینه به تسنیم می‌گوید: نظارت ما بر زباله‌های بیمارستانی وجود دارد فقط تنها مشکلی که داریم این است که برخی مطب‌های شخصی به دلیل آنکه باید بابت حمل زباله‌های عفونی و سوزاندن آنها پول پرداخت کنند، زباله‌های عفونی را با زباله‌های عادی مخلوط می‌کنند و این نگران‌کننده است.

علی‌پور ادامه داد: میزان تولید زباله در گچساران حدود 100 تن در روز و میزان جمعیت حدود صد هزار نفر است: یعنی به ازای هر نفر یک کیلوگرم  زباله تولید می‌شود در حالی که استاندارد تولید زباله درجهان برای هر نفر حدود 450 گرم است و در کشوری مثل آلمان یا سوئیس این سرانه 160 گرم است.

کارشناس محیط زیست شهرستان گچساران گفت: در این شهرستان فقط بیمارستان شهید رجایی،  دستگاه امحای زباله عفونی را دارد سایر بیمارستان‌ها در گچساران مجهز به این دستگاه نیستند.

تا امروز گزارشی از آلودگی آب نداشتیم

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: اظهارنظر در مورد خطرات ناشی از نفوذ شیرابه‌ها به منابع آب زیرزمینی نیازمند مطالعه دقیق است اما در آب شرب مناطق مختلف استان گزارشی نداشتیم و جای نگرانی نیست.

اسلام جاودان‌خرد افزود: در بیمارستان‌هایی که به دستگاه امحای زباله مجهز هستند نظارت کامل داریم و زباله‌ها در دستگاه اتوکلاو کاملا بی‌خطر می‌شوند.

وی این را هم گفت که نظام پزشکی باید بر امحای اصولی زباله‌های مطب پزشکان نظارت جدی کند تا این زباله‌ها در دستگاه‌های امحای زباله بیمارستان‌ها، سوزانده شوند.

پساب‌های بیمارستانی هم یکی از مهمترین نگرانی‌ها

یکی دیگر از مشکلات ناشی از زباله‌های بیمارستانی، عدم اتصال آن‌ها به شبکه فاضلاب شهریست؛ موضوعی که در کهگیلویه و بویراحمد جدیست و تعدادی از بیمارستان‌ها به شبکه فاضلاب وصل نیستند و از چاه‌های جذبی استفاده می‌کنند.

مشکل عمده در این زمینه مربوط به پساب‌های بیمارستان امام سجاد شهر یاسوج که مشرف بر منابع آب شرب "چم‌گنجشکی" است و نگران‌کننده‌تر است و در این سال‌ها تلاش‌هایی شد تا فاضلاب بیمارستانی وارد شبکه فاضلاب شهر یاسوج شود و بعد از تصفیه وارد طبیعت و رودخانه بشار شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این زمینه گفت: به زودی بیمارستان امام سجاد به شبکه فاضلاب شهر وصل می‌شود.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار