کد خبر: ۹۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
استاندار قزوین گفت: طرح بازار آب تا پایان سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود تا آب به بهینه‌ترین و کاراترین شکل ممکن میان اراضی کشاورزی و واحدهای صنعتی توزیع شود.
استاندار قزوین: طرح بازار آب تا پایان سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود

به گزارش آرانيوز  از قزوین، محمدمهدی اعلایی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت شهرستان بویین‌زهرا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح بازار آب تا پایان سال 1401 عملیاتی می‌شود تا آب به بهینه‌ترین و کاراترین شکل ممکن میان اراضی کشاورزی و واحدهای صنعتی توزیع شود.

وی اضافه کرد: در بازار آب واحدهایی که نیاز به حقابه خود ندارند، می‌توانند آن را به سایر واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی بفروشند و با توجه به اجرای این طرح در کشورهای توسعه‌یافته جهان اگر تولیدکننده مجبور باشد برای تخصیص آب هزینه کند، میزان بهره‌وری آب در تولیدات خود را ارتقا خواهد داد که این به معنای مصرف بهینه و ارتقای ارزش افزوده است.

اعلایی با بیان اینکه طرح پیشتر در استان خراسان رضوی به مرحله اجرا رسیده است، ادامه داد: بنابراین استان قزوین دومین استانی است که طرح بازار آب را به صورت پایلوت اجرا می‌کند و این آمادگی در مجموعه شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین وجود دارد که تجربیات اجرای طرح را در اختیار وزارت نیرو برای اجرای در سطح ملی قرار دهد.

نرخ بهره‌وری از آب در استان قزوین پایین است

رئیس شورای حفظ منابع آبی استان قزوین با بیان اینکه بخش کشاورزی 88 درصد از منابع آبی موجود در استان قزوین را مصرف می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش صنعت 4 درصد و بخش‌های خانگی و تجاری هم 8 درصد آب استان را مصرف می‌کنند، بنابراین باید موضوع مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و باغداری در اولویت همه مدیران استان قرار بگیرد.

 

اعلایی با اشاره به پایین بودن نرخ بهره‌وری از آب در استان ادامه داد: اگر میزان بهره‌وری آب در تولید محصولات مختلف کشاورزی و صنعتی پایین باشد، ارزش افزوده ناشی از این محصولات هم پایین خواهد بود و به همین خاطر برای اینکه طرح‌ها ما به ویژه در بخش کشاورزی توجیه پیدا کند، باید مصرف آب به حداقل رسیده و با استانداردهای جهانی برابری کند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار