کد خبر: ۹۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
فرماندار شهرستان آبیک از اتمام عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از سد طالقان به شهر آبیک خبر داد و گفت: مردم شهر آبیک پس از سالها چشم انتظاری، از آب گوارا و شیرین بهره مند می شوند.

حامد فتوحی در گفت و گو با آرانیوز در قزوین با اشاره به کلنگ زنی پروژه طرح آبرسانی از سد طالقان در سوم اردیبشهت ماه سال ۹۶ و اتمام این پروژه با اعتبار و زمان کمتر اظهار کرد: به دلیل عدم تامین اعتبار مورد نیاز تا سال ۹۹، پروژه عملا از پیشرفت چندانی برخوردار نبوده و حدود ٨ درصد بوده؛ به دلیل وضعیت و شرایط نامطلوب آب آبیک، عملیات اجرایی پروژه خط انتقال این شهر به طور ویژه در دستور کار مسئولان وقت قرار گرفت که دشوارترین بخش پروژه از مقسم، شکافتن کوه برای عملیات لوله گذاری بود که ادامه طرح آبرسانی برای ۱۹۴ روستا و ۱۴ شهر استان قزوین در مسیری مسطح و کنار اتوبان اجرایی می شود.

وی افزود: پس از اخذ حکم سرپرستی فرمانداری شهرستان آبیک در بهمن ماه سال گذشته، مسائلی همچون بهداشت و درمان، آلودگی هوا و مهمتر از همه، آب شرب شهر آبیک از جمله مشکلات و معضلات اساسی بود که در وزارت کشور و نزد مدیران این وزارت خانه مطرح و جزو اولویتهای کاری خودم اعلام کردم. 

فرماندار شهرستان آبیک با بیان اینکه بهره مندی مردم آبیک از آب سد طالقان مطالبه و آرزوی به حقی بود و تا رسیدن به این آرزو چیزی نمانده، تصریح کرد: پروژه خط انتقال آب آبیک با فراز و نشیبهای بسیاری همراه  بود و از زمان خدمت در این شهرستان، بررسی ها صورت گرفت و متوجه شدم پروژه حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه خط انتقال آب

فتوحی با بیان این مطلب که قرار بود در اواخر دولت دوازدهم پروژه خط انتقال آب آبیک به اتمام برسد اما مسئولان وقت سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کردند خزانه خالی است و پروژه به اتمام نرسید، افزود: در چنین شرایطی و بعد از گذشت دو هفته از استاندار قزوین در شهرستان آبیک، پیگیریهای ایشان و نمایندگان مجلس قوت گرفت و استاندار قزوین طی جلسه ای با وزیر نیرو، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پروژه را دریافت کرد و شب عید سال گذشته نقدی این پول به حساب خزانه استان قزوین واریز شد. 

وی ادامه داد: با اختصاص این اعتبار، عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب آبیک با سرعت بیشتر و در سه شفیت کاری دوباره از سر گرفته شد و پیگیریهای ویژه ای به صورت حضوری و تلفنی در دستور کار قرار دادم و با توجه به پیگیریهای معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین و مسئولان شرکت آب منطقه ای استان  قزوین با کارخانه اصفهان، نسبت به تامین لوله های پروژه اقدام شد؛ به موازات اجرای این پروژه از شرکت آب و فاضلاب استان قزوین موضوع تکمیل تصفیه خانه اضطراری آب پیگیری و اقدامات لازم صورت گرفت و به موازات هم کارها پیش رفت.

آب سد طالقان آماده قرار گرفتن در شبکه آبرسانی آبیک 

این مسئول در پاسخ به این سوال که  قرار بود آخر تیرماه آب سد طالقان به آبیک برسد چرا این امر تحقق نیافت، با اشاره به شست و شو و گندزدایی لوله های خط انتقال آب و اخذ نظر کارشناسان بهداشت در خصوص استفاده از آب توضیح داد: همان طور که قول داده شده بود عملیات عمرانی پروژه تا آخر تیر ماه به پایان رسیده و آب آماده قرار گرفتن در شبکه آبرسانی شهر است اما سلامت مردم از اهمیت ویژه و بیشتری برخوردار است چرا که لوله ها در کارخانه اصفهان تولید شده بود، دوباره برای روکش اقدام و سپس به قزوین منتقل شده بودند و ساعتها جوشکاری و در خاک کار شده و روی زمین مانده بود باید شست و شو و گندزدایی شود؛ این در حالی است که آب ورودی مقسم و آبی که باید وارد شبکه آبرسانی آبیک می شود باید مورد آزمایش قرار گیرد و تاییدیه بهداشت اخذ شود که پروسه طولانی نخواهد بود و به زودی به پایان می رسد. 

فرماندار شهرستان آبیک افزود: چهارشنبه ۲۹ تیر ماه، عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب آبیک به اتمام رسید، تصفیه خانه هم کاملا آماده است و هیچ مشکلی در پروژه وجود ندارد و آب گوارای سد طالقان پس از طی مراحل شست و شو و گندزدایی، در اختیار مردم شهر آبیک قرار می گیرد. 

فتوحی بیان کرد: احتمالا زمان رسیدن آب سد طالقان به شهر آبیک در نیمه دوم مرداد ماه است و احتمال اینکه زودتر از زمان افتتاح پروژه با حضور مسئولان کشوری، آب به شهر آبیک برسد و مردم از آب سد طالقان استفاده کنند، وجود دارد. 

وی اجرایی شدن پروژه خط انتقال آب آبیک را حاصل پیگیری های نمایندگان و استانداران پیشین قزوین و فرمانداران سابق شهرستان آبیک در دوره های مختلف و دیگر مسئولان استان قزوین و شهرستان دانست و افزود: با توجه ویژه دولت سیزدهم به پروژه خط انتقال آب آبیک و اختصاص اعتبار لازم، اتمام این پروژه بر زمین نماند و با قوت پیشرفت کرد و به زودی شاهد رسیدن آب به آبیک خواهیم بود. ضمن اینکه اتمام این پروژه که درخواست به حق مردم آبیک بوده، لازم و وظیفه ما هم خدمت به مردم و پیگیری این موضوع بوده است.

این مسئول یادآور شد: پروژه آبرسانی به شهرستان آبیک هزینه آب بالغ بر ٣٨٠٠ میلیارد ریال در برداشته که اعتبار آن از طریق منابع عمومی دولت تامین شده و با یاری خداوند متعال آماده بهره برداری است و آرزوی چندین ساله مردم شهرستان آبیک با بهره برداری از این پروژه محقق می شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار