کد خبر: ۹۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: شورای نگهبان باید با عملکرد شفاف و قابل دفاع جایگاه خود را تثبیت کند.
امام جمعه زاهدان: شورای نگهبان با عملکرد شفاف جایگاه خود را تثبیت کند

به گزارش آرانیوز از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی صبح امروز در دیدار جمعی از کارکنان دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان سیستان و بلوچستان ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر و سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی کشور مهم و ویژه‌ است به گونه‌ای که بخشی از کار مربوط به شورای مرکزی و بخش دیگر کار بر عهده دفاتر استانی است تا بحث نظارت بر انتخابات را دنبال کنند. حفظ و تقویت جایگاه شورای نگهبان بستگی به عملکرد شورا و شبکه‌های مرتبط به آن در دوره‌های مختلف دارد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به جمله "حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا" بیان داشت: طبق دستورات اسلامی موظف هستیم قبل از اینکه مورد ارزیابی قرار بگیریم؛ خود‌ عملکردمان را ارزیابی کنیم. سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف نیز مخاطب این دستورات اسلامی هستند تا نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف خود را جبران کنند. کار نظارت بر انتخابات مهم، حساس و از جهتی مشابه قضاوت و در موارد بسیاری دارای تاثیر گسترده‌تر است.

وی با اشاره تاثیرگذاری گسترده نمایندگان انتخاب شده بر روی منطقه خود اظهار داشت: انتخابات دارای حساسیت فراوان است به گونه‌ای که یک طرف آن نامزد انتخاباتی و طرف دیگر عموم مردم هستند و حقی دو جانبه وجود دارد ابتدا تایید فرد شایسته توسط شورای نگهبان و از طرف دیگر اگر فرد شایسته‌ای رد صلاحیت شود تضییع حق مردم صورت گرفته است.

 

محامی با اشاره به بر چالش‌های انتخابات بالاخص در استان سیستان‌ و بلوچستان عنوان داشت: گاهی افرادی رای می‌آورند که هزینه بیشتر می‌کنند و متاسفانه این هزینه را عده‌ای تقبل کرده و به نوعی روی نامزد انتخاباتی سرمایه‌گذاری می‌کنند و فرد مد نظر پس از موفقیت در کسب آرا به دنبال جبران است و با ارائه امتیازهای مختلف به افراد سرمایه‌گذار به نوعی ادای دین می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه کار به این موضوع متوقف نشده و فرد منتخب در عزل و نصب‌ مدیران کل گرفته تا سایر مدیران شهرستانی دخالت می‌کند و حتی به وزیر فشار می‌آورند و تهدید به اینکه اگر همراهی صورت نگیرد در مجلس مورد استیضاح قرار خواهد گرفت و متاسفانه کمتر کسی در مقابل این تهدیدها ایستادگی می‌کند.

وی با تاکید بر مسئولیت سنگین شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان باید در چنین فضایی نقش آفرینی کرده و به تایید افراد شایسته بپردازد که نشان از مسئولیت سنگین این مجموعه خواهد بود. شورای نگهبان باید با عملکرد شفاف و قابل دفاع جایگاه خود را به دور از شعار زدگی تثبیت کند.

محامی با اشاره به فرمایش  امام خمینی‌(ره) مبنی بر اینکه "میزان حال فعلی افراد است" ادامه داد: شاید فردی در گذشته خطایی داشته اما در شرایط کنونی انسانی شایسته است و باید مصلحت اندیشی شود.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: در ارائه آموزش‌ها باید تاکید کنید که کارگزار و ناظر مجموعه فارغ از عقیده و سلیقه شخصی کار سازمانی را به گونه‌ای شفاف و قابل دفاع انجام دهد همانند کاری که در بازشماری آرا صورت گرفت و باعث رفع شک و تردید در  برگزاری انتخابات سالم بود.

همچنین در ابتدای این دیدار رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان اظهار داشت: شبکه شورای نگهبان استان دارای جمعیت 12 هزار نفری است که حدود شش هزار نفر از آن‌ها از برادران اهل سنت هستند. از میان 26 شهرستان در 19 شهرستان دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات داریم که وظایف محوله را پیگیری می‌کنند.

سید‌مهدی جهانشاهی تصریح کرد: در انتخابات گذشته دو هزار و 299 شعبه اخذ رأی در استان داشتیم که 177 نفر در در شهرستان‌ها و بخش‌ها عضو هیئت نظارت داشتیم که با کمک همه جمع فعالان با مشارکت 62 درصدی مردم در انتخابات محقق شد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار