کد خبر: ۹۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: کارگروه اقتصاد گردشگری با حضور دستگاه‌های حاکمیتی، امنیتی، اجرایی و غیردولتی ایجاد شد و هدف اصلی این است که سهم اقتصاد گردشگری را در  سهم اقتصاد این استان چندین برابر کنیم.
کارگروه اقتصاد گردشگری در استان اصفهان تشکیل شد

به گزارش آرانیوز از اصفهان، علیرضا ایزدی بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه اقتصاد گردشگری در استانداری اصفهان اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نظام در فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی گردشگری است.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی(gdp) گردشگری خارجی بنا بر آمار بانک مرکزی در قبل از کرونا تا اسفند 98، 11.8 میلیارد دلار بود که سهم استان 9 تا 11 درصد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان بیان کرد: گردشگری صنعتی است که بنا بر فرمایشات امام راحل (ره) صنعتی است که عایدات ارزی آن بر سر سفره مردم می‌نشیند.

ایزدی با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه اقتصاد گردشگری و تعیین کمیته‌های مختلف ذیل این گروه کاری بیان کرد: ابتدا کارگروهی ذیل معاونت عمرانی استانداری 82 شکل گرفت که معطوف به حوزه‌های ساخت و ساز گردشگری می‌شد. اما بخشی اقتصادی گردشگری مغفول مانده بود.

وی تصریح کرد: شکل‌گیری این گروه کاری ذیل معاونت عمرانی و همچنین معاونت اقتصادی بارقه‌های امید را برای اهل فن، هنرمندان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گردشگری ایجاد می‌کند.

در حوزه گردشگری نگاه نرم که بتواند روی اقتصاد گردشگری و رفع موانع آن کار کند، نداشتیم

سید رضا مرتضوی در این جلسه با اشاره اینکه در معرفی ظرفیت‌ها و بضاعت‌های گردشگری استان اصفهان دچار ضعف هستیم، اظهار داشت: بیشتر در حوزه گردشگری نگاه زیرساختی و عمرانی بوده است و یک نگاه نرم که بتواند روی اقتصاد گردشگری و رفع موانع آن، برنامه‌ریزی در زمینه‌ای که بتواند از نوآوری‌ها و تبلیغ و مراودات بین‌المللی ظرفیت‌سازی کند تا گردشگری را بهبود بخشد، کار نکردیم.

وی افزود: فقط سرمایه‌گذار پیدا کردیم که هتل بسازیم، اما برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر در این هتل نداشته‌ایم یا مثلا ظرفیت‌هایی زیباسازی شهری برای بعضی از شهرهای استان که دارای ظرفیت گردشگری هستند، ایجاد کردیم اما برای معرفی آن به دنیا ورود نکردیم.

استاندار اصفهان بیان کرد: اصفهان پایگاه دوم مراودات و مهمان‌های جمهوری اسلامی است و بسیاری از وزرا و سفرا و ریاست‌های جمهور کشورهای مختلف که به ایران سفر می‌کنند، یک یا دو روز را در اصفهان به عنوان سفر سیاحتی سپری می‌کنند. بسیاری از موارد که برای ما از بدیهیات است برای آنها جای شگفتی و تعجب دارد. مثلا تصاویر روستای مصر اصفهان برای یکی از سفیران عرب که به اصفهان سفر کرده بود، باورپذیر نبود و تمایل داشت یک شب را در این روستا سپری کند.

مرتضوی تصریح کرد: ما در معرفی شهر و استان و ظرفیت‌ها و بضاعت‌های گردشگری مشکل داریم. دشمن ما را به دنیا به صورت‌هایی معرفی می‌کند که به ضرر ما است. مهمان خارجی که به استان ما می‌آید، تصوراتی دشمن برای او از کشور ما ترسیم کرده که فکر می‌کند اینجا در خیابان توپ و تانک است و مردم در شرایط اسارت هستند. یکی از وزرای اروپایی در سفرش به اصفهان که شب را در خیابان‌ها قدم زده بود، ایران و اصفهان را امن‌ترین نقطه دنیا خطاب کرده بود در حالی که دشمن برای او از ناامنی در خیابان‌هایش تفسیر کرده بود.

وی گفت: به نظر می‌رسد در حوزه اقتصاد گردشگری و خصوصا در جهت معرفی و دعوت و تبادلات که دیپلماسی عمومی ما را شکل می دهد و ظرفیت هایی که ما را آنگونه که هستیم، به دنیا معرفی کند، ورود پیدا نکردیم. باتوجه به رویکرد زیرساختی که در کارگروه عمرانی و زیرساختی گردشگری بود، نیاز بود در حوزه و کارگروه دیگری، متکفل این موضوع شود و بتواند در این حوزه کار و برنامه‌ریزی کند. یکی از ارکان این کارگروه این است که بخش خصوصی برای بهتر پرداختن به مشکلات و رفع آن به صورت ویژه‌تری پیگیری کنند، چرا که ذی‌نفعان واقعی قصه آن‌ها هستند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: درست است که اگر گردشگری در استان ما رونق بگیرد، همه کشور ذی‌نفع می‌شوند ولی لبه تماس با گردشگر بخش خصوصی است که ارائه دهنده خدمت به گردشگر است. لذا شنیدن نظران و پیشنهادات آن‌ها اهمیت دارد.

مرتضوی با بیان اینکه ریاست کارگروه اقتصاد گردشگری به عهده معاون امور اقتصادی استاندار و دبیری آن به عهده رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است، اظهار داشت: امیدواریم این کارگروه با برنامه‌ریزی منسجم بتواند در طول مسیر راهبردها و سیاست‌های کلی را استخراج کند و تبدیل به برنامه عمل شود. با تشکیل کمیته‌هایی ذیل این کارگروه مسئولیت‌ها و وظایف هر دستگاه مشخص و در جلسات بعدی کارگروه اقتصاد گردشگری، هر دستگاه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته را ارائه کند.

برای توسعه گردشگری نیاز به هماهنگی بین بخشی و فرابخشی هستیم

امیر رضا نقش در این جلسه با بیان اینکه برای انجام هر کاری نیاز به هماهنگی های درون بخشی، بین بخشی و فرا بخشی داریم، اظهار داشت: در حوزه گردشگری و در هماهنگی های درون بخشی سازمان میراث فرهنگی وظایف خود را انجام داده اما اینکه بعضی کارها همچنان بر زمین مانده به دلیل این است که در هماهنگی بین بخشی مشکل داریم. یک سری از کارها و برنامه ها هم اصلا تعریف نشده که نیاز به هماهنگی فرابخشی را می‌ رساند.

وی افزود: کارگروه اقتصاد گردشگری قصد دارد در موضوع هماهنگی بین بخشی و فرا بخشی ورود پیدا کند. اگر نگاه توسعه گردشگری و نگاه پیش ران اقتصاد در حوزه گردشگری مد نظر داریم، نیاز به هماهنگی هایی فراتر از سازمان میراث فرهنگی که مجری و متولی است، داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان بیان کرد: از اردیبهشت ماه که این وظیفه به معاونت اقتصادی استانداری اصفهان سپرده شد، تلاش شد که با ترکیبی از هماهنگی های بین بخشی و فرا بخشی، کار را به صورت عملیاتی جلو ببرند. مشکلی که در بسیاری از موارد داریم. دور هم جمع می‌شویم جلسات برگزار می‌کنیم اما در اجرا محقق نمی‌شود. به همین دلیل ترکیبی که در این کارگروه در نظر گرفته شد، ترکیبی از دستگاه‌های حاکمیتی، اجرایی، امنیتی و غیردولتی و واقع تشکل‌های فعال حوزه گردشگری را در نظر گرفتیم تا با نگاه چهار بعدی، خوراک هر کمیته و وظیفه آن را حلاجی کنیم و هدف اصلی این است که سهم اقتصاد گردشگری را در سهم اقتصاد این استان چندین برابر کنیم.

نقش با اشاره به اعضای کارگروه و کمیته های مربوطه تصریح کرد: دبیری این کارگروه با سازمان میراث فرهنگی و اعضای حقوقی این کمیته شامل نمایندگانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اداره کل اطلاعات استان، شهرداری اصفهان و کاشان، دادگستری استان، شرکت عمران زاینده رود، فرمانده انتظامی استان، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان، سازمان اقتصاد و امور دارایی، سمن‌های گردشگری، رئیس کانون گردشگری، اداره کل فرودگاه‌های استان، شرکت نمایشگاه‌های استان و در واقع 21 عضو هستند که کمیته‌‌های کارشناسی کارگروه اقتصاد گردشگری را شکل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هدف این است که در این کارگروه هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف برای بهبود جایگاه اقتصاد گردشگری استان انجام دهیم و جایگاه گردشگری استان را بیش از این وضعیتی که هست، به منصه ظهور قرار دهیم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار