کد خبر: ۹۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
براساس اعلام محیط زیست استان فارس شاخص کیفیت هوای شیراز عدد ۱۳۷ را نشان می‌دهد، این موضوع در یک هفته گذشته تکرار شده است که نشان از وضعیت نامطلوب هوا دارد.
تکرار روزهای آلوده و گرم در شیراز؛ شاخص آلودگی به ۱۳۷ رسید

به گزارش آرانيوز   از شیراز، هوای کلانشهر شیراز از ابتدای امسال در بازه‌های زمانی مختلف در وضعیت ناسالم قرار گرفته است و سبب شده که هشدارهای محیط‌ زیست برای پرهیز از رفت‌ و آمدهای غیرضروری در شهر ادامه داشته باشد.

براساس اطلاعات موجود شیراز هشتمین کلان‌شهر کشور است که بخشی از این آلودگی ناشی از وجود واحدهای صنعتی است که در محدوده شهر قرار دارند. علاوه بر آن کاهش بارش‌ها نیز پیش‌بینی آلودگی هوا را به‌دنبال داشته است. 

براساس اعلام محیط زیست استان فارس شاخص کیفیت هوای شیراز در 24 ساعت گذشته عدد 110 را نشان داده که کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است و در ساعت 8 صبح امروز عدد 137 را نشان داده که براساس وضعیت شاخص این هوا برای گروه‌های حساس ناسالم است. 

قاسم نهاوندی، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم ریزگردها و عوامل خارجی را عامل اصلی آلودگی در استان و شهر شیراز اعلام کرد که البته تالاب‌های خشکیده استان به این آلودگی دامن می‌زنند. 

به گفته وی خشکسالی‌های اخیر سبب شده که برخی از نقاط استان فارس که پیش از این تالاب بوده مستعد فرسایش شوند و با وزش شدید باد تولید گرد و غبار کند این در کنار نفوذ توده آلودگی از یک کشور یا استان دیگر آلودگی هوا در استان فارس را تشدید می‌کند. 

معاون حفاظت و پایش محیط زیست استان فارس با بیان اینکه اگر وزش باد شدید نباشد مشکل حادی از این تالاب‌های مستعد فرسایش ایجاد نخواهد شد، بیان کرد: بیشترین دلیل آلودگی هوا در سال جدید از کشورهای همسایه بوده البته خشکسالی‌ها نیز موثر است. 

براساس استانداردهای محیط‌ زیست شاخص کیفی هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسیدکربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، اوزون و ذرات معلق را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

شاخص AQI برای سنجش آلودگی هوا است و نشان می‌دهد که هوا چقدر تمیز یا آلوده است. محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است.

شاخص 100 عمدتاً نشان‌ دهنده‌ مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌شود. مقادیر زیر 100 معمولاً قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروه‌های حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم می‌شود.

آلودگی این روزهای شیراز که از روزهای ابتدایی بهار شروع شده همچنان ادامه دارد در حالی که به تایید کارشناسان محیط زیست حتی در روزهایی که شاخص استاندارد است، روی مرز قرار گرفته و نشان از هوای پاک نیست. 

ریزگردها در کنار آلودگی ناشی از ناوگان حمل و نقل که به تایید مدیرکل سابق محیط زیست استان فارس، حمید ظهرابی  سهم 70 درصدی در آلودگی دارند همچنین همراه با دمای 37 تا 40 درجه استان فارس سبب شده که مردم شیراز روزهای گرم تابستانی را به سختی بگذرانند. 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار