کد خبر: ۹۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
با اجرای طرح هوشمندسازی در نانوایی‌ها صورت می گیرد؛
قزوین - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار قزوین با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی در نانوایی های استان قزوین گفت: با این روش انگیزه قاچاق آرد در نانوایی ها کاهش می یابد.

کاهش انگیزه قاچاق آرد در نانوایی‌های استان قزوین

میثم پیله فروش در گفتگو با آرانیوز در خصوص نحوه توزیع آرد در کشور و به طبع آن در استان قزوین اظهار کرد: پیش از این برای توزیع آرد، یارانه نوع یک و دو وجود داشت و با این روند گاهی اوقات انگیزه‌های سواستفاده برای برخی از نانواها به وجود می‌آمد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین ادامه داد: در واقع با وجود تفاوت قیمت آرد دریافتی نانوا و آرد بازار، انگیزه‌هایی برای توزیع خارج از شبکه آرد در بازار وجود داشت.

این مسئول تبیین کرد: با اتفاقات و تغییرات سال جاری, افزایش قیمتی که در حوزه گندم رخ داد و قیمت گندم بر اساس نوع آن از پنج هزار تومان به دوازده هزارتومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: یارانه آرد نوع دو کمتر از هزار تومان بود که تبدیل به شانزده هزارتومان شد.

پیله فروش تصریح کرد: یکی از راه حل‌ها برای کاهش آسیب ناشی از این گرانی آرد این بود که قیمت نان را باید متناسب با آرد گران شده افزایش داد و ما به تفاوت این افزایش را مانند اتفاقی که در زمینه روغن و مرغ افتاد به مردم پرداخت کرد.

وی ادامه داد: کار دیگری که می‌شد کرد عدم افزایش قیمت نان منوط به اینکه ابزاری برای نظارت بر فرآیند تولید نان مانند مراحل تولید آرد در کارخانه و … وجود داشته باشد و سپس به بازار عرضه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین بیان کرد: دولت در سال ۱۴۰۱ قیمت نان را افزایش نداد، بنابراین معتقدم دولت باید ابزاری برای نظارت این شبکه داشته باشد.

وی افزود: قیمت نان‌های سنتی هیچ تغییری نخواهد کرد و با روال قیمت شهریور سال گذشته پیش خواهد رفت.

این مسئول خاطر نشان کرد: دولت برنامه دارد دستگاه‌های هوشمندی در نانوایی‌ها نصب کند که خرید مردم از آن طریق انجام می‌شود و ما به تفاوت قیمت نان آزاد و قیمت نان سابق به نانوا پرداخت شود یعنی یارانه نان به مردم پرداخته نمی‌شود ولی نان هم گران نشده و تنها ما به تفاوت به نانوا پرداخت می‌شود.

پیله فروش گفت: نحوه کنترل و نظارت این موضوع از طریق دستگاه‌های مدیریت هوشمند که در نانوایی‌ها عرضه می‌شود انجام می‌شود و به ازای هر تراکنش مابه التفاوت به نانوا پرداخت می‌شود به این علت که او آرد را از کارخانه با قیمت آزاد خریده و بدون افزایش قیمت به مردم می‌فروشد.

وی با تاکید براینکه با این روش انگیزه قاچاق آرد کاهش می‌یابد، ادامه داد: برای تشویق نانوایی‌ها برای پیوستن به این شبکه و جبران هزینه‌های آنها، دولت پانزده درصد بیش از مابه التفاوت به نانواها پرداخت می‌کند، با این روش هزینه‌ای از جیب مردم نمی‌رود و به نانواها هم فشار نمی‌آید.

این مسئول در پایان گفت: به این علت که دستگاه‌های هوشمند در نانوایی‌ها عرضه شده و از هم اکنون این پاداش پانزده درصدی را دریافت می‌کنند، نانوایی‌ها نه تنها در مقابل این تغییر مقاومت نمی‌کنند بلکه مردم را به استفاده از کارت تشویق می‌کنند و اگر کسی نقدی حساب کرد نانوا می‌تواند از کارت معینی که در اختیار دارد استفاده می‌کند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار