کد خبر: ۹۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
مدیرکل دامپزشکی استان قم از شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF در دام‌ها خبرداد و گفت: از شهروندان تقاضا داریم اگر گوشت قربانی به دست آنها رسید، گوشت را بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دمای زیر صفر درجه در یخچال نگهداری کنند تا ویروسی که در این گوشت وجود دارد به دلیل سرما زدگی از بین برود.

به گزارش آرانیوز از قم، حسن توحیدی‌مهر مدیرکل دامپزشکی استان قم ظهر امروز در نشست خبری که به مناسب عید قربان در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: با توجه به اینکه سالیانه هزاران دام در روز عید قربان در استان ذبح می‌شوند، برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مختلف باید نظارت مطلوبی بر ذبح دام‌ها انجام شود.

وی افزود: بر اساس آمار، سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۴ راس دام در استان قم در روز عید قربان ذبح شد که از این تعداد ۳ هزار راس دام مرتبط با کشتارگاه‌های مجاز قم بود و هزار و ۵۰۴ راس نیز به صورت خودجوش توسط مردم مقابل منازل و نقاط دیگر ذبح شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم عنوان کرد: به دلیل شیوع بیماری CCHF در دام‌ها امسال تمهیدات مهمی با همت همکارانمان در دامپزشکی استان اندیشیده‌ایم و از شهروندان هم تقاضا داریم اگر گوشت قربانی بدست آنها رسید این گوشت را بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت در دمای زیر صفر درجه در یخچال نگهداری کنند تا ویروسی که در این گوشت وجود دارد به دلیل سرما زدگی از بین برود.

توحیدی‌مهر ادامه داد: با توجه به اینکه قانون اجازه کشتار دام به صورت  عمومی و خودجوش به مردم را می‌دهد، تصمیم گرفته‌ایم گشت‌های سیاری را به سراسر شهر اعزام کنیم که قبل از ذبح دام پزشکان دام‌ها را معالجه کنند و اگر مشکلی نبود اجازه ذبح دام را بدهند، شهروندان قمی می‌توانند با سامانه ۱۵۱۲ ارتباط برقرار کنند و برای بررسی وضعیت‌دام‌ها قبل از ذبح با کارشناسان ما تماس بگیرند.

وی تصریح کرد: دلیل سرایت این ویروس در دام‌ها کنه‌هایی است که در دامداری‌ها وجود دارد، متاسفانه این ویروس در بدن دام‌ها علائم خاموشی دارد اما به انسان قابل سرایت است که این موضوع را بسیار برای ما خطرناک کرده است و باید با حساسیت ویژه دام‌ها ذبح شوند. کشتار‌هایی که در کشتارگاه‌ها انجام می‌شوند توسط پزشکان مخصوص معالجه می‌شوند و بعد از بررسی لیبل‌های کنترل و نظارت بر روی‌ آنها درج می‌شود.

توحیدی‌مهر خاطر نشان کرد: از علائم وجود ویروس در بدن انسان درد‌های عضلانی، تب و خون ریزی‌های زیر پوستی است، متاسفانه این کنه‌ها حدود ۸۰۰ روز بر روی بدن دام‌ها زندگی می‌کنند و تنها راه از بین بردن این کنه‌ها سم پاشی دامداری‌ها است که این روزها با همکاری که با بسیج داشته‌ایم به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در رابطه با موضوع سگ‌های ولگرد در بعضی از شهرستان‌ها و روستا‌های توابع قم گفت: ما هیچ مسئولیتی در قبال سگ‌های ولگرد نخواهیم داشت، بعضی از دامداری‌هایی که پروانه بهداشتی آنها را خود ما صادر کرده‌ایم خود در برابر اتفاقات مسئول هستند و ما ارتباطی با این موضوع نداریم.

وی در پایان گفت: بنده حدود دو هفته است که به عنوان مدیرکل این مجموعه انتصاب شده‌ام، با کمک همکاران قرار بر این است که شبکه دامی پویایی را در استان قم داشته باشیم و از تجربه صاحب نظران این موضوع مانند مدیرکل سابق در کارگروه تخصصی و پژوهشی استفاده کنیم.

خاطرنشان می‌شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تبدار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام ها گسترش می‌یابد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار