کد خبر: ۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
مطالبات مردم کردستان از رئیس جمهور- ۱
سنندج- مردم کردستان حدود ۱۸ سال است که چشم انتظار به صدا در آمدن سوت قطار در این خطه از میهن اسلامی هستند و اکنون برای تکمیل این پروژه انتظار اقدامات عملی و موثر را از سوی دولت دارند.

آرانیوز- گروه استان‌ها: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله پیشران‌های توسعه در هر نقطه از این کره خاکی محسوب شده و همه کشورهای توسعه یافته دنیا طی دو قرن اخیر با اولویت قراردادن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی توانسته‌اند بر بسیاری از کمبودها و مشکلات غلبه کنند.

حمل و نقل ریلی از نخستین سال‌های ساخت این صنعت در دنیا همواره نقشی ویژه در رساندن کالاهای مورد نیاز به نقاط مختلف و حمل اقلام تولیدی و صنعتی داشته است و هر جا راه آهن وجود داشته است بدون شک شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار آن منطقه در زمانی اندک محقق شده است.

در کشور ما نیز از اوایل قرن بیستم و با حضور مهندسان آلمانی شاهد افتتاح راه آهن شمال به جنوب بودیم و حال پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از این مبحث در دیگر نقاط کشور نیز پروژه‌های ریلی در حال ساخت است.

در این میان مسیر ریلی غرب کشور به دلیل جمعیت قابل توجه ساکنان استان‌های غربی، تولید ده‌ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و همچنین معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت ویژه ای بوده و همچنین می‌تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل نموده و کریدور بسیار مهمی را به دیگر نقاط دنیا فراهم کند.

مسئولان و تصمیم گیران ارشد کشور با توجه ویژه به این مهم و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور از سال ۱۳۸۳ پروژه راه آهن تهران به سنندج را کلید زدند.

خبرگزاری مهر در قالب سلسله گزارش‌های مطالبه گرایانه قبل از سفر ریاست جمهوری به استان کردستان سعی بر بازتاب بخشی از دغدغه‌ها و مطالبات مردم کردستان داشته و تا تحقق این مطالبات اقدام به تولید گزارش‌های پیگیرانه خواهد کرد.

راه آهن مطالبه ۱۸ ساله مردم کردستان

بهره برداری از راه آهن سنندج به ماه‌های آتی موکول شده است

سالار زارع مدیر اجرایی پروژه راه آهن همدان به سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راه آهن سنندج- همدان از دغدغه‌های مهم مردم استان کردستان بوده و از دیرباز بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان بوده است.

وی افزود: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری، خطوط راه‌آهن سرانجام به استان کردستان هم رسید، اما این پروژه تا بهره‌برداری نهایی فاصله دارد و نیازمند اعتبار ویژه برای تکمیل است.

زارع خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال ۱۳۸۳ بود که فاز نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

وی اعلام کرد: طول خط آهن تهران- همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌طول ۲۷۰ کیلومتر، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

زارع اظهار داشت: مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. این فاز در ۳ قطعه تعریف شد که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است؛ پروژه مهمی که مسئول اجرا و عملیاتی کردن آن، شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود اما طی چند سال اخیر حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به آن تخصیص یافت که نشان از عزم حاکمیت برای به سرانجام رساندن این پروژه زیرساختی مهم داشت.

زارع افزود: تاکنون برای این پروژه ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

وی اعلام کرد: طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

مدیر پروژه راه آهن سنندج اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی ۱۰۰ درصد، روسازی ۶۸ درصد، ساختمان ۸۵ درصد و پیشرفت کلی طرح ۷۸ درصد است.

زارع افزود: ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و ظرفیت باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر سرعت طرح، در بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

زارع اظهار داشت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

راه آهن مطالبه ۱۸ ساله مردم کردستان

توسعه صنایع، معاون و بخش کشاورزی کردستان بدون راه آهن امکان پذیر نیست

سید کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کردستان یکی از قطب‌های معدنی و کشاورزی کشور بوده و سالانه هزاران تن انواع محصولات در عرصه معدن و همچنین صدها هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: متأسفانه وضعیت راه‌های استان برای حمل این کالاهای تولیدی مناسب نیست و خطوط هوایی استان نیز تقریباً تعطیل هستند لذا تنها با تکیه بر حمل و نقل ارزان و مناسب ریلی می‌توان این کمبودها را در زمانی کوتاه جبران کرد.

حسینی تصریح کرد: بدون شک تکمیل راه آهن کردستان و اتصال این استان مستعد به خطوط ریلی سراسری می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی و ارتقای معیشت در این منطقه داشته باشد.

وی افزود: تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا و حتی استان‌های صنعتی و توانمند کشورمان از ظرفیت خطوط ریلی به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند و بدون شک با اتصال کردستان به خطوط ریلی سراسری و بین المللی در آینده‌ای نزدیک شاهد نقش آفرینی هرچه بیشتر تولیدکنندگان و صنعت گران این استان در عرصه‌های اقتصادی خواهیم بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار