کد خبر: ۹۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ ولادت، کمترین جمعیت سالمند و رتبه دوم ازدواج را در کشور دارد.

رضا راحت دهمرده امروز در گفت‌وگو با  آرانیوزدر زاهدان اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت سیستان و بلوچستان بیش از 3 میلیون نفر ثبت شده که سهم آن از جمعیت کشور 3 و هفت دهم است، از لحاظ نرخ سنی جمعیت، با 2.3 دهم رتبه نخست را داریم.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کمترین جمعیت سالمند را داریم، افزود: در این استان بالاترین جمعیت جوان را داریم که 66 و 7 دهم درصد زیر 30 سال سن دارند و میتواند برای توسعه استان مفید باشد.

این مسؤول افزود: از نظر وقایع چهار گانه بالاترین نرخ ولادت در کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است، در این استان از نظر جمعیتی مشکلی نداریم، اگر چه در مجموع روند نرخ ولادت رو به کاهش است اما هنوز رتبه نخست را داریم.

وی بیان کرد: در بحث ازدواج در بین استانهای کشور در بحث ازدواج رتبه دوم را بعد از خراسان شمالی داریم که اگر ازدواج های مناطق روستایی و عشایری نیز به موقع ثبت شود می توان گفت رتبه نخست ازدواج در کشور از آن سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: به لحاظ میانگین سن ازدواج، پایین ترین سن ازدواج مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی یکی از دلایل کاهش نرخ ولادت را ازدواج دیر هنگام عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه اقدامات لازم برای تسهیل ازدواج فراهم شود که اقدامات لازم توسط دفتر امور بانوان استانداری در حال انجام است.

این مسؤول ادامه داد: با این حال خانواده های 5 خانوار به بالا مربوط به این استان با 34 / 9 دم درصد است و در کشور بیش از 14 درصد است، نرخ باروری در کشور یک و نیم و در سیستان و بلوچستان، 3 و دو درصد است.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان کودک همسری به آن عنوان که در فضای مجازی تبلیغ شده نیست، بدون گواهی حکم رشد و رضایت ولی هیچ ازدواجی زیر سن قانونی ثبت نشده است.

دهمرده بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال، 7 هزار و 77 وام ازدواج ثبت شده است که نسبت به سال گذشته کاهش ثبت ازدواج داریم، همه ارگان ها باید برای ثبت ازدواج در روستاها و مناطق عشایری تاکید و فرهنگ سازی کنند، اطلاع رسانی کنند تا ازدواج ها ثبت شود.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان بیان کرد: درصدی از ازدواج هایی که ثبت نمی شود نیز مربوط به ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است که از آن آماری نداریم و ثبت نمیشود، که حقوق بانوان و فرزندان بعضا تضییع میشود و به مبحث فاقدین شناسنامه نیز دامن می‌زند.

نظرشما
پربازدیدها