کد خبر: ۹۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
البرز - مسئولان برای ساماندهی آشفته‌بازار اجاره‌بها تشدید نظارت بر بنگاه‌های املاک البرز را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اقدامی که برای اثرگذاری باید با جدیت بیشتری اجرایی شود.

آرانیوز - گروه استان‌ها: رشد اجاره‌بها امروز به معضل بزرگی برای برخی از مستأجران تبدیل شده است، معضلی که باید هرچه سریع‌تر برای حل آن راه‌کاری عملی اتخاذ شود، این روزها که فصل جابه‌جایی‌ها محسوب می‌شود این قشر با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستند و افزایش اجاره‌بها بدترین خبر برای آنها محسوب می‌شود. ساماندهی این معضل هر ساله در دستور کار دولت قرار می‌گیرد اما هیچ وقت خروجی مطلوبی را که به نفع همه طرفین باشد نداشته است.

مستأجران گلایه‌مند

یک خانم مسن که در یکی از بنگاه‌ها املاک به دنبال خانه می‌گردد، می‌گوید: صاحب خانه کرایه را یک میلیون تومان بیشتر کرده است تنها درآمد من یک مستمری است و توان این افزایش را ندارم، مسئولان هم برای این مشکل کاری نمی‌کنند من باید این پول را کجا تأمین کنم.

تلاش برای ساماندهی آشفته بازار اجاره بها/ تشدید نظارت بر بنگاه‌ها

مرد جوانی هم که به آگهی اجاره‌خانه نصب‌شده روی شیشه یکی از مشاوران املاک نگاه می‌کند، می‌گوید: مسئولان همواره شعار ازدواج جوانان را می‌دهند و می‌گویند که بروید ازدواج کنید، در حالی که جوانان به لحاظ مالی در فشار هستند و ازدواج نمی‌کنند، اگر به قیمت‌های اجاره‌ها نگاه کنید می‌بینید یک جوان که حتی کار هم دارد نمی‌تواند این پول‌ها را بدهد، چراکه دیگر پولی در ماه برای او نمی‌ماند، یعنی باید همه حقوق خود را خرج اجاره خانه کند.

ورود دستوری دولت

دولت برای حل این مشکل در ستاد تنظیم بازار با بررسی بسته سیاستی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان‌ها را تعیین کرد. بر این اساس سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به اجاره بهای در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد کند. همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شده به انعکاس و معرفی واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات مطابق قانون اقدام کند.

تشدید نظارت بر بنگاه‌های املاک البرز

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز با اشاره به تصمیم سران قوا درباره ساماندهی اجاره بهای مسکن اظهار کرد: این امر یکی از دغدغه‌های مسئولان است، به ویژه اینکه برخی اقدام به افزایش غیرقانونی اجاره‌بها کرده‌اند.

وی بیان کرد افزایش اجاره‌بها بیش از ۲۵ درصد در کلانشهرها غیرقانونی است و در این راستا از اتحادیه‌های ذی‌ربط خواسته‌ایم نظارت جدی بر این امر انجام دهند

استاندار البرز متذکر شد: اقدامات ویژه‌ای را برای کنترل و نظارت بر مشاورین املاک در استان را در دستور کار داریم.

امیر جاویدپور، معاون عمرانی استاندار البرز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با جدیت، ممارست و پیگری حتماً این مصوبه را اجرایی می‌کنم و اگر کسی تلف کند حتماً برخورد قانونی با وی صورت خواهد گرفت.

تلاش برای ساماندهی آشفته بازار اجاره بها/ تشدید نظارت بر بنگاه‌ها

بر اساس این مصوبه سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شده است تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش اجاره‌بها را رعایت نکنند برخورد کند، در این زمینه حسین اسپفیدانی، معاون اتحادیه مشاورین املاک البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مشاوری که برخلاف این مصوبه عمل کند متخلف محسوب و جریمه سنگین می‌شوند، همچنین مستأجران می‌توانند مشاورین املاک را معرفی کنند.

مصوبه‌ای با اما و اگر

مریم قمی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این مصوبه جای کار بسیاری دارد موارد را هم برای مشاورین املاک، هم برای مردم و هم برای دستگاه‌های نظارتی به صراحت اعلام بکنند نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها باید به ادارات مرتبط اعمال شود و هر دستگ‌اه باید بداند که چگونه و به چه نحوی در این راستا رفتار کند.

وی بیان کرد: در صورتی که این امر صورت نگیرد این مصوبه موفق نخواهد بود و به درستی اجرایی نمی‌شود.

از نظر مشاوران املاک استان البرز این مصوبه دارای ابهامات زیادی است و نقاط کور فراوانی دارید، یکی از آنها می‌گوید: این امر بر چه مبنایی صورت گرفته و آیا این امر کارشناسی شده است، مثلاً برخی از مالکین اظهار می‌کنند که این اجاره‌بها تنها منبع درآمد آنها است و نسبت به این ۲۵ یا ۲۰ درصد تمکین نمی‌کند. به طور حتم به این صاحب خانه نمی‌شود فشار زیادی وارد کرد.

تلاش برای ساماندهی آشفته بازار اجاره بها/ تشدید نظارت بر بنگاه‌ها

وی می‌افزاید: یکی دیگر از معضلات این طرح مربوط به برخی از خانه‌هایی است که تا به حال اجاره نرفته و برای نخستین بار قرار است اجاره برود. این امر یکسری معضلات را ایجاد می‌کند صاحب خانه‌ها نرخ اجاره‌بها را بالا می‌گیرند چون می‌دانند نظارت و طرحی پشت آن نیست و محدودیت ۲۰ و ۲۵ درصدی بر آن اعمال نمی‌شود و با این کار عرف اجاره‌بها در منطقه را هم زیاد می‌کنند که منجر به نارضایتی دیگر صاحب‌خانه‌های که نتوانستند اجاره را بالا ببرند می‌شود.

یکی دیگر از مشاوران املاک می‌گوید: خود من مستأجر هستم و صاحب‌خانه قبل از این مصوبه اجاره‌بها را تا ۵۰ درصد زیاد کرده است، الان نم‌دانم تکلیف من چه است و آیا می‌توانم این ۲۵ درصد بیشتر را پس بگیرم یا نه؟ قطعاً دولت باید برای این مشکلات نیز راه حلی را می‌اندیشید تا برخی از مردم دچار مشکل نشوند.

ساز ناکوک اجاره‌بها کوک می‌شود؟

اگرچه دولت به دنبال با دادن طرح به دنبال کوک کردن ساز ناکوک اجاره‌بها است اما عملی شدن این امر نیاز به جدیت دستگاه‌های نظارتی داد، امری که شاید با وجود جدیت مسئولان اما به صورت جدی صورت نگرفته است. اگرچه برای مدیریت هرچه بهتر این مصوبه سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور هم به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد اما اجرایی شدن این مصوبه به دو نکته مهم نیازمند است اول اینکه صاحب‌خانه‌ها هوای مستأجران را داشته باشند و و دوم اینکه مشاورین املاک منافع دو طرف را در نظر بگیرند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار