کد خبر: ۹۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برای خروج از ارائه خدمات کلیشه‌ای و ارائه خدمات در پارک دانشجو در کتابخانه بدون کتاب هستیم که محقق شده است.

  به گزارش آرانیوز از زنجان، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تکریم «امیرعلی نیک‌بخش» و معارفه «محمد رضاخانی» برگزار شد.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی کتابخانه عمومی، دسترس‌پذیر بودن آن برای همه مردم است، گفت: همچنین نقش بی‌بدیل کتابخانه در ایجاد پایداری اجتماعی موثر است.
باقر میر عبداللهی با بیان اینکه کار در ‌کتابخانه یک فریضه فرهنگی است و کار در این حوزه شرافت و احترام دارد، افزود: کتابخانه یک محل امن فرهنگی برای خانواده‌هاست.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه محل ارائه خدمات کتاب محور است، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این نهاد بازتعریف ارائه خدمات جدید است.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه لزوما محل عضویت و امانت نیست، بلکه کتابخانه محل ارائه خدمات کتاب محور و هر خدمت دیگری که در حوزه فرهنگ بگنجد، است.
وی با اشاره به اینکه برای خروج از ارائه خدمات کلیشه‌ای و ارائه خدمات در پارک دانشجو در کتابخانه بدون کتاب هستیم که محقق شده است، گفت: طبق آخرین آمار در حال حاضر 3 هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعال است که ۲ هزار و ۷۰۰ باب از آنها متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مابقی کتابخانه‌های مشارکتی مستقل است.
میر عبداللهی اظهار داشت: بر اساس برآوردها به حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کتابخانه عمومی دیگر در سطح کشور احتیاج داریم تا مطلوب نهایی، محقق شود.
معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان هم با اشاره به اینکه وضعیت کتابخوانی خوب نیست و سرانه  کتابخوانی نیاز به تقویت دارد، گفت: در عصر انفجار اطلاعات و جایگزین‌هایی که ایجاد شده است، متاسفانه کتاب محجور مانده و مورد کم مهری قرار گرفته است.
ابوالفضل رفیعی با اشاره به اینکه کشور ما داعیه‌دار تمدن و فرهنگ است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از فرهنگ مربوط به کتاب است پس باید به این موضوع توجه ویژه کنیم.
وی افزود: موضوع دیگر محتوای کتاب‌هاست که زمینه گرایش و اندیشه را ایجاد کنیم که خروجی آن ایجاد زمینه و متناسب با گرایش‌های ملی باشد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان نیز با اشاره به اینکه قبلا برنامه این بود که ساختمان‌هایی ساخته شود که تبدیل به قرائت‌خانه کتاب شود، تصریح کرد: اما مهمتر از این موضوع باید برنامه این باشد که به دنبال افزایش مطالعه باشیم.
حسین نجفی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی به اندازه کافی ساختمان ساخته شده است و نیاز نیست دوباره در این زمینه نیرو بگذاریم، اضافه کرد: ما نیازمند هستیم که اسناد تاریخی زنجان را در جایی حفظ کنیم جایی که تاریخ غنی دارد.
مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به افتتاح و راه اندازی 10 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی گفت: همچنین 4 باب ساختمان توسط خیرین ارجمند به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

 

راه‌اندازی 2 باب کتابخانه سیار روستایی در زنجان
امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به ساخت بزرگترین کتابخانه خیر ساز گفت: همچنین طی سنوات گذشته 2 باب کتابخانه عمومی مشارکتی با همکاری ادارات و سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی همچنین از راه‌اندازی 2 باب کتابخانه سیار روستایی به منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاییان در شهرستان‌های ابهر و طارم با مشارکت مالی بانک ملت در تامین 2 دستگاه خودرو نیز خبر داد و افزود: شروع عملیات اجرایی و احداث پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی زیتون شهرستان طارم  با 60 درصد پیشرفت فیزیکی، شهید مدرس خرمدره با 30 درصد پیشرفت، کتابخانه مرکزی شهرستان ابهر با 10 درصد پیشرفت نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است.
مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: راه‌اندازی 3 باب کتابخانه عمومی خانه محله با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی در شهرک‌های نجف آباد، اسلام آباد شهرستان زنجان و حسین آباد شهرستان ابهر نیز از سایر فعالیت‌هایی است که در باب افزایش سرانه مطالعه انجام شده است.

 

بیشترین فرمایشات ایشان درباره کتاب است
مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه اهمیت کتاب را هیچ کس به اندازه مقام معظم رهبری نمی‌داند، اظهار داشت: بیشترین فرمایشات ایشان درباره کتاب است و ایشان در این زمینه دغدغه دارند.
محمد رضاخانی گفت: انقلاب اسلامی پس از امام راحل مرهون مقام معظم رهبری است و برای پی بردن به اهمیت کتاب باید به فرمایشات ایشان توجه کنیم.
وی با اشاره به پیشینه پر افتخار استان زنجان گفت: زنجان مشاهیر زیادی دارد، از همین رو ضرورت دارد که در ساخت کتابخانه مرکزی مرکز مشاهیر نیز ساخته شود که برای آیندگان بماند.
رضاخانی افزود: نکته بعدی این است که در هر جایی امکانات خوب است، ولی نیروی انسانی مهمتر است.
وی افزود: نیروی انسانی همین کتابداران هستند که سرمایه عظیمی محسوب می‌شوند و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی هم به آنها ارائه دهیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار