کد خبر: ۹۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از خطر طغیان کرم خاردار و کرم غوزه در مزارع پنبه این استان خبر داد و از کشاورزان درخواست کرد نسبت به پایش مزارع خود اقدام کنند.
مهار ملخ‌های بومی در استان فارس/ خطر طغیان آفت مزارع پنبه را تهدید می‌کند

به گزارش آرانيوز از شیراز، از آنجا ک اقتصاد استان فارس برپایه کشاورزی بنا شده با وجود خشکسالی‌ها و تهدید این بخش از جامعه حفظ وضع موجود می‌تواند در بهبود شرایط به ویژه وضعیت روستائیان میسر باشد که حفظ اراضی کشاورزی از آفات از این دست اقدامات است. 

ملخ‌های بومی، ملخ‌هایی هستند که در داخل کشور وجود دارند و گونه‌های مختلفی از جمله ملخ مراکشی، ملخ ایتالیایی، ملخ پیشانی سفید و ملخ اسفنگونوتوس دارد.ملخ‌های بومی شبیه ملخ‌های صحرایی نیستند که مهاجر باشند و از یک قاره به قاره دیگر مهاجرت کنند اینها به شکل بومی هستند  و به صورت دوره‌ای هر چند سال یکبار جمعیتشان زیاد می‌شود؛ اما مثل ملخ صحرایی می‌توانند دسته تشکیل دهند و در مواقع خشکسالی این دسته‌های ملخ به سمت مزارع حرکت کنند.

در استان فارس نیز گونه‌های بومی ملخ دیده شده و از 24 فروردین‌ماه امسال مبارزه با آنها در استان آغاز شده است که تا پایان خردادماه نیز ادامه داشت و امروز جاوید عباسی، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از مهار ملخ‌های بومی در این استان خبر داد. 

به گفته وی در سال جاری در سطحی بالغ بر 13 هزار هکتار با این آفات مبارزه شد در حالی که طغیان ملخ‌های مراکشی، شاخک بلند پیشانی سفید و اسفنگونوتوس نسبت به سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. 

عباسی با بیان اینکه با پایش مستمر کانون‌های تخم‌ریزی ملخ‌های بومی و مبارزه به موقع با این آفات خسارتی به مزارع و باغ‌های استان فارس وارد نشد، بیشترین سطح مبارزه را در شهرستان کازرون و در مساحتی بالغ بر 10 هزار هکتار اعلام کرد. 

به گفته وی امسال با ملخ‌های بومی در کازرون، خرامه، ممسنی، فسا، زرین دشت، نی‌ریز و اقلید مبارزه شد و در سطحی بالغ بر 400 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، باغی و زراعی این استان ردیابی شدند.

خطر طغیان آفات پنبه در فارس

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین از خطر طغیان کرم خاردار و کرم غوزه در مزارع پنبه این استان خبر داد و از کشاورزان درخواست کرد نسبت به پایش مزارع خود اقدام کنند. 

به گفته وی مزارع شهرستان‌های داراب، زرین دشت، فسا ، لارستان و استهبان در معرض خطر بیشتری از مزارع سایر شهرستان‌های استان فارس قرار دارند و پیش بینی می‌شود تا پایان مرحله داشت پنبه هر 20 تا 30 روز جمعیت آفات مذکور طغیانی شود. 

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس معتقد است که با توجه به اینکه سطح زیر کشت پنبه در این استان 19000 هکتار پیش‌بینی شده و بی‌توجهی نسبت به پیشگیری می‌توان خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند. 

براساس این گزارش لاروهای کرم خاردار به رنگ قهوه‌ای و دارای برآمدگی به شکل خار در پشت بدن و لاروهای کرم غوزه به رنگ سبز زیتونی تا قهوه‌ای با چهار نوار تیره در پشت بدن است. لاروهای این حشرات قبل از تشکیل غوزه از جوانه انتهایی و در مراحلی بعدی از گل‌ها و غوزه‌ها تغذیه و موجب ریزش گل‌ها و غوزه‌ها و باز نشدن آنها می‌شوند.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار