کد خبر: ۹۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
آرانیوز گزارش می‌دهد:
قیمت مس که از ابتدای ماه جاری میلادی روند نزولی به خود گرفت، در آخرین روز معاملات بورس لندن ۲۹۷ دلار دیگر کاهش یافت و با نرخ ۸۲۸۰ دلار در کف ۸ ماهه نشست. در بازار ایران نیز فلز سرخ در پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر قرار دارد و در هر تُن ۸۳۲۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت مس در کف ۸ ماهه/ هجوم متقاضیان برای خرید فلز سرخ

به گزارش آرانیوز، قیمت مس در کف چند هشت اخیر قرار گرفت. هر تُن فلز سرخ که در ابتدای ماه میلادی روی قله ۹۶۰۰ دلار قرار داشت، به یکباره با سقوط آزاد مواجه شد. در هفته‌ای که گذشت این فلز با قیمت ۸۲۸۰ دلار در بورس لندن به کار خود پایان داد

تنها در یک روز، یعنی جمعه، سوم خرداد (۲۴ ژوئن)، قیمت مس در بورس لندن افت ۳٫۵ درصدی، معادل ۲۹۷٫۵ دلار، را پشت‌سر گذاشت. این روند نسبت به یک هفته پیش از آن سقوط ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار زیر هم مشخص است قیمت مس در کمتر از یک ماه بیش از ۱۳۲۰ دلار کاهش داشت. این کاهش قیمت، البته هجوم متقاضیان برای خرید فلز سرخ را به دنبال داشت.

قیمت مس در کف ۸ ماهه/ هجوم متقاضیان برای خرید فلز سرخ

سقوط قیمت مس در ایران

بازار فلز سرخ در ایران هم مقاومت چندانی از خود نشان نداد و قیمت مس به دنبال سقوط جهانی آن، فرو ریخت. بررسی‌ها حاکی از آن است که در یک ماه گذشته این فلز افت ۱۱ درصدی داشته است. اما این سقوط آزاد در یک هفته اخیر سرعت بیشتری به خود گرفت و حدود هفت درصد عقب نشست.

بدین ترتیب در بازه مورد بررسی قیمت هر تُن مس در ایران در کف ۸۳۲۵ دلار آرام گرفت. در ایران نیز تقاضا برای خرید این فلز روند افزایشی دارد.

متغیرهای کلان مؤثر بر قیمت مس

در شکل‌گیری نوسانات اخیر بازار مس عوامل مختلفی دخالت داشته‌اند. ازجمله این متغیرهای کلان تأثیرگذار می‌توان به تداوم جنگ روسیه و اوکراین اشاره کرد. متعاقب این جنگ بحران کامودیتی‌ها شکل گرفت و مس هم نتوانست به‌عنوان یک استثنا در این زمینه عمل کند. البته آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند احتمالاً رفته‌رفته سایه این جنگ از سر بازار فلزات برداشته شود.

افزایش چشمگیر نرخ تورم در کشورهای توسعه‌یافته و رکوردشکنی این شاخص در برخی کشورها نیز فشار جدیدی را متحمل بازار کرد. رشد تورم منجر به افزایش نگرانی‌ها مبنی بر رکود بازار فلزات و ادامه ریزش قیمت مس شد. البته این کشورها با بالابردن نرخ بهره بانکی و فشار بر افزایش عرضه نفت تا حدودی از این نگرانی‌ها کاستند.

هر چقدر هم که متغیرهای دیگر اثر کوتاه‌مدتی از خود بر جای گذارند، گویا قرار نیست ریشه کرونا از بازارها برچیده شود. پس از گذشت ۲٫۵ سال از پیدایش کووید-۱۹، دولت چین بار دیگر نسبت به بازگشت آن هشدارهایی مطرح کرد. هشدارهایی که تا قرنطینه برخی از شهرها هم فرا رفت و رئیس‌جمهوری چین را به ادای سخنانی درباره خداحافظی با رشد اقتصادی واداشت. این روند علاوه بر اینکه خرید مس توسط چین را به حداقل رساند، ریسک معاملات مس در بعد جهانی را هم بالا برد. چنانکه دیگر بسیاری از فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت مس حداقل در آینده‌ای نزدیک بیم زیادی نشان می‌دهند.

شوک‌های داخلی صنعت مس و آینده آن

گذشته از عوامل کلان اقتصادی و سیاسی، صنعت مس به‌طور هم خاص چند شوک را تجربه کرد. ازجمله مؤلفه‌های اثرگذار می‌توان به کاهش فعالیت تولیدکننده‌های بزرگ در هند اشاره کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که شیلی و پرو به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های معدنی مس عرضه خود را کاهش دهند. زیرا آن‌ها با خطر اعتصابات سراسری کارگران در اعتراض به شرایط زیست‌محیطی مواجه هستند.

گرچه طبق روال، کاهش عرضه باید به افزایش قیمت مس منجر شود، اما اکنون ریسک افت تقاضا، وزن تعیین‌کننده‌تری نسبت به عرضه دارد. از سوی دیگر، آینده بازار مس تا حد زیادی به سیاست‌گذاری چین پیوند خورده است. در صورتی که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان از برنامه کووید صفر خارج شود، فعالان بازار می‌توانند منتظر بازگشت ارزش مس به مدار صعودی باشند.

این شرایطی است که در بازار سایر فلزات هم کم و بیش مشاهده می‌شود. ازجمله صنعت آلومینیوم شرایط مشابهی را پشت سر می‌گذارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار