کد خبر: ۹۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
گروه استان‌ها- استاندار قزوین گفت: با وجود اینکه استان قزوین بیشتر از سرانه جمعیتی و مساحت خود محصولات کشاورزی و غذا تولید می‌کند، اما سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان پایین است.
سهم کشاورزی از تولیدناخالص داخلی استان قزوین پایین است

به گزارش آرانيوز از قزوین، محمدمهدی اعلایی بعدازظهر امروز در همایش انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی استان قزوین که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه استان قزوین بیشتر از سرانه جمعیتی و مساحت خود محصولات کشاورزی و غذا تولید می‌کند، اما سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان پایین است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است و سهم بیشتر در این حوزه را صنعت دارد و این عدد زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم 88 درصد مصرف سالیانه آب در استان قزوین مربوط به بخش کشاورزی است و به همین خاطر می‌گوییم که نرخ بهره‌وری آب در استان قزوین اندک است.

اعلایی با بیان اینکه آب مهمترین منبع برای تولید محصولات کشاورزی و غذایی محسوب می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر هم با توجه به بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی منابع آبی در استان قزوین به شدت محدود شده، باید نرخ بهره‌وری از آب به بالاترین حد ممکن رسیده و با مصرف حداقلی آب تولید حداکثری محصولات کشاورزی و کالاهای اساسیی را داشته باشیم.

طرح بازار آب به هدررفت آن پایان می‌دهد

رئیس شورای حفظ منابع آبی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح بازار آب در استان قزوین گفت: مطابق این طرح هر تولیدکننده‌ای که آب بیشتری نیاز دارد،‌ می‌تواند آب مورد نیازش را از این بازار تهیه کند. بنابراین با اجرای این طرح آب دیگر یک کالای کم‌ارزش نیست و به همین خاطر بهره‌برداران تلاش می‌کنند بهترین استفاده را از آب داشته باشند.

اعلایی از راه‌اندازی سازمان فروش آب در استان خبر داد و افزود: در این طرح اشخاصی هم که سهمیه آب در حوزه‌های مختلف دارند، می‌توانند آب مازاد بر نیاز خود را به سایر افراد واگذار کنند و از این طریق صاحب درآمد بشوند. بنابراین در این طرح صاحبان آب هم از این منبع حیاتی محافظت خواهند کرد، چرا که برای آنها ارزش اقتصادی خواهد داشت.

وی همچنین به مصوبات سفر ریاست‌جمهوری برای توسعه کشاورزی استان اشاره کرد و ادامه داد: در قالب این مصوبات مساحت شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان تا 1500 هکتار افزایش می‌یابد و همچنین ضمن احداث سدهای مخزنی برای ذخیره آب نسبت به احداث شبکه‌های آب‌رسانی سدهای بالاخانلو و نهب هم اقدام خواهد شد.

کمبود تکنیسین کشاورزی در کشور

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور هم در این همایش ظهور 10 کشاورز نمونه ملی در استان قزوین را یکی از موفقیت‌های این استان دانست و گفت: قزوین با وجود ابعاد و اندازه کوچک خود 10 کشاورز از مجموع 170 کشاورز برتر کشور را در اختیار دارد و سایر استان‌ها هم باید به تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی اهمیت بدهند.

علی‌اکبر مؤیدی با اشاره به ضرورت دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی اضافه کرد: تنها راه رسیدن به توسعه پایدار در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان و علم‌محور کردن زراعت و باغبانی است تا بتوان بهترین استفاده را از ظرفیت‌های محدود آب و خاک انجام داد و محصولاتی را کشت کرد که در درازمدت مانع تخریب منابع آبی و خاکی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه کشاورزی تکنیسین و افراد فنی کم داریم، تصریح کرد: به جای پرورش انبوه مهندس و کارشناس باید افراد کاردان در این بخش پرورش دهیم و به همین خاطر باید نسبت به مهارت‌افزایی کشاورزان در دانشگاه‌ها توجه جدی شود.

مؤیدی ادامه داد: در طول چند سال اخیر شبکه‌های مجازی برای تولید برنامه‌های ترویجی در حوزه کشاورزی ایجاد کردیم که استان قزوین هم در تولید این برنامه‌ها مشارکت کرده و البته بسیاری از زراعان و باغداران ما از کیفیت و محتوای این برنامه‌ها راضی نیستند که باید در این بخش نهایت کیفیت و دقت را به کار بگیریم.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار