کد خبر: ۹۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
جامعه اسلامی مهندسین در بیانیه‌ای پرهیز از ایجاد یاس و ناامیدی و دمیدن امید در روح جامعه را یک تکلیف دینی و وظیفه ملی دانست و همه مسئولان، صاحبان تریبون و اصحاب قلم را به پیروی از دستور رهبر انقلاب در این باره فراخواند.

جامعه اسلامی مهندسین: پرهیز از ایجاد یاس و دمیدن امید در جامعه تکلیف دینی و وظیفه ملی است

به گزارش آرانیوز پانزدهمین مجمع سراسری جامعه اسلامی مهندسین با حضور مقامات کشوری با سخنرانی محمدرضا باهنر دبیرکل این حزب صبح امروز پنجشنبه (۲ تیر) در مجتمع فرهنگی ورزشی آدینه برگزار شد.

* بیانیۀ پانزدهمین مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین

به گزارش فارس در پایان پانزدهمین مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین بیانیه ای این تشکل سیاسی قرائت شد.

متن این بیانیه در ادامه آمده است:

خدای بزرگ را شاکریم که بار دیگر جلوه‌ای از همدلی و همراهی اعضای یکی از با سابقه‌ترین احزاب سیاسی کشور یعنی جامعۀ اسلامی مهندسین در قالب برگزاری پانزدهمین مجمع عمومی این تشکل رقم خورد. بیش از 30 سال از عمر جامعۀ اسلامی مهندسین می‌گذرد و در این سالهای پر فراز و نشیب همواره سعی نموده‌ایم که پاسدار ارزشهای انقلاب اسلامی باشیم و در مسیر ولایت و رهبری گام برداریم. درایامی که خاطرۀ شهادت الگوی تشکیلات اسلامی و انقلابی یعنی شهید دکتر بهشتی و یارانش در عملیات تروریستی منافقین در یادهاست، شایسته است که به روح بلند شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و سایر شهدای گلگون کفن ایران اسلامی درود بفرستیم و لعنت ابدی را از خدای متعال برای قاتلان آن شهدای به خون خفته، مسالت داریم.

مجمع پانزدهم که با شعار« گام دوم، پیشرفت اقتصادی و ارتقاء سرمایه اجتماعی » آغاز به کار نمود، درحالی به پایان می‌رسد که تاکیدات وافر همۀ اعضا را در سالهای گذشته بر لزوم وجود احزاب فراگیر در نظام مردم سالاری دینی همراه داشته است. اکنون به صراحت می‌توان گفت نقش احزاب در چارچوب نظام مردم سالاری دینی اگر به درستی خواسته و پرداخته شود نقشی بی‌بدیل است. موکدا گفته‌ایم که حزب جایگاه تربیت حکمرانان است و اگر چه دانشگاه‌ها متخصصان را تربیت می‌کنند لکن این احزاب هستند که نقش کادرسازی، جانشین پروری و در یک کلام پرورش مدیران و حکمرانان را بایستی ایفا نمایند. انتظار داریم که مسئولین امر به این موضوع بیش از پیش توجه داشته و ضمن آسیب شناسی عدم حضور احزاب فراگیر در ادارۀ جامعه، براساس قوانین موجود و قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه تری برای احزاب پاسخگو، چارچوب مدار، فراگیر و قدرتمند در سپهر سیاسی کشور قائل شوند.

باعنایت به محورهای مهم این مجمع و مباحث مطرح شده پیرامون شعار مجمع، بیانیۀ ذیل به استحضار اصحاب گرانقدر رسانه و آحاد ملت عزیز و سرافراز ایران می‌رسد.

بخش اول - حوزۀ داخلی:

خردادماه سال 1400 نوید برگزاری سیزدهمین دورۀ اتنخابات ریاست جمهوری را به همراه داشت. مردم عزیز ایران علیرغم مشکلات اقتصادی، تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس منحوس کرونا به پای صندوق‌های رای رفتند و با پذیرش برنامه ها و سخنان ارائه شده از سوی آیت ا... ابراهیم رئیسی وی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران در دورۀ سیزدهم انتخاب کردند. دولت سیزدهم درحالی فرمان امور اجرایی کشور را تحویل گرفت که مشکلات بسیاری در حوزه های گوناگون وجود داشت.

حضور در متن مردم و نزدیکی و همنشینی با ملت و بودن در میدان، عنصری مطلوب در ویژگی های رئیس دولت و سایر دولتمردان سیزدهم است. همچنین بنا به گفته رئیس محترم جمهور، بزرگترین ابرپروژه دولت، دمیدن امید در قلب و جان ملت است. جامعه اسلامی مهندسین که خود از حامیان نامزدی آیت ا... رئیسی بود. حمایت از دولت را  وظیفه‌ای ملی و تشکیلاتی می‌داند اما نقدهای منصفانه و عالمانه را وسیله ترقی و پیشرفت دولت دانسته و انتقادات و پیشنهادات خود را با در نظر گرفتن رسالت تشکیلاتی خود برای تعالی ایران عزیز به انحاء مختلف به سمع و نظر خادمان ملت در قوای  سه‌گانه و علی‌الخصوص در دولت می‌رساند و شایسته است که دولت محترم و همۀ دست اندرکاران قوای سه گانه پذیرای نصایح و نقدهای دلسوزان این عزیز باشند.

با بررسی و تحلیل فضای سیاسی کشور به جرات می توان گفت که اکنون قوای سه گانه بیشترین همراهی و هم زبانی را در طول سالهای پس از انقلاب دارند. شایسته است که اولا شکر گذار این نعمت گرانقدر بوده و ضمن استفاده از اختیارات قانونی خود حسب قانون اساسی، از هر حادثه‌ای که زمینۀ اختلاف بی‌مورد میان قوای  سه‌گانه را پدید می‌آورد اجتناب ورزند و ثانیا از این فرصت گرانقدر، برای اتخاذ تصمیماتی که منافع بلند مدت کشور را تامین می کند استفاده نمایند. چرا که تصمیمات بزرگ جز در سایۀ همدلی و همکاری همۀ قوا امکان پذیر و میسور نخواهد شد.

در این بین یکی از تصمیمات مهم و البته خطیر دولت و مجلس، موضوع مردمی سازی یارانه هاست. اگر چه ایران کشوری غنی و برخوردار از مواهب الهی است اما متاسفانه نظام توزیع امکانات در کشور مطلوب نبوده و متاسفانه تولید کننده و مصرف کننده ناراضی و بیت المال نیز آسیب پذیر از این نوع مصرف انرژی و توزیع یارانه گردیده است.

تصمیم مهم و شجاعانه دولت اولا مورد حمایت این تشکل قرار دارد و ثانیا مقتضی است در اجرای این سیاست هم از نظر کارشناسان بهره‌ وافی برده شود و هم بدون شتابزدگی ابعاد مختلف کار سنجیده و برای نظام‌های جایگزین و وضعیت معیشتی مردم علی‌الخصوص اقشار آسیب پذیر، برنامه‌های جبرانی صحیح، منسجم و عملی در نظر گرفته شود.

شایسته است عملیات مرتبط با این تصمیم در جلسات سران قوا با هماهنگی کافی تحت کنترل و نظارت باشد. با عنایت به اهمیت برنامه هفتم توسعه در بسترسازی گام دوم انقلاب، جامعه اسلامی مهندسین از مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس شورای اسلامی می خواهد در تصویب برنامه هفتم توسعه کوشا بوده و از نظرات کارشناسان خبره بهره گیرند.

در حوزۀ مسائل عمرانی نیز لازم است توجه ویژه‌ای به موضوع اقتصاد مسکن در کشور شود. حوادث غم باری مثل پلاسکو و آبادان و ... نشان داد که اهمال کاری و خدعه در این امر مهم چقدر می‌تواند حادثه ساز بوده و خانواده‌های بسیاری را به سوگ عزیزانشان بنشاند. جامعۀ اسلامی مهندسین در قامت یک تشکل مهندسی از تمامی ارکان ذیربط علی‌الخصوص شهرداری‌ها، ادارات راه و شهرسازی  و سازمان نظام مهندسی می‌خواهد که موضوع مقاوم سازی ساختمانها، ساخت و سازهای ایمن از یک سو و معضل مسکن مخصوصا برای جوانان از سوی دیگر مورد توجه ویژه قرار گیرد. لازم است دولت محترم در این زمینه از نظر تشکل‌های صنفی و مهندسان صاحب نظر نیز بهره‌مند گردد.

 آنچه که تاکنون بیان شد، نقاط قابل بهبودی بود که به نظر این تشکل در سایۀ امید به آینده روشن اصلاح پذیرند. به فرمایش رهبر فرزانۀ انقلاب :"اگر امید نباشد هیچکدام از کارهای بزرگ انجام نمی‌گیرد." معظم له همچنین فرمودند: "امروز جریانی در داخل کشور و خارج کشور وجود دارد برای دمیدن روح یاس به جای دمیدن روح امید." جامعۀ اسلامی مهندسین پرهیز از ایجاد یاس و ناامیدی و دمیدن امید در روح جامعه را یک تکلیف دینی و یک وظیفه ملی می داند و همه مسئولین، صاحبان تریبونها و اصحاب قلم و کنشگران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به پیروی از دستور ولیّ امر فرا می خواند و هر رفتار و گفتاری را از هر جناح و گروهی که بوی ناامیدی و مایوس کردن دهد را محکوم می نماید.

بخش دوم - حوزۀ خارجی:

پس از آن که ترامپ تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران را علی رغم توافقات انجام شده در قالب برجام، بازگرداند، فشار اقتصادی ناجوانمردانه ای به ملت ایران وارد شد. اما ملت ایران قهرمان و سرافراز بر حق خود پافشاری می کرد و اکنون سیاست مداران کاخ سفید در دولت بایدن، در برابر تصمیم مهم رفتن به راه اسلافشان و یا احترام گذاردن به حقوق ملت ایران قرار دارند.

مذاکره کنندگان ایران با انواع تخصص های سیاسی، اقتصادی و حقوقی در ماراتن سخت مذاکره قرار دارند. جامعۀ اسلامی مهندسین ضمن حمایت از تلاشهای دولت و مذاکره کنندگان ایرانی در استیفای حقوق ملت ایران، انتظار دارد که بر مبنای اصول حاکم بر سیاست خارجی ایران یعنی عزت، حکمت و مصلحت، مذاکره کنندگان ایرانی از همۀ تلاش خود برای شکستن سد تحریم های ظالمانه استفاده کنند و طرف های مذاکرات بالاخص کشور های اروپایی بدانند که ملت ایران در این مسیر استوار و پابرجا خواهد ایستاد.

اما گوی سیاست خارجی وجه دیگری نیز دارد و آن حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت است. میراث گرانقدر شهدای بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و آرمان های امام راحل (ره) و استراتژی های رهبر معظم انقلاب، حمایت از مقاومت را بدل به جزء جدایی ناپذیر سیاست خارجی ایران نموده است.

متاسفانه شاهد هستیم که روند عادی سازی روابط برخی دولتهای کشور های عربی با رژیم تروریست جعلی صهیونیستی شتاب گرفته اما سردمداران این کشورها بدانند که با گام نهادن در این مسیر چوب حراج بر آبروی اسلامی  و عربی خود می زنند و رژیم اشغالگر صهیونیستی هیچگاه دوست کشورهای اسلامی نخواهد شد و دامی که استکبار برای کشورهای اسلامی پهن نموده است، غرق کردن آنان در منجلاب این رژیم سفّاک است.

جامعۀ اسلامی مهندسین ضمن حمایت مجدد از مقاومت و آرمان آزادی قدس شریف، سران کشورهای اسلامی را به عبرت آموختن از سرنوشت کسانی که پیش از این در این مسیر حرکت کردند، دعوت می نماید.

بخش سوم - گام دوم انقلاب، جهاد تبیین و ضرورت اصلاح ساختارها:

معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در اولین گام و به پشتوانۀ حمایت ملت ایران، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر مردم سالاری دینی در کشور با رای ملت حاکم ساختند. اگر بخواهیم نگاهی به کارنامۀ جمهوری اسلامی ایران از زاویۀ دفاع مقدس، سازندگی، توسعه و رفاه، پیشرفت های استراتژیک و ... بیاندازیم قطعا طومار بلند بالا و افتخار آمیزی خواهد بود. وقتی به روزهای اول انقلاب نگاه می کنیم می بینیم که یک نهال نوپا بودیم و تازه این نهال را هم اجازه نمی دادند که پابرجا بماند همۀ هجمه ها در این سالها علیه ما صورت گرفت و ما به شکل افتخار آمیزی از درون این همه هجمه ها بیرون آمدیم.

خلف شایسته آن سلف صالح یعنی رهبر معظم انقلاب در سالگرد چهل سالگی انقلاب بیانیه گام دوم را اعلام فرمودند و در آن از ورود به دومین مرحلۀ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی سخن گفتند. رهبر معظم انقلاب در تبیین فاصلۀ میان بایدها و نبایدها با تاکید بر پایبندی کامل به اصول و مرزبندی با رقیبان و دشمنان فرمودند: "بی شک فاصلۀ میان بایدها و واقعیت ها، همواره وجدانهای آرمان خواه را عذاب داده و می دهد، اما این فاصله طی شدنی است و در  چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی شک در آینده، با حضور نسل جوان مومن و دانا و پرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد." زمانی که بین ایده‌آل های ما و واقعیت های جامعه فاصله ای افتاده باشد نشان می دهد که ما در این نقاط باید سرمایه گذاری کنیم.

جامعه اسلامی مهندسین بر این امر استوار است که ما نسبت به آرمان ها و ارزشهایمان دفاع ابدی داریم اما برای پر کردن فاصله بین واقعیت ها و آرمانها باید تلاش کنیم اولا  فارغ از توجیهات و ادله ها خطاهایمان را بشناسیم و ثانیا در صدد اصلاح نواقص و کاستی ها بدون هرگونه شعار زدگی و با رویکرد عملگرایی برآئیم. از دیدگاه این تشکل شاید بتوان از حیث اصلاحات در ذیل گام دوم، اصلاحات را در سه بخش ساختاری، رویکردی و عملکردی مطرح نمود و آن را گامی قرارداد که در آن ضمن حفظ آرمان هایمان واقعیت ها و میدان امروز دنیا را خوب بشناسیم، آنچه را که دست یافتیم و آنچه را که آرمان ماست در جهاد تبیین به خوبی تبیین نماییم و آنگاه عزیمت از واقعیت ها به آرمان ها را نقشه ریزی، طراحی و هدایت کنیم. با تبیین گذشته، بر افتخارات این چهل و اندی سال ببالیم و نسل جوان خود را با این افتخارات آشنا و همراه سازیم و اشکالات گذشته را کاهش و نقاط قوت را افزایش دهیم و از بیشترین انرژی جوانها که پویایی، امیدواری و آرمان گرایی است استفاده کنیم.

بر این باوریم که هیچگاه نمی توان جمهوریت و اسلامیت جمهوری اسلامی را از هم جدا کرد و اگر کسی به بهانۀ جمهوریت نظام بخواهد اسلامیت را تضعیف کند یا بلعکس به این بهانه که می خواهد اسلامیت نظام را حفظ کند، جمهوریت نظام را نادیده بگیرد درواقع به تئوری حضرت امام (ره) و تبیین رهبر معظم انقلاب در باب کلمۀ جمهوری اسلامی، ظلم کرده است.

جامعه اسلامی مهندسین در ذیل گام دوم به اصلاح ساختارها، رویکردها و عملکردها در آغاز چهل سال دوم انقلاب تاکید دارد. حزب یکی از مهمترین لوازم جمهوریت است. متاسفانه در کشور ما عدۀ زیادی از کنشگران سیاسی، منافع حزب را می خواهند اما نمی خواهند هزینه هایش را پرداخت کنند و پس از انتخاب، در اولین فرصت از احزاب تبری می جویند. با این رویکرد دیگر جایی نیست که پاسخگوی عملکرد آنان در 4 سال مسئولیت یا بیشتر باشد. وقتی تخرب رنگ باخت اعتراضات نسبت به عملکرد اشخاص به نظام وارد می شود، وقتی تحزب وجود ندارد، انتهای برنامه های منتخبین مجلس و ریاست جمهوری 4 سال و نهایتا 8 سال خواهد بود و در حالیکه احزاب باید برنامه هایی بر حضور چند ده ساله در جغرافیای سیاسی کشور داشته باشند.

وقتی تحزب شکل نگرفت، رد صلاحیت ها صرفا متوجه شورای نگهبان و نظام خواهد شد و این در حالیست که با وجود احزاب قدرتمند و چارچوب دار می توان همچون بسیاری از کشورها رقابتهای درون حزبی را شکل داد و با سونامی ثبت نام های چندهزار نفری در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شوراها مواجه نشد. وقتی که احزاب در کشور صاحب کرسی باشند آنگاه با تربیت حکمران خوب به جای صرفا متخصصان پزشک و مهندس و ...، متخصص حکمرانی به مجلس و دولت می فرستند.

ما از اصلاح ساختارهایی می گوییم که کشور را برای قدم برداشتن در مسیر گام دوم یاری می نماید. جامعۀ اسلامی مهندسین بر این باور است که کشور را با یک مجلس نمی توان اداره کرد. متاسفانه به دلیل ساختار فعلی ادارۀ کشور، در مجلس بیشتر مطالبات قومیتی، منطقه ای و صنفی منعکس می شود، در حالیکه ما نیازمند  یک مجلس ملی نیز هستیم. مجلسی که در آن نمایندگانش فارغ از پاسخگویی های محلی، بتوانند برای منافع ملی و بلند مدت کشور به راحتی تصمیمات مهم اتخاذ نمایند.

اصول لایتغیر قانون اساسی که مستلزم جمهوریت و اسلامیت نظام است بایستی از هرگونه بازنگری تا ابد مصون بماند و اصول قابل تغییر بایستی متضمن اصلاح بعضی ساختارها و رویکردها باشد که مسیر آن در اصل 77 قانون اساسی تبیین شده است به  اصلاح مواردی همچون نظام انتخابات حزبی، ادارۀ کشور با دو مجلس بوده و پیوستگی نقشه راه مجالس مختلف و دولتهای گوناگون به صورتی باشد که مسیر حرکت به سمت پیشرفت با زیگزالها، خنثی سازی ها و کاهش شدید بهره وری همراه نباشد.

جامعۀ اسلامی مهندسین تاکید دارد که آنچه در این بیانیه ذکر شد بحث ملی است. و نباید در دعواهای جناحی گم و تحریف شود. از همۀ دلسوزان به سرنوشت ایران اسلامی می خواهیم خردورزانه و مدبرانه به نقد و بررسی این نظریه بپردازند.

چنین اصلاحاتی شجاعت و اقدام مدبرانه می خواهد. برای پر کردن فاصلۀ میان واقعیت ها و آرمان ها نگاهمان به مقام عظمای ولایت و سکاندار کشتی نظام جمهوری اسلامی است، عهدمان با امام راحل(ره) و شهدای گلگون کفن پابرجاست، قلبمان به انتظار طلیعۀ صبح فرج و ظهور مهدی موعود (عج) می تپد و قدم هایمان در راه رسیدن به نقطۀ تعالی به فضل و یاری خدای متعال استوار است.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار