کد خبر: ۹۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
وزارت دفاع فرانسه از برگزاری رزمایش هوابرد غیرمنتظره در استونی، کشور واقع در حوزه بالتیک و همسایه روسیه درگیر جنگ با اوکراین خبر داد.

رزمایش غیرمنتظره چتربازان فرانسه در استونی

به گزارش آرانیوز، وزارت دفاع فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح فرانسه یک رزمایش نظامی غیرمنتظره را در استونی انجام داده و بیش از ۱۰۰ چترباز را در این کشور حوزه بالتیک  همسایه روسیه، مستقر کرده است.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «ال‌بی‌سی» در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده است که این عملیات هوایی که سه‌شنبه شب انجام شد امکان پرتاب ۱۰۰ چترباز از «تیپ ۱۱ هوابرد فرانسه» را در منطقه‌ای که توسط سربازان استونیایی محافظت می‌شد، فراهم کرد.

این رزمایش سازماندهی شده در استونی، متحد ناتو، به عنوان یک اقدام همبستگی راهبردی در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین اجرا شد. در بیانیه وزارت دفاع فرانسه آمده است: «عملیات هوابرد توانایی نیروهای مسلح فرانسه برای مداخله، در مواقع اضطراری، و حمایت از یک کشور متحد را نشان می‌دهد.»

فرانسه از اولین کشورهایی بود که پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند گذشته ) ، نیروهای خود را به شرق اروپا فرستاد. اینک حدود ۵۰۰ نظامی فرانسه به عنوان بخشی از نیروهای واکنش سریع ناتو در رومانی مستقر شده‌اند.

فرانسه  از زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، نقش مهمی در تقویت نیروهای ناتو در جناح شرقی ناتو داشته است. در ماه مه، فرانسه یک سامانه دفاع هوایی را در رومانی مستقر کرد که ناتو در این زمینه اعلام کرد: «این سامانه پدافند هوایی می‌تواند از نیروهای فعال در منطقه محافظت کند.»

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در جریان بازدید اخیر از نیروهای فرانسوی مستقر در رومانی، بر تعهد کشورش برای «دفاع از اروپا» تاکید کرد.

به دنبال تشدید تنش‌های کشورهای غربی با روسیه بر سر اوکراین، سه کشور لتونی، لیتوانی و استونی در پیشنهادی مشترک خواستار آن شده‌اند که حضور نظامی ناتو در این منطقه به طرزی قابل توجه تقویت شود.

طبق این پیشنهاد که به طور رسمی علنی نشده، نیروی نظامی متشکل از ۲۰ هزار نیرو باید در حالت آماده باش قرار گیرد تا در صورت بروز تهدید، به سرعت در هر یک از این سه کشور مستقر شوند.

رسانه‌ای شدن درخواست استونی، لیتوانی و لتونی برای استقرار گسترده ناتو در این منطقه در شرایطی انجام شده که وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از «شورای کشورهای دریای بالتیک» خارج می‌شود.

 شورای کشورهای دریای بالتیک یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۹۲ بنیانگذاری شد و از ۱۱ کشور روسیه، دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ، لهستان و سوئد تشکیل شد و شماری از کشورها نیز به عنوان عضو ناظر در این شورا حضور دارند.

سازمان «شورای کشورهای دریای بالتیک» که حل مشکلات منطقه‌ای را از جمله وظایف خود می‌داند، جلساتش در سطح وزرای خارجه تشکیل می‌شد.

انتهای پیام/

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار