کد خبر: ۹۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی از کاهش ۵۴ درصدی مبالادت تجاری در مرز ماهیرود در ۲ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

کاهش ۵۴ درصدی مبادلات تجاری در مرز ماهیرود/ داد و ستد تسهیل می‌شود

به گزارش آرانیوز از بیرجند، صادقی، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی به رسانه‌های گروهی، اظهار داشت: متأسفانه از اواخر سال گذشته و با توجه به برخی محدودیت‌ها و موانع ایجاد شده از طرف افغانستان که در سال جاری تشدید شد، مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به شدت کاهش یافت.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین نتیجه ایجاد این موانع، کاهش ۵۴ درصدی مبادلات تجاری در دو ماهه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته در مرز ماهیرود بوده است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این موانع با ممنوع کردن ترانشیپ سوخت آغاز و در سال جاری به کلیه کالاها  سوق داده شد، بیان داشت: با این تصمیمات نادرست، عملاً رونق بازارچه مرزی ماهیرود تحت‌الشعاع قرار گرفت.

صادقی مطرح کرد: به جهت اهمیت موضوع و به منظور رفع این ممنوعیت‌ها، پیگیری‌هایی از اواخر سال گذشته صورت گرفت و نشست‌ها و مکاتبات متعددی هم با وزیر کشور، وزیر امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان انجام شد.

وی ادامه داد: به موازات اقداماتی که در حوزه اداری و دولتی در دستور کار قرار گرفت، فعالان بخش خصوصی و تجار ایران و افغانستانی هم که به شدت به این تصمیم معترض بودند، پیگیری‌هایی انجام دادند.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی افزود: تجار و فعالان بخش خصوصی در همین زمینه دیدارهایی هم با مسئولان ذیربط کشور افغانستان در کابل و فراه داشتند که نتایج خوبی هم به همراه داشت.

صادقی با بن اینکه خوشبختانه نتیجه تمام این پیگیری‌ها، جلب نظر موافق دولت افغانستان در راستای رونق مجدد بازارچه مرزی ماهیرود بود، افزود: بنا به مذاکراتی که صورت گرفته و قول مساعدی که افغانستان داده، شرایط داد و ستد و مبادلات تجاری در بازارچه مرزی ماهیرود تسهیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسه‌ای هم به منظور بررسی آخرین وضعیت مرز ماهیرود با حضور دستگاه‌های مرتبط و با هدف ایجاد هماهنگی‌های بیشتر بین دستگاهی و توسعه تعاملات در جهت بازگشت رونق به بازارچه مرزی ماهیرود، روز گذشته برگزار شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: انتظار می‌رود کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط و سازمان‌های مستقر در مرز، ضمن تعامل و همکاری با یکدیگر نسبت به رفع مسائل و پیگیری موضوعات مربوط به این موضوع تلاش و جدیت لازم را داشته باشند تا شاهد توسعه و تسهیل مبادلات تجاری با افغانستان از طریق مرز مهم ماهیرود باشیم.

صادقی خاطرنشان کرد: براساس رایزنی‌های صورت گرفته به‌زودی یک ملاقات مرزی ویژه هم به جهت تسهیل شرایط، با حضور مسئولان ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی و غیره در ماهیرود برگزار خواهد شد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار