کد خبر: ۹۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
گروه استان‌ها - استاندار فارس گفت: ۳۰ درصد از سهم ۲۶۰ هزار واحدی نهضت ملی استان فارس در بافت فرسوده انجام گیرد.
۳۰ درصد از سهم نهضت ملی مسکن استان فارس در بافت فرسوده باشد

به گزارش آرانيوز ازشیراز، محمدهادی ایمانیه ظهر امروز در ستاد بازآفرینی شهری با بیان اینکه در این موضوع نهضت مقایسه‌ای بین شهرستان‌ها ایجاد شود تا هم شهرداران و هم فرمانداران رصد و رتبه‌بندی شوند، اظهارداشت: هر انبوه‌سازی که وارد جهش ملی مسکن می‌شود وادار شوند که بخشی از ساخت را در بافت فرسوده انجام دهند که هم بازسازی منطقه و هم انگیزه برای اسکان در این محیط می‌شود‌.  

وی با بیان اینکه بافت فرسوده امکانی برای اجرای نهضت ملی است و می‌تواند بخشی از زمین این پروژه را تامین کند، گفت: 30 درصد از سهم 260 هزار واحدی نهضت ملی استان فارس در بافت فرسوده انجام گیرد. 

استاندار فارس با بیان اینکه بافا اطراف حرم شاهچراغ به 360 هکتار افزایش یابد، افزود: تسهیلات 600 میلیونی برای بازآفرینی این منطقه پرداخت می‌شود و تخفیف 100 درصد شهرداری در بافت تاریخی نیز لحاظ می شود که این تخفیف برای بافت فرسوده می‌تواند به 80 درصد برسد. 

ایمانیه با بیان اینکه روش پرداخت بدهی دولت به شهرداری‌های کلان مشخص شده است، عنوان کرد: این روش می‌تواند به اقدامات شهرداری‌ها در بافت فرسوده و تاریخی کمک کند و حداکثر در عرض یک ماه باید پروانه صادر شود. 

استاندار فارس درباره تخفیف شهرداری‌ها برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده عنوان کرد: در دیگر شهرها نیز 50 درصد تخفیف در حال حاضر انجام می‌شود و فرمانداران با همکاری شهرداران توافق کنند که ظرف یک تا 3 سال تمامی معابر خاکی استان فارس آسفالت شوند. 

نیاز به بازآرینی در 10 درصد از محدوده شهری استان فارس 

محمود رضایی، معاون عمرانی استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه بافت‌های تاریخی، فرسوده و حاشیه‌نشینی استان فارس 6 هزار هکتار است، اظهارداشت: این میزان 10 درصد کل مساحت محدوده‌های شهری را در 120 شهر استان شامل می‌شود. 

وی با بیان اینکه افزایش سرعت فرسودگی سبب شده که از بازآفرینی پیشی بگیرد و باید روز به روز بازآفرینی جدی‌تری دنبال شود، گفت: نظم‌دهی به بافت‌نشینی و قانونمندی تملک در حریم شهرها باید رخ دهد تا بازآفرینی راحت‌تر انجام شود همچنین  پروژه‌های محرک توسعه در این مناطق تعریف شده و نیاز است که تقویت شود. 

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه نیاز است که به لحاظ اعتباری در زمینه بازآفرینی کمک شود، افزود: مردم هم باید به بازآفرینی کمک کنند و پروژه‌های محرک توسعه سرعت بگیرد از طرفی ارائه تسهیلات هم نیاز به اصلاح ضوابط و مقررات دارد و باید فضای اجرایی در استان مهیا شود‌. 

رضایی با بیان اینکه در برخی از مناطقی که نهضت ملی با بازآفرینی تلفیق می‌شود باید امتیازات بهتری داده شود و تسهیلات با نهضت ملی منطبق باشد، تصریح کرد: توسعه طرح 57 هکتاری حرم به 360 هکتار نیز به بازآفرینی مناطق اطراف حرم کمک می‌کند. 

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه منابع بازآفرینی استان به خود استان برگردد، افزود: اگر منابع استانی شود امکان استفاده بهتری است و بازآفرینی نباید در جایگاه آخر باشد بلکه باید در اولویت قرار گیرد. 

بازآفرینی منحصر به احیای کالبد فیزیکی نیست

محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در این ستاد با بیان اینکه ستاد بازآفرینی 3 ماموریت مهم دارد و در آن بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی بررسی می‌شود، گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی فاقد خدمات و بدون حضور مدیریت شهری ساخته شده است و باید در مدیریت شهری دیده شوند چون تاثیرات منفی بر شهرهای مادر دارند. 

 

وی با بیان اینکه می‌باست مشکلات این سکونتگاه‌ها حل شود تا کمترین تاثیر را داشته باشند، افزود: در بافت‌های فرسوده اما داستان دیگری است و در استان فارس 4 هزار هکتار دارای بافت فرسوده هستیم. 

طالبان با بیان اینکه شهرداری‌ها تشویق‌هایی برای نوسازی در نظر گرفتند اما حرکت بدون هدف سبب افزایش بافت‌ها می‌شود، عنوان کرد: طرح‌های توسعه‌گرانه نیاز است تا مدیریت محلات در دست گرفته شود و با حضور مردم و شهرداری‌ها بازافرینی‌ها انجام گیرد. 

وی با بیان اینکه بازآفرینی فقط بحث کالبد نیست بلکه مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نیز باید مورد نظر باشد، تصریح کرد: ساماندهی بافت‌های فرسوده نیاز به توسعه‌گر دارد و اگر غیر از این باشد فقط آمار و نوسازی فیزیکی است. 

طالبان با اشاره به اینکه بافت‌های تاریخی 360 هکتار در شیراز است و قدمت آن به صفویه و قاجار می‌رسد، تصریح کرد: دولت‌ها نیز مداخلاتی در ساماندهی این بافت‌ها داشته‌اند اما به دلیل حساسیت میراث فرهنگی به صورت محدود به آن ورود شده است و باید با حفظ این بناها ورود کرد. 

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار