کد خبر: ۹۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
یک تاجر صهیونیستی ضمن ارائه ارزیابی مثبت از سفر خود به عربستان و دیدار با مقامات سعودی گفت که هردو طرف منتظر فرصتی مناسب برای اعلام عادی‌سازی روابط هستیم.
روایت تاجر اسرائیلی از سفر به عربستان و دیدار با مقامات سعودی

به گزارش آرانیوز، اخیراً اخباری مبنی بر سفرهای بازرگانان  و تاجران اسرائیلی به عربستان و  دیدار آن‌ها با مقامات سعودی و انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری فاش می‌‌شود و این درحالی است که رژیم اشغالگر صهیونیستی  تمایل خود را برای اعلام عادی‌سازی روابط با ریاض اعلام می‌کند.

به گزارش عربی 21، بازرگانان اسرائیلی از سفرهای اخیر خود به عربستان سعودی بازگشتند  و نتایج این سفرها را مثبت توصیف کردند.

این بازرگانان صهیونیستی  اعلام کردند:« در حال انجام ترتیباتی برای  پذیرایی از  مقامات سعودی در  اسرائیل هستند تا این امر فرصت‌های بزرگ اقتصادی را برای دو طرف فراهم کند».

آن‌ها همچنین تاکید کردند که اسرائیل آماده همکاری با عربستان در زمینه فناوری است، چیزی که عربستان از آن بی بهره است.

«ایال فلدمن» تاجر اسرائیلی، مدیر عامل و بنیانگذار ملانوکس چند روز پیش از ریاض بازگشت و اعلام کرد: «در آنجا با بسیاری از سعودی‌ها ملاقات کردم و آن‌ها نیز تمایل دارند  با ما  دیدار کنند. پیش بینی‌هایی برای همکاری بیشتر با سعودی‌ها وجود دارد؛چرا که شرکت‌های سعودی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای  چشم‌انداز 2030 هستند ».

این تاجر صهیونیستی در ادامه افزود:« من به مدت چهار روز از ریاض و جده بازدید کردم و از تمام اتفاقاتی که در آنجا رخ داد، بسیار هیجان زده هستم».

 ایال فلدمن در گفت‌وگو با روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» اعلام کرد:«محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی  در مدت زمان کوتاهی تغییرات گسترده‌ای ایجاد می‌کند، عربستان سعودی در حال تغییر است».

وی در ادامه تاکید کرد:« ما و سعودی‌ها امیدواریم که سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه پیشرفت بزرگی داشته باشد و از طریق این سفر ممکن است به عادی سازی روابط برسیم.»

این تاجر صهیونیستی گفت:« همه ما انتظار ایجاد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی داریم.ما با گذرنامه‌های خارجی به عربستان سفر کردیم شاید هنوز زمان ورود به عربستان سعودی با گذرنامه‌های اسرائیلی نرسیده بود، اما زمانی که من با بازرگانان و مقامات سعودی ملاقات کردم، گفتم که اسرائیلی هستم. جلسات بسیار خوب بود و هر دو طرف منتظر فرصتی برای شروع همکاری و عادی سازی هستیم، زیرا آنها به فناوری ما بسیار علاقه‌مند هستند».

پر واضح است که تصمیم گیرندگان در تل آویو و ریاض کاملاً از این سفرها آگاه هستند، سفرهایی که با هدف هموار کردن راه برای اعلام عادی سازی روابط  بین آنها، شاید در طول سفر بایدن به منطقه یا پس از آن باشد.

عربستان گام‌هایی به سوی عادی سازی روابط با تل‌آویو برداشته است.اخیرا یک هواپیمای متعلق به رژیم صهیونیستی پس از توقف موقت در اردن در ریاض پایتخت عربستان سعودی فرودآمد. این در حالی است که در مدت زمان اخیر، پروازهای زیادی از رژیم اشغالگر صهیونیستی به سمت عربستان سعودی انجام شده که برخی از آن‌ها از چشم رسانه‌ها مخفی بوده‌اند. این هواپیماها تجار، فعالان اقتصادی و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی را به ریاض منتقل می‌کنند.

یش از این نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نشست مقامات سعودی- صهیونیستی برای ایجاد سرویس جدید امنیتی در منطقه با حضور چند کشور عربی دیگر خبر داده بودند. منابع عبری همچنین اذعان کرده‌اند علیرغم اینکه عادی سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی رسماً اعلام نشده است، رونق شدید روابط تجاری و اقتصادی بین تل آویو و ریاض گویای عملی شدن آن است.

با آنکه عربستان سعودی به صورت رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و ادعا می‌کند با این رژیم روابط دیپلماتیک ندارد در سال‌های گذشته به توافقات امنیتی محرمانه‌ای با تل‌آویو دست پیدا کرده است.

عربستان سعودی و اسرائیل با وساطت رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای رسیدن به توافقاتی هستند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری اجازه استفاده از حریم هوایی فلسطین اشغالی را بدهد. منابع مطلع به روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند این توافقات همچنین امکان کنترل عربستان سعودی بر دو جزیره راهبردی دریای سرخ را فراهم خواهد کرد. همزمان، ریاض هم امکان سفر شماری از تاجران اسرائیلی به عربستان را فراهم کرده است.

به گزارش رسانه‌های عبری، رئیس جمهور آمریکا قرار است در روز 13 جولای آینده به اراضی اشغالی سفر کند و پس از آن در تاریخ 15 جولای به عربستان سعودی برود.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گزارش داد که هدف از سفر جو بایدن به عربستان سعودی پیشبرد عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو است و تنها برای متقاعد کردن این کشور برای افزایش تولید نفت نیست.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در ارتباط با سفر جو بایدن به منطقه گفت: به نظر می‌رسد که این سفر موجب گرمی روابط میان تل‌آویو و ریاض شود.

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار